Úvod > Aktuality > #světovéČesko a výlet Teplickým Semmeringem do Krušných hor
Zážitky

#světovéČesko a výlet Teplickým Semmeringem do Krušných hor

  • Vydáno6. září 2020
Železniční trať stoupající z Mostu přes Dubí do Moldavy patří k nejhezčím u nás. Je to skrz naskrz horská železnice: zdolává převýšení přes 500 metrů, z oken vlaku se nabízejí úchvatné výhledy a nedají na ni dopustit hlavně cyklisté, turisté a běžkaři, které vyváží na hřeben Krušných hor.

Dva evropské Semmeringy

Teplický Semmering
Semmering
Historie horské železnice z Moldavy do Mostu, která má v jízdních řádech číslo 135, se začala psát ve druhé půlce 19. století. Z Mostu do Hrobu začaly vlaky jezdit už v květnu 1877, v roce 1884 pak vyjel první vlak až na Moldavu na hřebeni Krušných hor. O rok později pak byl zahájen provoz do saského Freibergu, přerušený po druhé světové válce.
 

Teplický Semmering

Kvůli tunelům, viaduktům a úvraťové stanici v Dubí, díky nimž trať překonává značné stoupání na poměrně krátké vzdálenosti, má moldavská dráha podobný charakter jako známá rakouská horská trať. Kdekdo ji proto zná pod přezdívkou Semmering – a přestože přes Teplice nevede, říká se ji Teplický Semmering. Nespleťte si ji ale s Krušnohorským Semmeringem, naší druhou nejvýše položenou železnicí. Ta se vine mezi kopci na opačném konci Krušných hor a vede z Karlových Varů do německého Johanngeorgenstadtu.

Vraťme se k Teplickému Semmeringu: trať z Mostu do Moldavy vybudovala společnost Pražsko-duchcovská dráha kvůli exportu uhlí do sousedního Saska a bez větších problémů fungovala až do konce druhé světové války.

Viadukt u Mikulova stržený na konci války sice byl za rok opraven, ale na německém území trať obsadili Sověti, vytrhali koleje a údajně je odvezli na východ jako součást válečného odškodnění. Velká nádražní budova v Moldavě, která zajišťovala rozsáhlou drážní, celní, poštovní, telegrafní i policejní agendu, ztratila svou důležitost. Dnes je moldavské nádraží v neutěšeném stavu, byť se řadu let mluví o jeho rekonstrukci, podobně jako o obnovení osm kilometrů dlouhého úseku z Moldavy do německého Holzhau. Koleje na české straně tak dodnes končí pod hraničním mostem a dál zatím nevedou. Přesto sem míří spousty výletníků: Moldava je ideálním výchozím místem pro výlety na kole, pěšky i v zimě na běžkách.
 

Co uvidíte z oken vlaku?

Nejkrásnější výhledy do okolí se nabízejí z úseku mezi Moldavou a Mikulovem. Za zastávkou Mikulov-Nové Město vás čeká přehlídka kulturních památek vesměs z 80. let 19. století. Jde o 210 metrů dlouhý Novoměstský tunel, Mikulovský viadukt a Mikulovský tunel. Ten měří 334 metrů a má zvláštní tvar, vyhýbá se totiž středověkým štolám. Hned za tunelem je stanice Mikulov v Krušných horách; nedaleko je prohlídková štola Lehnschafter a na protější straně údolí se táhnou strmé sjezdovky známého areálu Bouřňák.

Z Mikulova vlak pokračuje do Dubí a přes úvrať se stáčí do údolí. V památkově chráněné budově postupně vzniká železniční muzeum, v samotném Dubí můžete navštívit třeba Dům porcelánu s modrou krví, expozici o výrobě porcelánu a známého cibuláku. Další expozici Moldavské dráhy najdete v Oseku přímo v nádražní budově.

Další technická památka čeká mezi zastávkami Střelná a Hrob: trojpolový viadukt s ocelovou příhradovou konstrukcí, který vede 33,9 metrů nad údolím potoka Bouřlivec, je s délkou 145,8 metrů nejdelší z mostů na trati Teplického Semmeringu.

Za Hrobem vlak překoná ještě ocelový Malý hrobský viadukt a kamenný Křižanovský viadukt. Za povšimnutí stojí i bývalý drážní domek u Domoslavic: 16. července 1885 se tu narodila Anna Vlčková aneb Hana Benešová, manželka prezidenta Edvarda Beneše.

Za stanicí Louka u Litvínova už nepojedete po originální trati: koleje se několikrát překládaly kvůli povrchové těžbě hnědého uhlí. Dnes objíždí chemičku v Záluží, míjí areál bývalého dolu Julius III s Podkrušnohorským technickým muzeem a dojede až do cílové stanice Most. Z oken vlaku uvidíte jak přesunutý chrám Nanebevzetí Panny Marie, tak hrad Hněvín i hladinu nového jezera Most, které vzniklo na místě bývalého starého města.
 

Víte, že…?

  • Na přelomu 50. a 60. let se po Teplickém Semmeringu dopravoval materiál pro stavbu přehrady Fláje. Zajímavé jsou také zbytky osm kilometrů dlouhé nákladní lanové dráhy, která vedla od nádraží v Moldavě až na staveniště vodního díla.
  • Hezkou kuriozitou jsou miniatury hradů u nádražních budov; najdete je třeba na zastávkách Osek město nebo Louka u Litvínova.
  • Nástěnná malba v hale moldavského nádraží připomíná rok 1938, kdy tu jako výpravčí sloužil známý spisovatel Adolf Branald.
  • Trať převzala jméno rakouské železniční legendy Semmeringu, první vysokohorské železnice v Evropě. Ta vznikala v letech 1848 až 1854 pod vedením inženýra Carla Rittera von Ghega a překonává 459 výškových metrů. Hlavní 41,7 kilometrů dlouhý úsek z obce Gloggnitz do Mürzzuschlagu vede skrz 14 tunelů, 16 viaduktů a přes sto kamenných i železných mostů. Co nádraží, to ukázka historické techniky, malé muzeum anebo jiná zajímavost. Skvělé jsou i vyhlídky, například ta, které se říká Dvacetišilinková: kdysi totiž zdobila dvacetišilinkovou bankovku. Nejvyšší bod trati se nachází v horském sedle u stanice Semmering v nadmořské výšce 897 metrů, kudy prochází zemská hranice mezi Dolním Rakouskem a Štýrskem.
Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách

Nadšenci z Klubu přátel Krušnohorské železnice zbudovali expozici v budově nádraží Osek – město, která je součástí unikátní trati Most – Moldava.

Rašeliniště na Cínoveckém hřbetu

Rašeliniště na Cínoveckém hřbetu

Téměř zaniklá rašeliniště na Cínoveckém hřbetu a v lokalitě U Jezera v Krušných horách se během deseti let podařilo zachránit. Přírodní památka zde vznikla roku 2019 a navrátilo se sem mnoho chráněných živočichů a rostlin, včetně tetřívka obecného.

Turistické informační centrum vodního díla Fláje

Turistické informační centrum vodního díla Fláje

Přímo nad vodní hladinou přehrady Fláje na Mostecku postavilo Povodí Ohře informační centrum. Je celé ze dřeva a nabízí turistům nejen informace o severočeských přehradách, ale také výhled na celé vodní dílo Fláje.

Horské městečko Cínovec v Krušných horách

Horské městečko Cínovec v Krušných horách

Horské městečko Cínovec se rozkládá v srdci Krušných hor. Existence osady Cínovec (Zinnwald) je zaznamenána již ve 14. století. Středověký rozvoj probíhal pod vlivem hornické činnosti – dobývání cínové rudy.

Přehrada Fláje u Českého Jiřetína

Přehrada Fláje u Českého Jiřetína

Vodní nádrž vznikla na Flájském potoce v roce 1963 za účelem zásobení vodou podkrušnohorské oblasti. Přehradní hráz je betonová, pilířová (tedy uvnitř dutá), jediná svého druhu v České republice.

Krušnohorská železnice Most – Moldava

Krušnohorská železnice Most – Moldava

Železniční trať, po které se můžete dostat do lyžařské oblasti Krušných hor, je kulturní památkou ČR. Trať vede zajímavým terénem, překonává několik hlubokých údolí po pěkných mostech a vede i dvěma tunely. V některých místech u trati lze koupit turistickou známku č. 815 „Krušnohorská železnice“.

Další aktuality

Užijte si zábavu na Řípské pouti 2024

Přijďte se pobavit na Řípskou pouť pod slavným Řípem! I letos bude plná atrakcí, stánků a skvělých programů. Pouť bude probíhat od 26. do 28. dubna na úpatí hory Říp v osadě Rovné, za obcí Krabčice.
Ústecký kraj | Zážitky

Neobjevené skvosty: 10 tipů z regionu Ústecký kraj

Místa, kam jste ještě nezavítali a kde nebudete čekat v dlouhých frontách před pokladnami, najdete také v Ústeckém kraji. Rodiny s dětmi i fanoušky historie a techniky potěší výlety do Podkušnohorského technického muzea, na hrad Tolštejn i zámky Velké Březno a Stekník anebo k přehradě Fláje u Českého Jiřetína. Útrobami duté pilířové přehradní hráze se nikde jinde v Česku neprojdete, je jediná svého druhu u nás. Objevte jedinečné dosud málo navštěvované památky, například – Mederův dům v Žatci s historickou expozicí a Cisterciácký klášter Osek.
Ústecký kraj | Památky

Výlety plné popela a lávy: jak dobře znáte naše sopky?

Místa, kde bublá žhavá láva a vzduch je plný popela v Česku sice nenajdete, zato ale vyhaslých vulkánů máme celou řadu. Stačí se vypravit do Doupovských hor anebo se rozhlédnout se po typických kuželovitých vrcholcích Českého středohoří, sopky najdete také u Bruntálu a u Chebu.
Ústecký kraj | Příroda

Historickým městem roku 2023 se stal Žatec

Historickým městem roku 2023 je Žatec v Ústeckém kraji. Vítěz celostátního kola soutěže byl slavnostně vyhlášen 18. dubna 2024 v centru Pražská křižovatka u příležitosti Mezinárodního dne památek a historických sídel. Krásné historické město na řece Ohři určitě stojí za návštěvu. Kudy z nudy vás sem proto zve na výlet.
Ústecký kraj | Památky

Jezero Most se chystá na Olympijský festival

V roce 2020 otevřený rekreační areál u jezera Most se chystá na Olympijský festival, který se bude konat v souběhu Olympijských her v Paříži 2024, tedy od 26. července do 11. srpna. Pojďte se s portálem Kudy z nudy podívat, na co se můžete těšit.
Ústecký kraj | Příroda

10 nejkrásnějších míst Národního parku České Švýcarsko

Národní park České Švýcarsko je nádherným místem skalních měst se zajímavými pískovcovými útvary. Jedná se o nejmladší národní park České republiky, který byl vyhlášen 1. ledna 2000. Krajina české křídové tabule je obohacena třetihorními vyvřelinami, mezi nimiž kraluje nejvyšší hora Národního parku České Švýcarsko – Růžovský vrch (619 m.n.m.) s pralesovitými ekosystémy. Kaňon Labe ve Hřensku naopak představuje nejnižší místo v ČR (114 m). Symbolem parku se stala monumentální Pravčická brána, největší přirozená skalní brána Evropy.
Ústecký kraj | Příroda

Lokomotiva Ušatá vyrazí do Žatce – přijďte se svézt!

V sobotu 6. dubna 2024 se uskuteční první veřejná jízda vlaku NTM v čele s parní lokomotivou 464.102 „Ušatá" z roku 1940, která v loňském roce prošla generální rekonstrukcí za podpory finančních prostředků Evropské unie. Vlak pojede po trase Ústí nad Labem–Teplice v Čechách–Bílina–Most–Chomutov–Žatec a zpět. Cílem jízdy je město Žatec, kde bude probíhat bohatý doprovodný program k zahájení turistické sezóny 2024.
Ústecký kraj | Zážitky

Tržnice Zahrady Čech v Litoměřicích zahajuje sezónu pro všechny zahrádkáře, chalupáře, pěstitele i kutily

Výstava Tržnice Zahrady Čech v Litoměřicích nabízí návštěvníkům oblíbený tradiční sortiment jako je sadba, květiny, cibuloviny, zahradní nářadí, zahradní technika, zahradní nábytek, hnojiva, postřiky, potraviny, přírodní léčiva a řadu dalšího. První jarní výstava je zaměřena na všechny zahrádkáře, chalupáře, kutily, zahradníky a milovníky přírody. Výstava probíhá v pěti dnech od 3. 4. do 7. 4. 2024 a otevřena je denně od 9 do 17 hodin.
Ústecký kraj | Životní styl