!

Upozornění: Vzhledem k aktuálním vládním opatřením jsou akce a provoz turistických cílů omezeny. Doporučujeme před vlastní návštěvou ověření u organizátora.

Úvod > Aktuality > #světovéČesko a koněspřežka z Českých Budějovic do Lince: rekordy a výlety po jejích stopách
#světovéČesko a koněspřežka z Českých Budějovic do Lince: rekordy a výlety po jejích stopách
"> "> "> ">
Památky

#světovéČesko a koněspřežka z Českých Budějovic do Lince: rekordy a výlety po jejích stopách

  • Vydáno2. listopadu 2021
První železnice s veřejným provozem na evropské pevnině (protože ta úplně první byla v Británii, tedy na ostrovech), v době svého vzniku nejdelší evropská železnice a zároveň základ budoucí moderní evropské železniční sítě: tím vším byla koněspřežná železnice, která od roku 1832 spojovala České Budějovice s Lincem.
Dva svědkové minulosti: dochovaný strážní domek koněspřežky v Českých Budějovicích a železniční most přes řeku Skerne v Darlingtonu
České Budějovice
Darlington
Jednou z historicky nejcennějších památek jižních Čech jsou dochované zbytky koněspřežky z Českých Budějovic do Lince, první železniční trati s veřejným provozem v kontinentální Evropě a nejstarší železnice v Česku. Spojovala údolí Dunaje s Vltavou a vedla místy, kde čilý obchodní ruch probíhal dávno před jejím vybudováním. Největší význam měla přeprava soli z rakouské Solné komory do Čech, prakticky od počátku ale koněspřežka sloužila i pro osobní přepravu.
 

Koněspřežka a plány staré 500 let

Propojení Vltavy a Dunaje se plánovalo už v dobách Karla IV. Povedlo se to nakonec až Josefu Rosenauerovi s jeho Schwarzenberským kanálem, ten se ale používal jen pro plavení dřeva. Místo průplavu v roce 1807 navrhl ředitel pražské polytechniky profesor František Josef Gerstner (1756–1832) vést přes pohraniční hory nejmodernější dopravní prostředek tehdejší doby: železnici.



Kvůli ekonomické situaci v době napoleonských válek se plány musely odložit, k jejich realizaci došlo až ve druhé polovině dvacátých let 19. století. Stavbu vedl Gerstnerův syn Ing. František Antonín Gerstner (1795–1840). Trať budoval velmi důkladně, vyhýbal se nadměrným spádům a obloukům malého poloměru, v sypaných náspech stavěl kamenné podpěry. Kvůli zvyšování nákladů nespokojení akcionáři nakonec Gerstnera odvolali a dokončení tratě na rakouské straně svěřili do rukou „poslušnějšího“ Matyáše Schőnerera. Když se po čtyřiceti letech trať přestavovala na parní provoz, Gerstnerem budovaný úsek na českém území byl využit takřka beze zbytku. Dál se ovšem nová trasa od tratě původní koněspřežky, plné oblouků malých poloměrů a velkých spádů, odchýlila. Právě z tohoto důvodu můžete vidět více památek na rakouské straně.
 

Koněspřežka se rozjíždí

Poprvé se koněspřežka rozjela v srpnu 1832, v roce 1836 byla prodloužena až do rakouského Gmundenu. Koleje měly rozchod 1 106 mm, takže z dnešního pohledu se jednalo vlastně o úzkorozchodnou trať. Trasu, kterou dnešní vlaky urazí přibližně za dvě hodiny, tehdy koně zdolávali 14 hodin. Z Českých Budějovic i Lince se vyjíždělo brzy ráno, aby se soupravy potkaly zhruba uprostřed trasy ve stanici Kerschbaum na polední obědovou přestávku. Koně se měnili v přepřahacích stanicích (Holkov, Bujanov, Kerschbaum, Lest, Oberndorf), které od sebe byly vzdálené asi dvacet kilometrů. Na nich se cestující také mohli občerstvovat, vyhlášená byla zejména „koláčová stanice“ v Bujanově. Nákladním vlakům cesta trvala obvykle tři dny, a pokud se na trase potkaly, byl prázdný nebo lehčí vůz vyheverován mimo trať.

Provoz koněspřežky trval plných 40 let; poslední vlak tažený koňmi projel tratí 12. prosince 1872 a pak koně nahradily parní lokomotivy.
 

Muzeum koněspřežky

Trasu koněspřežky lemovalo asi padesát strážních domků. V nich bydleli drážní strážníci, zaměstnanci železniční společnosti. Každý strážník měl na starost zhruba tři kilometry dlouhý úsek a kromě dohledu nad ním prováděl i nejnutnější práce na údržbě kolejiště. V jednom z domků, stojícím v bývalém areálu nákladového nádraží koněspřežky v Českých Budějovicích, nabízí Jihočeské muzeum malou expozici koněspřežní železnice. Seznámíte se s historií dráhy, nelehkým životem drážních dělníků i současností strážních domků. Expozice představuje i další českobudějovické památky, prohlédnout si můžete i několik dokumentárních a hraných filmů.

Koněspřežku v Českých Budějovicích připomíná také hostinec U zelené ratolesti na Husově třídě, kde měla dráha zázemí; bývaly tu stáje, byty pro kočí, sklady a kůlny pro vozy. Nisslův dům na rohu České a Piaristické ulice koněspřežce sice nepatřil, ale právě zde bývala pokladna a odtud vlaky vyrážely na cestu.
 

Po stopách koněspřežky

Pátrat po stopách unikátní technické památky se dá na kole, pěšky i autem. Při svém putování spatříte řadu strážních domků, z nichž některé stále slouží železnici, ale také někdejší zájezdní hostince, kočárovny a stáje, pilíře několika mostů, kamenné pražce, náspy, zářezy i klenuté můstky.

Přesně ve stopách koněspřežky vede od železniční zastávky Velešín-město k Penzionu Holkov naučná stezka. Díky ní se můžete alespoň částečně vcítit do atmosféry, kdy po této cestě tahali koně vagony s nákladem i s cestujícími.

Holkově se dochovaly budovy stájí, dílen i stanice, budova „koláčové“ přepřahací stanice v Bujanově funguje jako škola. K vidění je tu malá expozice koněspřežky, prohlédnout si můžete i expozici v Římově či muzeum s modelem koňky ve Velešíně.

Chcete-li zažít skutečnou jízdu koněspřežkou, musíte se vydat do rakouského Kerschbaumu. Zde se podařilo obnovit asi půlkilometrový úsek trati a zahájit na něm provoz, kromě toho v nádražní budově najdete restauraci s nabídkou dobových jídel a další muzeum koněspřežky.
 

Víte, že…?

  • Koněspřežná železnice Linec – České Budějovice byla nejstarší veřejnou železnicí kontinentální Evropy, celkové evropské prvenství ovšem patří 40 kilometrů dlouhé koněspřežce mezi britskými městy Stockton-on-Tees a Darlington. Rozjela se roku 1821, od roku 1825 s parním provozem.
  • Historicky první železniční trať pro přepravu osob projektoval George Stephenson (1781–1848), který přišel s převratným konstrukčním řešením. Do té doby se totiž koleje pokládaly přímo na hrubý a neupravený terén. Stephenson nejprve upravil povrch, na něm vybudoval železniční svršek a koleje pak navíc položil na pražce.
  • Lokomotiva, která po této trati jezdila, dokázala utáhnout 30 vozů s celkovou váhou 90 tun, a souprava mohla jet rychlostí až 19 km/h.
  • Přes řeku Skerne v Darlingtonu vedla trať po železničním mostě, vybudovaném v roce 1825. Stále se používá a je nejstarším nepřetržitě fungujícím železničním mostem na světě.
Naučná stezka Koněspřežní železnice v okolí města Velešína

Naučná stezka Koněspřežní železnice v okolí města Velešína

Trasa o délce 14 km začíná poblíž železniční zastávky Velešín město, pokračuje přes pozůstatky bývalé koněspřežky, příjemnou polní a lesní cestou zpět do Velešína. Turistům nabízí nejen pěknou procházku, ale také krásný výhled na vodní nádrž Římov.

České Budějovice

České Budějovice

Metropole jižních Čech na soutoku řek Vltavy a Malše nabízí pestrou mozaiku turistických zajímavostí. Kromě míst, kde na vás dýchne staletá historie, se můžete vypravit po trase první koněspřežné železnice na evropském kontinentě, ochutnat vyhlášené jihočeské kapry anebo skvělé pivo. České Budějovice kandiduji na Evropské hlavní město kultury 2028.

7 věcí, které nevíte o… Evropském roku železnic a železničních kuriozitách

7 věcí, které nevíte o… Evropském roku železnic a železničních kuriozitách

Hádejte: který druh dopravy patří k nejbezpečnějším, zároveň je šetrný k životnímu prostředí a odborníci mu prorokují významnou úlohu v budoucnosti? Je to železnice, a právě na její podporu byl rok 2021 vyhlášen Evropským rokem železnic. Proč právě letos? Čeká nás totiž několik důležitých výročí, například 175 let od historicky prvního železničního spojení mezi dvěma hlavními městy Evropské unie z Paříže do Bruselu a také dvě výročí moderních vysokorychlostních vlaků, 40 let TGV a 30 let ICE.

Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích

Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích

K nejvýznamnějším kulturním institucím na jihu Čech patří Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích. Kromě stálých expozic přírody, pravěku a středověku, pořádá každoročně řadu krátkodobých tematických výstav, uskutečňuje přednášky a další kulturně vzdělávací programy a poskytuje odborné služby.

Koněspřežní železnice České Budějovice – Linec

Koněspřežní železnice České Budějovice – Linec

Již odedávna se pro dopravu soli z horního Rakouska do Čech používala cesta z Lince do Českých Budějovic a dále do Prahy. Její délka je 120 km a provoz trati byl zahájen v roce 1832, kdy nákladní i osobní vozy tahalo spřežení se dvěma koňmi.

Muzeum koněspřežné dráhy v Bujanově

Muzeum koněspřežné dráhy v Bujanově

Muzeum koněspřežné dráhy, která vedla z Českých Budějovic do Lince naleznete v objektu bývalého strážního domku v Bujanově. Dozvíte se zde o historii této unikátní technické památky, která byla první svého druhu na evropském kontinentě.

Muzeum Koněspřežky v Českých Budějovicích

Muzeum Koněspřežky v Českých Budějovicích

V letech 1825-1832 byla vybudována mezi městy České Budějovice a Linec železniční trať pro vozy tažené koňmi. O historii dráhy, životě sdrážních dělníků i současnosti strážních domků se dozvíte v domku č.1, v Mánesově ulici.

Další aktuality