!

Upozornění: Vzhledem k aktuálním vládním opatřením jsou akce a provoz turistických cílů výrazně omezeny. Doporučujeme před vlastní návštěvou ověření u organizátora.

Úvod > Aktuality > Před 180 lety byl na vodu spuštěn první český kolesový parník
Před 180 lety byl na vodu spuštěn první český kolesový parník
"> "> "> "> "> "> "> ">
Zážitky

Před 180 lety byl na vodu spuštěn první český kolesový parník

Vydáno 17. dubna 2021
Jaro patří vodě – slaví se Světový den vody, začíná vodácká sezóna, odemykají se studánky a na hladiny přehrad obvykle vyplouvají i první výletní lodě. Portál Kudy z nudy vám navíc připomene, že právě před 180 lety byl na vodu spuštěn první český kolesový parník.
parník na VltavěPrvní kolesový parník u nás se jmenoval Bohemia a u jeho zrodu v letech 1840 - 1841 stáli dva muži: anglický podnikatel a zakladatel paroplavebních podniků John Andrews a Joseph John Ruston, spolumajitel a ředitel známé pražské strojírny a loděnice Ruston a spol. Právě Ruston v létě roku 1840 nakreslil plány nové lodě a na podzim začal s její stavbou. V dubnu 1841 byl parník hotov.

Kdybyste hledali místo, kde první český kolesový parník vznikal, museli byste zamířit do pražského Karlína, na břeh Vltavy někam k dnešní Invalidovně. Ostatně i pozemek si Andrews pronajal právě od Domu invalidů a tam také byla loď 1. května 1841 spuštěna na vodu.

koleso od parníkuDíky pražským novinám víme, že k události došlo v půl čtvrté odpoledne a slavnost provázela hudba, salvy a nadšený jásot publika z tribuny u Invalidovny. Zázrak tehdejší techniky přitahoval zaslouženou pozornost.
Po zkušebních plavbách se Bohemia koncem května vydala na první plavbu po proudu Vltavy do Mělníka a dál do Drážďan. Podle dobových záznamů Bohemii s obzvlášť velkými ovacemi vítali zejména v Litoměřicích a v Ústí nad Labem. Panenskou plavbu do Drážďan, dlouhou přibližně 170 kilometrů, zvládla loď za 11 hodin 45 minut čistého času.
 

Hans Christian Andersen na palubě

bohemiaBohemia byla na svou dobu velký a spolehlivý parník. Její příď zdobila dřevěná postříbřená socha českého lva, v salonech 1. a 2. třídy a v jednom salonu pro dámy vozila až 140 cestujících. Pasažéři měli k dispozici i kuchyni, o jejich pohodlí se starali stewardi. Protože Vltava mívala nízký stav vody, zájemci o plavbu se na vozech museli dopravit do Obříství, odkud Bohemia od dubna do listopadu vyplouvala na pravidelnou trasu do Drážďan a zpět.

Zajímavá a pohodlná cesta lákala kdekoho; jedním ze slavných cestujících byl i dánský spisovatel Hans Christian Andersen. Když se v červnu 1841 vracel z tureckého Cařihradu přes Prahu do Kodaně a dozvěděl o možnosti cestovat po Labi, přijel kočárem do Obříství, kde přespal a ráno příštího dne absolvoval cestu do Drážďan. Bohemia tehdy za sebou měla sotva měsíc existence.
 

Kolesové parníky Vyšehrad a Vltava

Plavba parník VyšehradBohemia neměla dlouhý život, dosloužila již o patnáct let později, ovšem její srdce – obrazně řečeno – spolehlivě bije dodnes. Podle Wikipedie byl „…precizně vyrobený a velmi lehký parní stroj…“ přenesen do parníku Pillnitz, později přejmenovaného na Diesbar, který dnes pluje mezi Míšní a Bad Schandau. Parní stroj z Bohemie v něm funguje dodnes.

Krásu kolesových parníků si, až to bude možné, vychutnáte díky Pražské paroplavební společnosti, v jejíž flotile jsou hned dva historické kolesové parníky, Vltava a Vyšehrad. Obě zrekonstruované a plně funkční lodě byly roku 2013 prohlášené za kulturní památky. Vyšehrad je v současnosti kotvící parník, je možné si ho pronajmout s tím, že zůstává stát na Rašínově nábřeží. Parník Vltava pluje na pravidelných linkách Prahou, na trase do zoologické zahrady i na výletních plavbách na Slapy. A to Vltavě, jedné z nejkrásnějších lodí nejen v Čechách, ale i v celé Evropě, letos bude 81 let, a Vyšehrad je ještě o dva roky starší!
Plavba na Slapy 2021

1.5.
12.9.
Plavba na Slapy 2021

Tradiční plavba na Slapy je krásný zážitkem pro celou rodinu. Čeká vás překrásná příroda v okolí Vltavy, zážitky z proplutí plavebními komorami a relaxace na palubě lodí.

Parník Vyšehrad - nejstarší parník na Vltavě

Parník Vyšehrad - nejstarší parník na Vltavě

Historie parníku Vyšehrad sahá až do roku 1938, kdy byl 1. května slavnostně pokřtěn za přítomnosti ministra průmyslu, obchodu a živnosti a spuštěn na Vltavu. V roce 2013 byl parník prohlášen za kulturní památku České republiky.

Výtoňská náplavka na Rašínově nábřeží

Výtoňská náplavka na Rašínově nábřeží

Rašínovo nábřeží je v současné době nejatraktivnější, nejceněnější a společensky nejživější prostor u řeky Vltavy. Nachází se v úseku mezi výběžkem vyšehradské skály u Výtoně a Jiráskovým mostem u Žofína. Je zde krásný prostor na procházky, jízdu na kole konají se zde velmi oblíbené Farmářské trhy.

Plavba parníkem po Vltavě Praha

Plavba parníkem po Vltavě Praha

Pravidelné plavby parníkem po Vltavě. Prožijte krásný zážitek na palubě lodi River Boats Prague a prohlédněte si historii Prahy tak, jak ji neznáte.

Plavby parníky a loděmi v Praze po Vltavě

Plavby parníky a loděmi v Praze po Vltavě

Zažijte den na palubě parníku! Nabízíme vyhlídkové a okružní plavby po Vltavě, výlety parníkem z Prahy do zoo a restaurační lodě. Plavba historickým kolesovým parníkem k soutoku dvou největších řek u nás v Mělníce nebo na Slapy je překrásným zážitkem.

Pravidelná lodní linka do zoologické zahrady a zpět

Pravidelná lodní linka do zoologické zahrady a zpět

Udělejte radost sobě i dětem a vychutnejte si volný den naplno. Na palubě lodi můžete rozebrat zážitky ze ZOO a zároveň se pokochat netradičním pohledem na Prahu. Cesta přes celé město ještě nikdy nebyla tak pohodlná a příjemná.