Úvod > Aktuality > Nová sezóna Collegia 1704 představí nový sál, novodobou premiéru i operu
Nová sezóna Collegia 1704 představí nový sál, novodobou premiéru i operu
">
Kultura

Nová sezóna Collegia 1704 představí nový sál, novodobou premiéru i operu

  • Vydáno31. května 2015
V pondělí 1. června zahajuje Collegium 1704 prodej vstupenek na koncertní sezónu 2015–16, která přináší mnoho novinek. Zavede posluchače do nového sálu, představí novodobou premiéru díla, které na znovuuvedení čekalo přes 250 let a do svého programu nově zařadí koncertní provedení opery, slavné Purcellovy Dido and Aeneas. Posluchači se na koncertech od října do dubna mohou dále těšit na Händelova Mesiáše, Monteverdiho Mariánské nešpory, proslulou mezzosopranistku Ann Hallenberg, na návrat skvělé Raffaelly Milanesi a mnoho dalšího.
Během desetiletí existence souboru, které si letos Collegium 1704 připomíná, se podařilo vybudovat dva koncertní cykly – Hudební most Praha – Drážďany a Collegium 1704 v Rudolfinu – a získat početné a nadšené publikum. Se sezónou 2015–16 spojuje Collegium 1704 to nejlepší z obou koncertních cyklů do jednoho a rozšiřuje místo svého působení o unikátní prostor gotického kostela sv. Anny – Pražské křižovatky. Pokračující spolupráci s Českou filharmonií tak doplní partnerství s Nadací Dagmar a Václava Havlových VIZE 97.

Kostel sv. Anny je kulturní křižovatkou v pravém slova smyslu: Díky tomu, že jako jediný z pražských kostelů přečkal bez úhony husitské války a díky citlivé rekonstrukci Evy Jiřičné, mohou dnes návštěvníci obdivovat původní gotické krovy a fresky Mistra Třeboňského oltáře. Další z významných osobností spojených s tímto prostorem je Václav Hájek z Libočan, který je pohřben v kryptě kostela.
Spojení prostředí Rudolfina s charismatickým prostředím Svatoannenského kostela umožňuje představit publiku různorodou škálu programů. I nadále se dramaturgie cyklu vedle uvádění stěženích děl repertoáru 17. a 18. století věnuje i méně známým kapitolám dějin hudby.

Jako příklad tohoto dějinného paradoxu mohou sloužit jména učitele a žáka Alessandra Scarlattiho a Johanna Adolpha Hasseho, autorů v programech listopadového a únorového koncertu. Oba patřili ve své době k nejoslavovanějším a nejinovativnějším skladatelům, avšak dnes se jen pomalu vracejí na výsluní pódií.

Sezóna zahájí dvojím koncertem v kostele sv. Anny – Pražské křižovatce 21. a 22. října, na kterém zazní jedno z nejlíbeznějších barokních děl, Monteverdiho Mariánské nešpory. Již tradičním vyvrcholením cyklu pak budou Vánoční a Velikonoční koncerty v Rudolfinu, zachován zůstává i oblíbený Silvestrovský koncert, který bude letos proveden hned dvakrát, aby byl uspokojen každoroční masivní zájem publika. Na koncertě 15. prosince vystoupí v Händelově kantátě Donna, che in ciel HWV 233 mezzosopranistka světového věhlasu, Ann Hallenberg. Silvestr bude věnován světským kantátám J. S. Bacha a na programu velikonočního koncertu pak velkolepý Händelův Mesiáš. Novinkou nadcházející sezóny pak bude koncertní provedení opery: tradice bude zahájena ikonickým zpracováním Vergiliova dramatu Dido and Aeneas Henryho Purcella.
Kostel sv. Anny – Pražská křižovatka

Kostel sv. Anny – Pražská křižovatka

Mezinárodní duchovní centrum Pražská křižovatka je jedním z projektů Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97, která rovněž dbá o záchranu a správu tohoto jedinečného prostoru. Pražská křižovatka sídlí v dávno odsvěceném kostele založeném sv. Václavem již v roce 927 n. l.