Úvod > Aktuality > Vlaky se opět vrátily na zrekonstruovaný Negrelliho viadukt
Vlaky se opět vrátily na zrekonstruovaný Negrelliho viadukt
"> "> "> ">

Vlaky se opět vrátily na zrekonstruovaný Negrelliho viadukt

Vydáno 2. června 2020 Památky
V pondělí 1. 6. se po tříleté rekonstrukci vrátily vlaky na Negrelliho viadukt. Stalo se tak přesně po 170 letech od jeho uvedení do provozu. Oblouky železničního mostu, který spojuje Masarykovo nádraží a ostrov Štvanice s Bubny a Holešovicemi, slouží dopravě v hlavním městě již od roku 1850.
negerlliho viaduktDíky tomu, že rekonstrukce viaduktu proběhla za maximálního využití původních materiálů i technologií, podařilo se zachovat jeho památkovou hodnotu. Současně ale trať prošla výraznou modernizací, a může se tak stát součástí rychlodráhy na Kladno s odbočkou na pražské letiště.

Rekonstrukce historického mostu z poloviny 19. století se řadí mezi unikátní stavební projekty Správy železnic. Šlo o první takto velkou opravu v jeho 170 let dlouhé historii. Výstavba empírového kamenného viaduktu o délce 1150 metrů, pojmenovaného později po svém tvůrci, začala na jaře 1846. Provoz vlaků byl na něm podle dobových pramenů zahájen 1. června 1850. Až do začátku 20. století šlo o nejdelší železniční most v Evropě. Už v 70. letech 19. století byla jeho hlavní větev z Buben na dnešní Masarykovo nádraží doplněna o 351 metrů dlouhý spojovací viadukt umožňující přímé spojení Buben s Libní.
 

Klenby viaduktu musely být kompletně rozebrány a znovu sestaveny

vlak jedeRekonstrukční práce na viaduktu začaly v dubnu 2017. Zrekonstruovalo se celkem 100 cihlových, pískovcových či žulových kleneb, z nichž osm překračuje Vltavu. Celkem 19 kleneb muselo být kompletně rozebráno a znovu sestaveno. U sedmi z nich vyšlo najevo, že jsou v horším stavu, než se původně předpokládalo. To se bohužel ukázalo až po snesení železničního svršku a kolejového lože. Právě tento fakt stál primárně za posunem termínu dokončení stavby a také zvýšení celkových investičních nákladů.

negrelliho viaduktModernizací prošel železniční spodek i svršek, což se kromě zvýšení traťové rychlosti ze 40 na 60 km/h projeví také na klidnější a plynulejší jízdě vlaků. Obyvatelé okolních domů ocení použití antivibračních rohoží či modernějších výhybek, které přispějí ke snížení hladiny hluku v nejbližším okolí viaduktu. Výměnou prošly rovněž novější mostní konstrukce z minulého století v ulicích Prvního pluku a Křižíkova.

Prvním pravidelným spojem s cestujícími po obnoveném viaduktu byl v pondělí 1. června osobní vlak 9840 Praha hl. n. – Kladno. Z hlavního nádraží odjel v 0.20 h, po úvrati ve stanici Praha-Libeň se vrátí do centra a projel přes karlínský spojovací viadukt na Negrelliho viadukt. První vlaky z Masarykova nádraží vyjely ve 4.42 h ve směru na Kralupy nad Vltavou, resp. v 5.16 h ve směru na Kladno.
Masarykovo nádraží v Praze

Masarykovo nádraží v Praze

Masarykovo nádraží je jedno z posledních neprůjezdných pražských železničních nádraží. Jeho historie sahá až do poloviny 19. století, nádražní objekty jsou architektonickým unikátem a ačkoliv se uvažovalo o jeho zrušení, dnes slouží k přepravě na významných železničních tratích v České republice.

Negrelliho viadukt - nejdelší železniční most v České republice

Negrelliho viadukt - nejdelší železniční most v České republice

Negrelliho viadukt spojuje Masarykovo nádraží v Praze přes ostrov Štvanici s Bubny. Je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a také druhým nejstarším pražským mostem přes Vltavu.