Úvod > Aktuality > Emauzští učedníci jsou v Praze! Zve vás na ně Národní galerie
Han van Meegeren, Emauzští učedníci, 1937
"> Han van Meegeren, Emauzští učedníci, 1937 "> Kristus a cizoložnice - Han van Meegeren, kolem 1936-1940 "> Posmívání Kristu - imitace Durera, Hans Hoffmann "> Panna Marie s dítětem - kopie Raffaela Santiho z 19. stol
Kultura

Emauzští učedníci jsou v Praze! Zve vás na ně Národní galerie

  • Vydáno3. února 2022
Výstava Falza? Falza! je nyní obohacena o další dvě díla. Prvním je slavné dílo Emauzští učedníci z roku 1937 od Hana van Meegere, které bylo exkluzivně zapůjčeno ze sbírek rotterdamského Museum Boijmans Van Beuningen a druhým je kopie Emauzských učedníků, kterou nevědomě vytvořil malíř Josef Steiner. Vy se tak až do 1 května 2022 můžete přijít podívat na patrně nejznámější padělek v dějinách malířství a kopii kopie.
Emauzští učedníciNávštěvnicky velmi úspěšná výstava Falza? Falza! obohatily další dvě významná díla. Jedním z nich je nejznámější falzum v dějinách malířství, Emauzští učedníci od Hana van Meegeren z roku 1937, a druhý představuje kopie Emauzských učedníků, kterou nevědomě vytvořil malíř Josef Steiner.

Obraz Emauzští učedníci zakoupilo roku 1938 Museum Boijmans Van Beuningen jako pravé mistrovské dílo Johannese Vermeera. Odborníci na holandskou malbu 17. století se tehdy nechali slyšet, že se jedná o chybějící článek mezi umělcovými historickými a žánrovými kusy; o dílo, které podle nich Vermeer namaloval pod vlivem caravaggismu. Han van Meegeren, povzbuzen úspěchem při prodeji Emauzských učedníků, následně namaloval dalších šest „Vermeerů“, mezi nimi také plátno Kristus a cizoložnice, které je již k vidění ve Šternberském paláci. Během soudního procesu krátce po druhé světové válce se Han van Meegeren přiznal, že všechny tyto obrazy pocházejí od něj. Emauzští učedníci jsou ze všech jeho „Vermeerů“ nejzdařilejší; jde patrně o nejslavnější padělek v dějinách malířství vůbec.

Spolu s tímto obrazem výstavu doplní další jedinečná zápůjčka, tentokrát z tuzemské soukromé sbírky. Jedná se o kopii Emauzských učedníků od malíře Josefa Steinera (1910⁠–⁠1981). Steiner pracoval pro rod Sternbergů a kopii vytvořil podle domnělého originálu ze 17. století. Po druhé světové válce se však ukázalo, že předloha Emauzští učedníci, považovaná za dílo holandského malíře Johannese Vermeera van Delft, je ve skutečnosti padělkem od Hana van Meegeren. Jde tedy o kuriózní kopii falza, kterou nechal namalovat hrabě Jiří Sternberg (1888⁠–⁠1965), jenž byl velkým Vermeerovým obdivovatelem. Kopie vznikla krátce před tím, než vyšlo najevo, že její předloha je falzum.

Výstavu Falza? Falza! můžete navštívit ve Šternberském paláci na Hradčanském náměstí až do 1. května. Připraven je také bohatý doprovodný program, který sestává z online i offline přednášek, workshopů, tvůrčích ateliérů a heren nejen pro děti, ale i pro dospělé, a ze série komentovaných prohlídek výstavy s edukátory NGP, historiky umění a v neposlední řadě s kurátorkou výstavy a ředitelkou Sbírky starého umění Olgou Kotkovou osobně.
Národní galerie v Praze – Šternberský palác

Národní galerie v Praze – Šternberský palác

Ve Šternberském paláci byla od 11. prosince 2020 otevřena nová stálá expozice Staří mistři II, představující kolekce italské malby 14. a 15. století, nizozemského umění 17. a 18. století a středoevopské malířství 17. a 18. století.

Expozice Národní galerie Praha – největší sbírka výtvarného umění

Expozice Národní galerie Praha – největší sbírka výtvarného umění

Národní galerie Praha je státní organizací, která spravuje největší sbírku výtvarného umění v ČR. Hlavním cílem galerie je shromažďování, evidence, uchovávání, odborně zpracování a vědecký výzkum, ale také vystavování malířských, sochařských a grafických děl domácího i cizího umění.