Areál bývalé železniční výtopny Praha – Masarykovo nádraží byl postaven v roce 1845, kdy do Prahy přijel první vlak tažený parní lokomotivou. Ústřední budova Železničního muzea je největší klasicistní průmyslovou stavbou ve střední Evropě. Také lokace takto velké a významné památky technické povahy v centru hlavního města je jedinečná.
Národní technické muzeum v současné době dokončuje scénář expozic a koncept další náplně muzea. Železniční muzeum, jehož otevření veřejnosti se plánuje na léta 2016 až 2017, nabídne návštěvníkům rozsáhlou expozici dějin našich železnic včetně unikátní kolekce železničních vozidel. Expozice bude dělena do několika kapitol, ve kterých se návštěvníci poučí o technickém vývoji našich drah i o jejich sepjetí se společností a dějinami státu. Významnou součástí Železničního muzea bude Hala strojů, ve které budou ve funkčním stavu prezentovány parní stroje a dieselové stabilní motory. Na ni naváže expozice železničního strojírenství.
Na expozici naváže velké modelové kolejiště a herna, kde si budou moci děti vyzkoušet řadu přístrojů z historie i současnosti železničního provozu. V rámci expozice bude možná prohlídka parních, dieselových a elektrických lokomotiv i se strojovnami a podvozky.