Úvod > Aktuality > Když někdo miluje železnici…
Když někdo miluje železnici…
"> "> "> "> "> ">
Zážitky

Když někdo miluje železnici…

  • Vydáno22. června 2021
Že jsou vlaky poezie, to ví dnes už každý. Nic na tom nezmění ani to, že modrá armáda už dnes není co dřív. Když je milujete, není totiž co řešit. Nepomůžete si. Mašinky mají svoje kouzlo, a když mu jednou propadnete, tak už je to na celý život a nikdo s tím nic nenadělá. Pojďte se s námi podívat na deset míst, která mají se železnicemi něco společného a kde se s nimi můžete nejen setkat, ale kde se jich můžete třeba i dotknout vlastníma rukama a seznámit se s nimi jinak než jako pasažéři.

Největší železniční muzeum najdete v Lužné

Vlak Lužná u RakovníkaNejvětší železniční muzeum u nás se nachází v Lužné u Rakovníka, kam se můžete vypravit s celou rodinou na výlet a užít si všech potěšení, které vlaky nabízejí. Povozíte se na úzkokolejce, najíte se v jídelním voze, ale hlavně si prohlédnete a prolezete všechny ty mašinky a vagonky, které tu naleznete. Každý rok se tu také setkávají parní lokomotivy.

Při prohlídce muzea uvidíte osobní a především nákladní vozy z různých časových období. V krytých expozicích spatříte nejrůznější předměty z historie železnic, například zabezpečovací zařízení, ruční nářadí, modely a součásti lokomotiv.


Ozubnicová dráha a její muzeum

ozubniceZubačka je taková lokomotiva, která se do kopce šplhá pomocí ozubeného kola zapadajícího do dalších zubů připevněných ke kolejišti. Podobných drah nikdy moc nebylo a používaly se při velkém převýšení. V Kořenově ale jednu takovou mají a můžete se v ní svést. A k tomu pochopitelně navštívit její muzeum!

Jizerskohorsko-krkonošská železniční trať je nejstrmější a jediná normálně rozchodná ozubnicová železnice v České republice. Pomocí ozubnice Abtova systému vlak vyšplhá na pouhých 7 km o 235 metrů výše. Zajímavá je nejen unikátním stavebním provedením, ale také svojí bohatou historií. Stala se pravidelným cílem cest pro obdivovatele železnice a technických památek z celé Evropy a v roce 1992 byl úsek TanvaldKořenov prohlášen Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku.
 

Úzkokolejná romantika v České Kanadě

úzkokolejka jindřichův hradecV jihovýchodních Čechách, v půvabném, zasněném kraji lesů, kopců, rybníků České Kanady najdete něco, co jinde nabídnout prostě nemohou: romantické úzkorozchodné železnice, poslední svého druhu v Čechách. Od roku 1897 neodmyslitelně patří ke koloritu Jindřichohradecka dvě lokálky s rozchodem kolejí pouhých 760 mm.

Jedná se o dvě tratě: Jindřichův Hradec – Nová Bystřice a Jindřichův HradecObrataň, které dodnes slouží svému původnímu účelu, každodenní osobní a nákladní dopravě. Jsou však také významnou technickou památkou a jednou z nejnavštěvovanějších turistických zajímavostí regionu. Trať do Nové Bystřice je dlouhá 33 km, severní větev úzkokolejky do Obrataně měří 46 km. Tratě, zvláště tado Nové Bystřice, nabízí nefalšovanou železniční romantiku jako vystřiženou z večerníčku o mašinkách.
 

Posázavským Pacifikem jako staří trampové

posázavský pacifikPosázavským pacifikem se nazývá železniční trať z Prahy přes Vrané nad Vltavou a Čerčany do Světlé nad Sázavou a měří 157 km. V Čerčanech je rozdělena na dva úseky, dolní a horní. Celá trať byla budována postupně po několika úsecích a v dobách svého vzniku se jednalo o důležitou dopravní tepnu v Posázaví. Největší slávy Posázavský pacifik pamatuje z dob po vzniku první samostatné Československé republiky ve 20. a 30. letech 20. století. Pacifikem vyráželo za dobrodružstvím takové množství cestujících, že až 12vozové soupravy dřevěných vozů 3. třídy vlaků jezdících v přepravní špičce jeden za druhým nestačily. Někteří z trempů odmítali cestovat v přeplněných vozech a cestovali na střechách a náraznících železničních vozů.

posázavský pacifikDnes vás tratí z Prahy do Čerčan proveze pravidelný víkendový vláček, tzv. Posázavský motoráček, který jezdí z Hlavního nádraží, Vršovic, Kačerova či Braníka malebným údolím řeky Vltavy přes Vrané nad Vltavou, Davli a dále po 42 m vysokém kamenném viaduktu nad Žampachem do Jílového, Týnce nad Sázavou až do Čerčan. Posázavský motoráček jede každou sobotu, neděli a svátek od posledního březnového víkendu do 1. listopadu 2020. Na trati mimo to jezdí pravidelné každodenní spoje Českých drah.
 

Železniční depo v Chomutově

chomutov depoŽelezniční depozitář Národního technického muzeaChomutově již několik let láká milovníky železniční dopravy. Otevřeno je i letos, a to od 4. června do 31. října 2021 po tři dny v týdnu, tedy od pátku do neděle a také o státních svátcích. V červenci a srpnu zde však bude otevřeno denně mimo pondělí od 9:00 do 17:00 hodin. Všichni zájemci o dopravní techniku, zejména o dějiny a vývoj kolejové drážní dopravy, mohou navštívit prostory, ve kterých jsou uložena a příležitostně vystavována historická kolejová vozidla ze sbírky Národního technického muzea.

chomutov depoNejvětším lákadlem depozitáře jsou parní lokomotivy v čele s rychlíkovým „Albatrosem“ 498.106, který v srpnu 1964 vytvořil dosud nepřekonaný rekord parních lokomotiv tehdejších Československých státních drah rychlostí 162 km/h. Majestátní obdiv budí rovněž první poválečná lokomotiva 534.0301, kterou dodaly Škodovy závody už 22. prosince 1945, nebo tramvajová parní lokomotiva „Gartenau“ vyrobená v Linci roku 1887. Stranou pozornosti jistě nezůstane ani část kolekce salonních vozů NTM zastoupená v depozitáři vyhlídkovým salonním vozem Ústecko-teplické dráhy z roku 1900, jenž pochází ze smíchovské továrny F. Ringhoffera, nebo salonním vozem vyrobeným Kopřivnickou vozovkou v roce 1906 pro barona Adolpha Rothschilda.
 

Cesta po Švestkové dráze

Švestková dráhaŠvesková dráha je název užívaný pro lokálku jezdící na trase LovosiceTřebeniceMost. Trať se tak jmenuje proto, že dříve byly v jejím okolí rozlehlé švestkové sady. Přes více než stoletou existenci má dráha svým uživatelům co nabídnout – velké množství památek v blízkém okolí a nezapomenutelnou krajinu Českého středohoří, příznivou jak pro pěší, tak i cyklistické výlety. Naše vlaky vás komfortně a s příjemnou obsluhou odvezou do Muzea českého granátu, k Ulrice von Levetzow, pod hrady Košťálov a Oltářík, nebo jen tak do přírody. Pravidelné osobní vlaky jezdí každý den.

oparenský expresDo rodiny turistických linek Dopravy Ústeckého kraje se zařadila od června 2020 nově také železniční linka Oparenský expres, která jezdí na trase Litoměřice horní nádraží– Lovosice – Chotiměř. Cestující se tak mohou svézt víkendovým spojem až do Oparna. Vlaky jsou v provozu o víkendech a státních svátcích 2021, jezdí sedmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu. První vyjíždí z Litoměřic horního nádraží v 7:13 hod. a poslední z Chotiměře ve 20:08 hodin.
 

Království železnic pro velké i malé

Královstsví železnicV Království železnic na pražském Smíchově, hned vedle jednoho z multikin, vznikl učiněný ráj pro milovníky mašinek. Stovky metrů miniaturních kolejí, závory, nádraží a digitální modely vlaků řítící se ve dne v noci (mění se tu i denní doba). To si nemůžete nechat ujít!

Součástí Království železnic je i stálá výstava z historie železnice na našem území, výstava o historii a současnosti řemesel na železnici a pedagogy vysoce hodnocený vzdělávací program pro školy. Království železnic bude nakonec představovat zjednodušený železniční model České republiky, kde nepřehlédnete významné technické či historické dominant naší země.


Baťova drezína v Ratíškovicích

ratíškoviceAž pojedete za vínem na Moravu a dostanete se na její nejjižnější část, můžete se tu projet na ruční drezíně po části staré Baťovy trati. Ta sloužila v minulosti k přepravě uhlí z dolů Tomáš a 1. Máj do Výklopníku v Sudoměřicích, odkud uhlí putovalo po Baťově kanálu do Otrokovic. Trasa určená pro drezíny je dlouhá 3 km a propojuje dvě vinařské stezky Podluží a Moravskou vinnou.

Muzeum ve Vagónu vás seznámí s historií důlní těžby na Hodonínsku a s historií místních železnic. K dispozici jsou tři šlapací drezíny. Jedna uveze až šest osob, z nichž musí dvě šlápnout do pedálů, aby se ostatní mohli vézt.
 

Slezská úzkokolejka z Třemešné do Osoblahy

OsoblahaNa Osoblažsku v podhůří Jeseníků se nachází unikátní úzkorozchodná dráha, která je jediná svého druhu v českém Slezsku. Trať vede z Třemešné ve Slezsku (napojení na normálněrozchodnou trať z Krnova do Jeseníku) přes Slezské Rudoltice do Osoblahy.

Úzkorozchodný vláček vyjíždí z opačné strany budovy, než je nástupiště pro trať Krnov – Jindřichov ve Slezsku. Trať začíná klesáním až 26‰ k ocelovému mostu v obci Třemešná, o třech polích, který přechází silnici Krnov – Jindřichov a potok Mušlov. Dále trať stoupá nejvyšším stoupáním na trati, 27‰, a překonává krátce za druhým kilometrem zlomový bod trati, který je pouze o jeden výškový metr níž, než stanice Třemešná ve Slezsku. První parní vlak zde vyjede do nové sezóny v sobotu 3.7. 2021.
 

Historické drezíny a prastarý jeřáb v Zubrnicích

Zubrnice vláčekZubrnicích mají muzeum o historii a současnosti trati z Března do Ústěka. Krom dokumentů a fotek si můžete prohlédnout i sbírku historických drezín, malou historickou dopravní kancelář, kolejní jeřáb z roku 1877 a další zajímavá kolejová vozidla. Další expozice jsou tématicky umístěné v krytých železničních vozech

Od 29.5. 2021 už vlaky jezdí dle standardního jízdního řádu o všech víkendech a svátcích v trase Ústí nad Labem Střekov – Velké Březno – Zubrnice a s tím jsou otevřené expozice v železničním muzeu na nádraží v Zubrnicích a minimuzeum v Lovečkovicích.
Podřipský motoráček

2.4.
30.10.
Podřipský motoráček

Turistická linka T5 Podřipský motoráček jezdí v trase z Roudnice nad Labem přes Straškov, Mšené Lázně, Budyni nad Ohří až do Libochovic a opačně a to v sobotu, neděli a státní svátky od 2. dubna 2022 do posledního říjnového víkendu.

Ozubnicová železnice Tanvald-Desná-Kořenov-Harrachov-Szklarska Poręba

Ozubnicová železnice Tanvald-Desná-Kořenov-Harrachov-Szklarska Poręba

Jediná ozubnicová železnice České republiky představuje jedinečnou kulturní a technickou památku. Jizerskohorsko-krkonošská železniční trať je nejstrmější a jediná normálně rozchodná ozubnicová železnice v České republice. Pomocí ozubnice Abtova systému vlak vyšplhá na pouhých 7 km o 235 metrů výše.

Oparenský expres

Oparenský expres

Už druhou sezónu jezdí přes turisticky atraktivní Oparenské údolí v rámci víkendové turistické linky T4 Oparenský expres. Jde o vlakové spojení Litoměřic horního nádraží, Lovosic a Chotiměře.

Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka – největší železniční muzeum v ČR

Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka – největší železniční muzeum v ČR

Muzeum v Lužné u Rakovníka je největší tuzemské železniční muzeum. Železniční muzeum Českých drah se nachází v prostorách bývalé výtopny společnosti Buštěhradské dráhy. V areálu je vybudován okruh úzkorozchodného kolejiště o rozchodu 800 mm s možností svezení pro návštěvníky.

Švestková dráha – malebná lokálka v Českém středohoří

Švestková dráha – malebná lokálka v Českém středohoří

Švestková dráha je malebná lokálka v severních Čechách spojující Litoměřice horní nádraží, Lovosice a Most. Její historie sahá do roku 1898, kdy vyjel na trať první vlak. Dráha je v provozu denně v rámci linky U10.

Železniční depozitář Národního technického muzea Chomutov

Železniční depozitář Národního technického muzea Chomutov

Všichni zájemci o dopravní techniku na našem území, zejména o dějiny a vývoj kolejové drážní dopravy, by si neměli nechat ujít prohlídku chomutovského železničního depozitáře, ve kterých jsou uložena a příležitostně vystavována historická kolejová vozidla ze sbírky Národního technického muzea.

Zubrnický motoráček: Ústí nad Labem – Velké Březno – Zubrnice

2.4.
30.10.
Zubrnický motoráček: Ústí nad Labem – Velké Březno – Zubrnice

Pravidelný víkendový provoz historickými vlaky po zubrnické železnici. Základním vozidlem je motorový vůz řady 801 (M 131.1) Hurvínek.

Sklářská lokálka Šenovka – Kamenický motoráček

2.4.
30.10.
Sklářská lokálka Šenovka – Kamenický motoráček

Lokálka z České Kamenice do Kamenického Šenova nabízí svezení romantickou krajinou na pomezí Lužických hor, Českého středohoří a Českého Švýcarska. V sezóně 2022 jezdí pravidelné vlaky po lokálce od 2. dubna do 30. října o víkendech. Od 30. května do 30. září jezdí vlaky i v pracovní dny.

Kamenický motoráček

2.4.
30.10.
Kamenický motoráček

Turistická linka T1 Kamenický motoráček je historický vlak, který jezdí po muzejní „sklářské lokálce“ tzv. Šenovce z České Kamenice do Kamenického Šenova a zpět každou sobotu, neděli a státní svátek od 2. dubna do 30. května. Od 31. května do 1. října 2022 jezdí denně, poté opět o víkendu.

Posázavský motoráček – pravidelný víkendový vlak

Posázavský motoráček – pravidelný víkendový vlak

Posázavský motoráček jezdí z Prahy po trati tzv. Posázavského pacifiku přes Vrané nad Vltavou a Jílové u Prahy do Týnce nad Sázavou a zpět. Vlak jede každou sobotu, neděli a svátek od posledního březnového víkendu do 28. září.

Úzkorozchodná železnice Třemešná – Osoblaha

Úzkorozchodná železnice Třemešná – Osoblaha

Na Osoblažsku v podhůří Jeseníků se nachází unikátní úzkorozchodná dráha, která je jediná svého druhu v Českém Slezsku. Trať vede z Třemešné ve Slezsku (napojení na normálněrozchodnou trať z Krnova do Jeseníku) přes Slezské Rudoltice do Osoblahy.

Muzeum lokálky Rokytnice v Orlických horách

Muzeum lokálky Rokytnice v Orlických horách

Železniční muzeum se nachází v budově původní výtopny parních lokomotiv z roku 1906 v Rokytnici v Orlických horách. Budova je vyhlášena kulturní památkou ČR.

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách

Nadšenci z Klubu přátel Krušnohorské železnice zbudovali expozici v budově nádraží Osek – město, která je součástí unikátní trati Most – Moldava.

Železniční muzeum Zubrnice

Železniční muzeum Zubrnice

Navštivte v Zubrnici expozici o historii a současnosti trati Velké Březno – Verneřice – Úštěk. Nachází se v bývalém skladišti zboží a k vidění jsou zde staré fotografie, dokumenty, různé "železniční" drobnosti, modelová železnice – model stanice Levín v měřítku 1:45.

Pražský motoráček – historickým motoráčkem pražským semmeringem

Pražský motoráček – historickým motoráčkem pražským semmeringem

Pražský motoráček jezdí celoročně každou sobotu, neděli a ve státní svátky po tzv. Pražském semmeringu, po trati číslo 122 ze stanice Praha hlavní nádraží do stanice Praha-Zličín a zpět.

Slezský Semmering – horská železnice v Jeseníkách

Slezský Semmering – horská železnice v Jeseníkách

První říjnový den roku 1888 byla zprovozněna železniční trať z Hanušovic do Jeseníku, tzv. Slezský Semmering. Zejména úsek mezi stanicemi Branná a Lipová-lázně nabízí cestujícím úchvatné pohledy na hřebeny Jeseníků a Rychlebských hor.

Železnice Šenovka – muzejní železnice z České Kamenice do Kamenického Šenova

Železnice Šenovka – muzejní železnice z České Kamenice do Kamenického Šenova

Šenovka – kamenický motoráček je historický vlak, který jezdí po muzejní sklářské lokálce z České Kamenice do Kamenického Šenova a zpět.

Šumavský expres – lokálka srdcem Šumavy

Šumavský expres – lokálka srdcem Šumavy

Na šumavských lokálkách snadno podlehnete idyle venkovských tratí a romantice lesních nádraží. Vlakem se lze vydat podél břehů největšího přehradního jezera u nás i hlubokými lesy u Nového Údolí.

Bezdružická lokálka Pňovany – Bezdružice a muzeum železnice

Bezdružická lokálka Pňovany – Bezdružice a muzeum železnice

Místní železnice neboli lokálka – samo slovo o sobě vyvolává romantické představy a vzpomínky nejednoho trampa, turisty a příznivce stříbřitých kolejí. Trať Pňovany – Bezdružice byla zprovozněna v roce 1901 a dodnes nabízí výhled do malebné krajiny. Ve stanici Bezdružice se nachází malé muzeum.

Malý pojizerský Pacifik – romantická jízda údolím Jizery

Malý pojizerský Pacifik – romantická jízda údolím Jizery

Pojizerským Pacifikem se nazývá železniční trať ve směru Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou. Přírodní scenérie, které spatříte při jízdě, opravdu stojí za vidění.

Doupovská dráha z Kadaně do Podbořan

Doupovská dráha z Kadaně do Podbořan

Doupovská dráha je zhruba třicetikilometrová lokálka vinoucí se podél Nechranické přehrady, Pětipeskou pánví s výhledy na panoramata Doupovských hor. Malebná lokálka vás dopraví v sezóně z Kadaně do Podbořan.

Krušnohorský semmering – projížďka malebnou horskou krajinou

Krušnohorský semmering – projížďka malebnou horskou krajinou

Horská část druhé nejvýše položené železniční tratě v České republice z Karlových Varů do Johanngeorgenstadtu překonává na 15 km úseku z Nejdku – Nových Hamrů a Perninku výškový rozdíl 365 m. Obloukem o poloměru 180 m se trať otáčí do protisměru a dosahuje nadmořské výšky 915 m n.m.

Ratíškovická železnice

Ratíškovická železnice

Projeďte se po části staré Baťovy železniční dráhy na šlapací drezíně. Trať sloužila v minulosti k přepravě uhlí z dolů Tomáš a I. Máje 1 do výklopníku v Sudoměřicích, odkud uhlí putovalo po Baťově kanálu do Otrokovic.

Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově

Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově

Nejstrmější železnice v ČR se stala vyhledávanou turistickou atrakcí regionu. Její příznivci se těší na každou z "Nostalgických jízd" – na příležitost svézt se vagóny tlačenými historickou ozubnicovou lokomotivou. Samotné muzeum naleznete v budově bývalé železniční stanice Kořenov.

Posázavský pacifik – cesta za nostalgií a zážitky na železnici

Posázavský pacifik – cesta za nostalgií a zážitky na železnici

Posázavský Pacifik je externí železniční dopravce působící v Posázaví. Nabízí možnost uspořádání tématického výletu historickým motorovým vozem M 262.045 s přípojným bufetovým vozem Balm, ale i jinými typy historických železničních vozidel a sezónní turistické vlaky a příležitostné jízdy.

Trať Karlovy Vary – Mariánské Lázně

Trať Karlovy Vary – Mariánské Lázně

Romantická trať z Karlových Varů do Mariánských Lázní slouží veřejnosti už od roku 1898. Trať označená v jízdním řádu číslem 149 je dlouhá 53 kilometrů a vede z velké části chráněnou oblastí Slavkovský les.

Království železnic v Praze na Smíchově – největší modelová železnice v ČR

Království železnic v Praze na Smíchově – největší modelová železnice v ČR

Přijďte se podívat na úžasný malý svět Království železnic! Uvidíte stovky metrů kolejí, desítky modelů vlaků, modely aut, které si dávají přednost na křižovatkách, modely významných staveb a míst České republiky a zažijete unikátní atmosféru střídání dne a noci. Součástí je i obří Model Prahy.

Poličská lokálka – místní dráha ze Svitav do Poličky

Poličská lokálka – místní dráha ze Svitav do Poličky

Místní dráha, jejíž koleje vedou ze Svitav, přes královské věnné město Poličku do Žďárce u Skutče, se vine mezi kopci a loukami od roku 1896. Trať prochází překrásnou krajinou Českomoravské vrchoviny a její malé vagonky stále vozí cestující do školy, za prací i na výlety.