Úvod > Aktuality > Léto na Bechyňce právě začíná - užijte si jízdy elektrického motorového vozu Elinka

Léto na Bechyňce právě začíná - užijte si jízdy elektrického motorového vozu Elinka

Vydáno 15. června 2019 Zážitky
I v letošním roce se můžete těšit na Léto na Bechyňce a svézt se po naší první elektrifikované trati historickými vlaky – s Elinkou a Bobinkou. Letní výletní vláčky připravily České dráhy ve spolupráci se Spolkem přátel elektrické dráhy Tábor – Bechyně. Letošní sezóna bude trvat od 15. června do 15. září 2019.

Železniční trať Tábor - Bechyně je nejstarší meziměstskou elektrickou dráhou nejen u nás, ale i ve střední Evropě. Provoz zahájila 21. června roku 1903 a jezdí dodnes.

Na dráze pro bíhají po celé léto víkendové nostalgické jízdy. Na vybraných pravidelných spojích jezdí každou sobotu, neděli a o státních svátcích historická souprava s Bobinkou (směr Tábor – Bechyně s odjezdem z Tábora: v 9:06, v 11:06, v 13:06, v 15:06 a směr Bechyně – Tábor s odjezdem z Bechyně v 10:03, v 12:03, v 14:03, v 16:03). Jízdné je účtováno dle běžného tarifu ČD, jízdní kola se v těchto vlacích nepřepravují.

Zvláštní jízdy Elinkou probíhají ve dnech: 15. 6. (slavnostní zahájení letního provozu dráhy v Bechyni) a dále 5., 13. a 27. července; 10. a 24. srpna a 7., 14. a 15. září 2019. Směr Tábor – Bechyně odjíždí Elinka z Tábora vždy v 9:39 a 13:39; směr Bechyně – Tábor s odjíždí z Bechyně vždy v 11:24 a 15:24 hodin. Jízdné na Elince stojí 200 korun obousměrné a v první třídě, druhá třída 180 Kč.
 

Bechyňská železnice Františka Křižíka

BobinkaNa sklonku 19. století padl verdikt zřídit mezi Táborem a Bechyní železniční dráhu. Zásluhou „českého Edisona“, Františka Křižíka, byla tehdy prosazena její elektrifikace. O pár let později, v roce 1903, tak mohla zahájit svůj provoz vůbec první elektrifikovaná dráha na území celého Rakouska-Uherska.

Nenechte se mýlit, tímto prvenstvím tu technické zajímavosti nekončí. Již na začátku trati v Táboře bylo při budování nejdříve potřeba přemostit řeku a vznikla zde také elektrárna, která dráhu zásobovala proudem. O tom, že Křižíkova elektrická dráha byla opravdu výjimečná, svědčí i fakt, že jí byly povoleny úlevy. A tak tu zatáčky mohou mít menší poloměr a trať vede terénem se sklonem až 35 promile. A ještě jedna perlička na vás čeká v Bechyni. Sem byla dráha prodloužena až o něco později, v roce 1928, a to díky mostu s poetickým názvem Duha.

ElinkaZ technického hlediska se dala Bechyňka přirovnat k malému zázraku. Železniční vagóny byly osvětlené, vytápěné, vybavené přenosnými telefony a bleskosvody na střechách. Na svoje dílo mohl být František Křižík právem pyšný a jistě také byl, když řekl: „Výstavbou bechyňské dráhy chtěl jsem dokázat, že český člověk umí tolik, co jiní a někdy i mnohem více“.

Součástí Léta na Bechyňce je i výstava o železniční trati Tábor–Bechyně a historických vozidlech, doplněná modelovým kolejištěm Pavla Kohoutka v Městském muzeu v Bechyni.
Elinka – nostalgické jízdy historickým vláčkem

Elinka – nostalgické jízdy historickým vláčkem

Železniční trať Tábor-Bechyně je nejstarší meziměstskou elektrickou dráhou nejen u nás, ale i ve střední Evropě. Provoz zahájila 21. června roku 1903 a jezdí dodnes.

Duhový most v Bechyni

Duhový most v Bechyni

V Bechyni se klene nad hlubokým údolím železobetonový obloukový most dokončený roku 1928 podle projektu Ing. E. Viktory. Svým devadesátimetrovým rozpětím a výškou třicet osm metrů nad hladinou Lužnice skutečně připomíná oblouk duhy, kterou slunce zapomnělo v lužnickém údolí.

Léto s Bechyňkou – nostalgické jízdy historickým vláčkem Elinka

Léto s Bechyňkou – nostalgické jízdy historickým vláčkem Elinka

Vyražte na výlet historickým Křižíkovým vlakem z roku 1903 zvaným Elinka. Nebo lokomotivou Bobinka. Celé léto probíhají o víkendech nostalgické jízdy.