!

Upozornění: Vzhledem k aktuálním vládním opatřením jsou akce a provoz turistických cílů omezeny. Doporučujeme před vlastní návštěvou ověření u organizátora.

Úvod > Aktuality > Léto na Bechyňce právě začíná - užijte si jízdy elektrického vozu Bobinka
Léto na Bechyňce právě začíná - užijte si jízdy elektrického vozu Bobinka
"> "> ">
Zážitky

Léto na Bechyňce právě začíná - užijte si jízdy elektrického vozu Bobinka

Vydáno 11. června 2021
I v letošním roce se můžete těšit na Léto na Bechyňce a svézt se po naší první elektrifikované trati historickým vlakem Bobinkou. Letní výletní vláčky připravily České dráhy ve spolupráci se Spolkem přátel elektrické dráhy Tábor – Bechyně. Letošní sezóna bude trvat od 12. června do 12. září 2021.

Železniční trať Tábor - Bechyně je nejstarší meziměstskou elektrickou dráhou nejen u nás, ale i ve střední Evropě. Provoz zahájila 21. června roku 1903 a jezdí dodnes.

Na dráze pro bíhají po celé léto víkendové nostalgické jízdy. Na vybraných pravidelných spojích jezdí každou sobotu, neděli a o státních svátcích historická souprava s Bobinkou (směr Tábor – Bechyně s odjezdem z Tábora: v 9:05, 11:05, 13:05, v 15:06 a směr Bechyně – Tábor s odjezdem z Bechyně v 10:01, 12:01, 14:01 a 16:02. Jízdné je účtováno dle běžného tarifu ČD, jízdní kola se v těchto vlacích nepřepravují.

Remíza v Bechyni s modelovým kolejištěm Českých drah v provedení Pavla Kohoutka bude otevřena v tyto dny: 12. a 26. června, 10., 24. a 31. července, 21. srpna a 4. a 11. září 2021. Otvírací doba remízy je 10:00 - 14:30 hodin, vstupné stojí 30 Kč.
 

Bechyňská železnice Františka Křižíka

BobinkaNa sklonku 19. století padl verdikt zřídit mezi Táborem a Bechyní železniční dráhu. Zásluhou „českého Edisona“, Františka Křižíka, byla tehdy prosazena její elektrifikace. O pár let později, v roce 1903, tak mohla zahájit svůj provoz vůbec první elektrifikovaná dráha na území celého Rakouska-Uherska.

Nenechte se mýlit, tímto prvenstvím tu technické zajímavosti nekončí. Již na začátku trati v Táboře bylo při budování nejdříve potřeba přemostit řeku a vznikla zde také elektrárna, která dráhu zásobovala proudem. O tom, že Křižíkova elektrická dráha byla opravdu výjimečná, svědčí i fakt, že jí byly povoleny úlevy. A tak tu zatáčky mohou mít menší poloměr a trať vede terénem se sklonem až 35 promile.

ElinkaA ještě jedna perlička na vás čeká v Bechyni. Sem byla dráha prodloužena až o něco později, v roce 1928, a to díky mostu s poetickým názvem Duha.

Z technického hlediska se dala Bechyňka přirovnat k malému zázraku. Železniční vagóny byly osvětlené, vytápěné, vybavené přenosnými telefony a bleskosvody na střechách. Na svoje dílo mohl být František Křižík právem pyšný a jistě také byl, když řekl: „Výstavbou bechyňské dráhy chtěl jsem dokázat, že český člověk umí tolik, co jiní a někdy i mnohem více“.
Léto s Bechyňkou – nostalgické jízdy historickým vláčkem

12.6.
12.9.
Léto s Bechyňkou – nostalgické jízdy historickým vláčkem

Těšíte se na jízdy historickými vlaky na trati Tábor-Bechyně? Letos začínáme 12. června a jezdíme až do 12. září. Končíme opět s Táborskými setkáními.

Duhový most v Bechyni

Duhový most v Bechyni

V Bechyni se klene nad hlubokým údolím železobetonový obloukový most dokončený roku 1928 podle projektu Ing. E. Viktory. Svým devadesátimetrovým rozpětím a výškou třicet osm metrů nad hladinou Lužnice skutečně připomíná oblouk duhy, kterou slunce zapomnělo v lužnickém údolí.

Bechyně

Bechyně

Slavná svými lázněmi, keramikou i polohou nad soutokem Lužnice a Smutné, taková je jihočeská Bechyně. O léčebných účincích přírodní slatiny z nedalekých blat se vědělo už před čtyřmi sty lety. V první polovině 18. století tu vznikly lázně, k návštěvě láká zámek a ojedinělé muzeum turistiky.

Tábor

Tábor

Ze starobylého města s biblickým názvem Tábor vyráželi husité na své vítězné výpravy – a se slavnou minulostí se zejména v historickém centru dodnes setkáte téměř na každém kroku. Vhodnou kulisou k poznávání města jsou zdobené štíty měšťanských domů, pomník Jana Žižky z Trocnova i gotická radnice.

Trať Tábor - Bechyně: první elektrická železniční trať v České republice

Trať Tábor - Bechyně: první elektrická železniční trať v České republice

Dosud funkční trať je provozována od roku 1903 mezi Táborem a Bechyní v délce 24 km. Bechyňská železnice je dílem známého elektrotechnika a vynálezce Františka Křižíka. Železniční vagóny byly již v té době osvětlené, vytápěné, vybavené přenosnými telefony a bleskosvody na střechách.

Elinka – nostalgické jízdy historickým vláčkem

Elinka – nostalgické jízdy historickým vláčkem

Železniční trať Tábor-Bechyně je nejstarší meziměstskou elektrickou dráhou nejen u nás, ale i ve střední Evropě. Provoz zahájila 21. června roku 1903 a jezdí dodnes.