Úvod > Aktuality > Hrady, zámky, Praha a pivo – tak lidé vidí největší turistická lákadla Česka
Hrady, zámky, Praha a pivo – tak lidé vidí největší turistická lákadla Česka
"> ">
Památky

Hrady, zámky, Praha a pivo – tak lidé vidí největší turistická lákadla Česka

  • Vydáno4. května 2011
Největším turistickým magnetem v Česku jsou hrady a zámky. Myslí si to téměř 40 % z 1700 respondentů, kteří se zúčastnili internetové ankety agentury CzechTourism na portále Kudy z nudy. Tradiční tahák na turisty, hlavní město Praha, obsadilo až druhou pozici. Pomyslný bronz přisoudili lidé českému národnímu nápoji – pivu.
Hrady a zámky hrají ve vnímání turistů stěžejní roli – ne nadarmo se o nich říká, že nahrazují Česku moře. Lidé jich tu mohou navštívit více než dvě stovky. Přesto ale nepatří mezi nejnavštěvovanější turistické cíle: v roce 2009 se mezi elitní top 20 dostaly jen zámky v Lednici a Českém Krumlově, které překonaly hranici 300 tisíc návštěvníků. V žebříčku je předstihly zoo nebo muzea.

Z pohledu zahraničních návštěvníků je Praha jednoznačně číslem jedna. Drtivá většina cizinců (65 %) totiž loni navštívila jen hlavní město. To je ostatně v zahraničí vnímáno jako nejdůležitější turistická atrakce České republiky. Lidé hlasující v anketě však dali Praze necelou pětinu hlasů (18 %).

Pivo je považováno za národní nápoj a jako turistický magnet jej bere 14 % respondentů. Zatímco spotřeba piva klesá, pivní turistika je v Česku na vzestupu – svědčí o tom přibývající počet pivních lázní a koupelí nebo nových pivních expozic a prohlídek.

Příroda zdánlivě nepatří mezi hlavní atributy České republiky – není tu moře, divoké řeky ani velehory. Mezi její přednosti ale patří především pestrost a rozmanitost – od skalních měst, hor, přes krajinu s rybníky až po vinice. Také z tohoto důvodu je pro 12 % lidí největším turistickým lákadlem.

Přílišný význam naopak respondenti nedávají značce UNESCO, kterou v Česku nese 12 míst. Tak vysoká koncentrace je přitom jedním z komunikačních témat propagace Česka v zahraničí, kde je UNESCO synonymem toho nejlepšího, co lze v dané zemi vidět. Stejně tak účastníci ankety nevidí velký potenciál v lázních, technických památkách nebo české kuchyni, kterým svůj hlas dalo jen po 1 % lidí.

Anketa tak přinesla zajímavá zjištění, jak vlastně lidé vnímají turistický potenciál Česka. Témata, která patří mezi současné trendy propagace (např. gastronomie, lázeňství a wellness), příliš nevyzdvihují a naopak více preferují tradiční turistické cíle (hrady, zámky).

Největším turistickým lákadlem Česka jsou:
Hrady a zámky                         39 %
Praha                                        18 %
Pivo                                           14 %
Příroda                                      12 %
Památky UNESCO                    5 %
Sportovní a kulturní akce          2 %
Lázně                                           1 %
Církevní památky                       1 %
Česká kuchyně                          1 %
Technické památky                   1 %
Jiné                                               1 %

V anketě na portále www.kudyznudy.cz hlasovalo v průběhu dubna 1712 lidí.

Hrad a zámek Český Krumlov – prohlídka perly UNESCO

Hrad a zámek Český Krumlov – prohlídka perly UNESCO

Státní hrad a zámek Český Krumlov je významným a velmi vyhledávaným turistickým místem. Veřejnosti je otevřen od dubna do října. Celý areál hradu a zámku je průchozí, veřejnosti přístupný a v sezóně, zvláště v podvečer, je nevšedním zážitkem procházka jednotlivými nádvořími.

Zámek Lednice – zámek s nádherným krajinářským parkem

Zámek Lednice – zámek s nádherným krajinářským parkem

Vydejte se za krásami zámku Lednice, který je součástí Lednicko-valtického areálu. Kníže Alois II. z Lichteinsteina nechal Lednici přebudovat na reprezentační letní sídlo v duchu anglické gotiky. Dnes je celý Lednicko-valtický areál součástí UNESCO.