
Polovina července bude na
zámku ve
Žďáře nad Sázavou patřit 11. ročníku mezinárodnímu festivalu současného tance, pohybového divadla a nového cirkusu
KoresponDance. Největší
site-specific festival současného tance v České republice je zároveň jedním z klíčových projektů regionu
Vysočina. Diváky
první festivalový den rozehřejí mladí taneční z projektu
BeInternational, kteří se opět chopí veřejného prostoru a později i zámeckých zákoutí. Téma letošního ročníku
Architektura a krajina, se otiskne i v jejich v site-specific performancích na náměstí Republiky a na žďárském zámku. Vystřídají je
řemeslníci měnící se v umělce, Manolo Alcántara. MAÑA je performance-instalací, která využívá uměleckou i řemeslnou optiku k tomu, abychom byli svědky konstrukce
obřího oblouku z krabic, s využitím technologií předků. Představením je zde sama choreografie. Španělští La Méandre završí program na náměstí Republiky s Bien Parado,
tanečně-hudebním představením, ve kterém se
španělský tanec Sevillana setkává s elektronickou hudbou.

Již zmiňovaný Santini zanechal ve
Žďáru nesmazatelnou stopu a díky němu a dechberoucí kapli na
Zelené hoře, již projektoval, se město pyšní zastoupením na seznamu UNESCO. Tak jako
Santini pracoval s vertikálností, čísly, posvátnou
geometrií a symbiotickým tancem architektury a okolní krajiny, ztělesní nyní jeho principy pozvaní umělci a uskupení. K nejvýraznějším i nejzajímavějším bezesporu patří představení
Rezonance. Projekt propojí téma architektury, hudby, tance i historie, a to v
poutním kostele sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře. Zde se v režii přední osobnosti letošního ročníku, špičkové
francouzské choreografky Béatrice Massin představí skupina
Fetes Galantes, která produkuje úchvatné
barokní taneční choreografie. Ta si bude umělecky notovat se slavným domácím tělesem
Collegium 1704 a společně vytvoří
originální hru pohybu, světla i zvuku v prostoru, který k tomuto spojení doslova vybízí.
Může být smrt hypnoticky krásná a plná energie?
Santini i Béatrice Massin ukazují ve svých dílech, že ano. Jeho architektura a její choreografie jsou dokonalé, plné barev a síly, energie, která si podmaňuje své okolí i diváky.
Dvanáct tanečníků z Fetes Galantes, podmanivá hudba
Mozartova Rekviem a špičkové taneční kreace spojí prvky barokního a současného tance. Nejnovější taneční dílo renomované choreografky zažijí diváci poprvé v České republice, a to na
Santiniho Dolním hřbitově v představení příznačně nazvaném
Rekviem – Veselá smrt.
Ferst Dadler, Square Two a Thin Skin

Letos
festival KoresponDance připravil jeden velký projekt s místními obyvateli
Ferst Dadler kráčí inspirovaný Santiniho architektonickými principy a
příběhy míst a lidí. Projekt propojí v tvůrčím dialogu umělce a místní komunity a promění jej v moment mezigeneračního setkání. Diváci si užijí performativní procházku po vertikální ose poutní cesty vedoucí od
Dolního hřbitova, přes
zámek do kaple na
Zelené hoře a tento umělecký zážitek jim zprostředkuje náhled na Santiniho dílo z jiné perspektivy.
Žonglování na Santiniho čísla, o tom bude pro změnu představení
Square Two akrobatů holandského původu Tall Tales Company. Půjde o vizuální hru s míčky, čísly a jejich symbolikou, která v sobě snoubí žonglérské umění, výtvarno i architekturu.

Jedním z hlavních lákadel bude rovněž vystoupení
Elišky Brtnické, experimentující performerky a akrobatky, která do Žďáru přijede s představením
Thin Skin, nedávno ověnčeným
Cenou České taneční platformy. Inscenace používá netradiční tvar hrazdy. Tvoří ji dlouhé třímetrové kovové tyče zavěšené lankem uprostřed tyče, která je na jednom lanku a vzniká tak improvizované kyvadlo. Tyčí bude v představení zavěšených více, umělci se jejich pomocí snaží vytvořit určitou krajinu, trojrozměrný svět jakýchsi linií.
Vnitřní svět, novodobí dervišové i letní taneční kino
Nizozemsko-norské umělecké duo Marta a Kim v jednoduchém metaforickém vystoupení prozkoumá náš vnitřní svět a povzbudí diváky, aby se smířili s tím, co neumíme vysvětlit a přijali mnoho stránek lidského bytí. Prostřednictvím performativní
procházky Šrámy/la débattue povypráví performerka
Stéphanie NDuhirahe svůj osobní příběh, který jde ke kořenům vlastní rodiny, a objevuje přitom historii
žďárského zámku. Hypnotický zážitek z Prahy zopakují
novodobí dervišové Compagnie Monad s vystoupením
Yin Zéro. Svým tancem a žonglováním propojí architekturu s pohybovým uměním, vertikální i vodorovné linie typické pro Pragera a ty zakřivené, typické pro Santiniho barokní gotiku. Nebude chybět ani
vystoupení dětí z Tvořivého tábora či projektu Škola tančí, které budou společně tvořit na téma architektury a urbanismu.
Připraven je i bohatý
doprovodný program v podobě diskusí a
workshopů pro profesionály i širokou veřejnost, pro děti i dospělé. Rozšíření programu o taneční filmy se v posledních ročnících ukázalo natolik úspěšné, že letos pořadatelé chystají ve spolupráci s italskými filmovými festivaly
letní taneční kino.