ÚvodAktualityČtrnáct krajů & čtrnáct tipů: kuriozity, zajímavosti a tipy pro milovníky tramvají
Památky

Čtrnáct krajů & čtrnáct tipů: kuriozity, zajímavosti a tipy pro milovníky tramvají

Jízda tramvají byla pro naše předky zážitkem, v našem světě jde ale o docela obyčejnou věc. Co se během téměř 150 let změnilo? Kde v naší zemi jezdí a jezdily tramvaje a nostalgické výletní linky? Kde jezdí české tramvaje ve světě? A kolik toho o městské kolejové dopravě v České republice nevíte?
Ikonická žlutá tramvaj v portugalském Lisabonu
Historická červená tramvaj v ulicích Prahy
Patříte mezi fanoušky tramvají? Jste na správné adrese! Portál Kudy z nudy nabízí přehlídku toho, co musíte v České republice ve spojení s městskou kolejovou dopravou vyzkoušet a zažít. Tramvajové linky najdete v řadě našich měst a dokonce se setkáte s řadou unikátů!
 

1. Praha a historické tramvaje

Věřte nebo ne, ale s podobným nadšením jako jezdí Češi do Lisabonu a projíždí se jeho ulicemi ve známých žlutých tramvajích, jezdí řada cizinců do Prahy. Do jejích ulic vyjela první tramvaj v roce 1875, v dalších desetiletích Praha zažila éru elektřiny a Františka Křižíka. Z oken tramvají se otvírá výhled na krásnou historickou architekturu, navíc se díky turistické lince 42 a nostalgické lince 41 můžete vrátit do dávné tramvajové historie. Turistická tramvaj, jejíž výchozí a konečnou zastávkou je smyčka Dlabačov, propojuje okružní jízdou centrum Prahy s řadou zajímavých míst, nastoupit a vystoupit můžete cestou kdekoliv. Vynechat nesmíte ani Muzeum městské hromadné dopravy, sídlící v památkově chráněné tramvajové vozovně v Praze-Střešovicích nedaleko Pražského hradu. K vidění jsou desítky historických tramvají, autobusů i trolejbusů a také secesní salonní vůz, který navrhl architekt Jan Kotěra.
 

2. Středočeský kraj a čekání na tramvaj v Berouně

Podle odhadu jezdí v našich městech přibližně 1800 tramvají. Setkáte se s nimi v ulicích Prahy, Plzně, Ostravy, Liberce, Brna, Olomouce, Jablonce nad Nisou, Mostu a Litvínova, pověstným chytákem jsou Modřice. Tramvajová linka už totiž dávno nejezdí do Modřic coby městské části Brna, ale do sousedního samostatného města.

Než se podrobněji podíváme do dalších tramvajových měst v Česku, připomeňme si místo, kam zatím žádná tramvaj nepřijela. V Berouně si s tím ale nedělají těžkou hlavu a každoročně organizují happening Čekání na tramvaj s živým obrazem, který znázorňuje čekání na opožděnou tramvaj. Inspirací byla pohlednice z přelomu 19. a 20. století přesně s touto futuristickou vizí, která se ale nikdy neuskutečnila.
 

3. Jihočeský kraj a tramvaje v Českých Budějovicích

Na časy, kdy zdejšími ulicemi jezdívaly tramvaje, nostalgicky vzpomínají České Budějovice. První tramvaje městem projely v roce 1909 a rovnou šlo o elektrické linky – éru koňských i parních tramvají v Českých Budějovicích zkrátka elegantně přeskočili. Vozy jezdily na dvou tratích, P a L, které lidé lehce zlomyslně přejmenovali na Langsam a Pomalu (což je česky a německy totéž), ovšem dodnes s nostalgickým smutkem vzpomínají na 3. březen 1950, kdy městem projely naposledy. Dodnes se objevují návrhy na zavedení historické tramvajové linky, která by sloužila nejenom pro cestující od nádraží do centra, ale také jako turistický tahák. Podobně se tu a tam vynoří nápad vrátit do českobudějovických ulic jako turistickou atrakci repliku koněspřežné dráhy, nejstarší železnice na kontinentě. Zajděte se podívat do Muzea koněspřežky, ať víte, jak by výsledek vypadal.
 

4. Plzeňský kraj a výrobce tramvají Škoda Transportation

Plzni při prázdninových víkendech a městských slavnostech dodnes můžete vidět primátorský vůz aneb tramvaj, která 29. června 1899 zahajovala tramvajový provoz v západočeské metropoli, stejný vůz si dokonce můžete pronajmout pro vlastní oslavu. Tramvaje jezdí Plzní dodnes – ostatně plzeňská Škoda Transportation je strojírenská firma s více než 150letou tradicí, která navazuje na dobré jméno výrobců českých tramvají. Tramvaje z Plzně potkáte nejenom u nás, ale i v ulicích slovenských, italských, amerických, polských, maďarských, finských, tureckých či lotyšských měst.

Ovšem slavná tramvaj T3, chlouba československého strojírenství, která s přibližně 14 tisíci kusy drží rekord jako nejpočetněji vyráběný tramvajový vůz na světě, z Plzně nepochází: vyráběla se v podniku ČKD PrahaPraze na Smíchově v šedesátých až devadesátých letech minulého století.
 

5. Karlovarský kraj a tramvaj do Mariánských Lázní

Stejně jako v Jihlavě, Olomouci a dalších městech, kde to lidé měli z města na nádraží kapku daleko, i v Mariánských Lázních lázeňským hostům pomáhaly s dopravou do oblíbených lázní desítky let tramvaje. Městem jezdily od roku 1902, a to na jednokolejné trati s délkou přibližně 2300 metrů. Po ukončení provozu tramvají v Českém Těšíně šlo o nejmenší tramvajový provoz v bývalém Československu, ovšem mariánskolázeňské tramvaje měly na kontě ještě další prvenství: jako jediné v Česku jezdily v nadmořské výšce přes 600 metrů. Nakonec je v 50. letech minulého století nahradily trolejbusy a návrat tramvají není v plánu.

Ačkoli v Karlovarském kraji nemají tramvaje, mají karlovarské metro: s nadsázkou se tak říká lanovce z Divadelního náměstí k hotelu Imperial. Lázeňské hosty vozí od roku 1912, měří 127 metrů a přezdívku si vysloužila tím, že celá trať vede v tunelu.
 

6. Ústecký kraj a tramvaj z Mostu do Litvínova

Nostalgickou jízdou v červnu 1970 se s tramvajemi rozloučilo Ústí nad Labem. Tramvaje se zastavily po jednasedmdesáti letech a po více než 33 kilometrů dlouhé tramvajové síti zbyly jen staré fotografie a pamětní kousek koleje v Bílinské uličce. Ještě o něco déle jezdily tramvaje v Teplicích, kde jedna z historicky nejstarších elektrických tramvajových sítí na území dnešního Česka vznikla v roce 1895 z popudu hraběte Edmunda Clary-Aldringena. Definitivně se pak teplické tramvaje zastavily v roce 1959.

Přesto na jednom místě v Ústeckém kraji tramvaje jezdí dodnes, a to po 18,6 km dlouhé trati z Mostu do Litvínova. Vznikla v roce 1901, kdy vedla od dnes již zaniklého nádraží ve starém Mostu přes Kopisty, Růžodol a Horní Litvínov do Janova.
 

7. Liberecký kraj a meziměstská tramvaj Liberec–Jablonec

V Jablonci nad Nisou se první tramvajový vůz vydal na svou trať v roce 1900, v roce 1965 nahradily tramvaje autobusy. Přesto se v době, kdy se už nad jabloneckými tramvajovými linkami začala stahovat mračna, budovala nová trať, a to meziměstská tramvaj z Jablonce nad Nisou do Liberce. Linka je součástí sítě městské hromadné dopravy v Liberci, měří 13 kilometrů, vede lesy i vesničkami a jízda trvá půl hodiny. V krajském městě Libereckého kraje jezdí tramvaje od rou 1897 dodnes. Už nyní si můžete prohlédnout Technické muzeum, v budoucnosti se počítá se vznikem muzea historie tramvajové dopravy.

Mimochodem, i jablonecké tramvaje měly na kontě jeden zajímavý rekord: nejstrmější úsek našich tramvajových tratí se sklonem 108,5 ‰, který vedl Lidickou ulicí.
 

8. Královéhradecký kraj a tramvaj, která neexistovala

Ani v Hradci Králové tramvaje nejezdí a dokonce nikdy nejezdily, i když se s jejich zavedením počítalo už v regulačním plánu z roku 1898. Při stavbě Pražského mostu dokonce byly v jeho vozovce položeny elektrické koleje, a i když po nich nikdy žádný vůz nepřejel, tramvaj na mostě se objevila na dobových pohlednicích. Nakonec se v roce 1949 Hradec Králové stal sedmým městem v republice, kde začaly jezdit trolejbusy.
 

9. Pardubický kraj a tramvaj z Pardubic do Hradce Králové

Pokud by došlo na některé z velkých návrhů a plánů, s nimiž se v minulosti počítalo v Pardubickém kraji, jezdily by po Pardubicích tramvaje (případně by rovnou propojily Pardubice s Hradcem Králové), ve městě by stál obří přístav, opera a zoologická zahrada, na úpatí Kuňky by se tyčily skokanské můstky a v nedalekých Opatovicích nad Labem by hezký obrázek Polabí doplňovala jaderná elektrárna.
                                              

10. Vysočina a výlet tramvají po Jihlavě

Spojení centra města s poměrně vzdáleným nádražím zajišťovaly tramvaje také v Jihlavě, a to mezi lety 1909 a 1948. Jednokolejná trať měřila přibližně 2,7 km a po Českém Těšíně a Mariánských Lázních šlo o třetí nejmenší tramvajový provoz v českých zemích. Objevilo se několik návrhů na prodloužení, ale nakonec trať zkrátili a v roce 1948 tramvaje vystřídaly trolejbusy. Kdo by se chtěl projít po někdejší tramvajové trati, musel by z dnešního Masarykova náměstí jít po Komenského ulici přes náměstí Svobody a dál po Havlíčkově ulici až k nádraží. Jihlavské tramvaje dnes připomíná krátká kolej, zasazená v dlažbě mostu U Jánů; právě tudy tramvajová trať vedla.
 

11. Jihomoravský kraj a nejstarší tramvajová síť

Ze všech našich „tramvajových měst“ má nejstarší tramvajovou síť Brno: první koněspřežka se rozjela už v srpnu 1869. Koňku vystřídaly parní tramvaje a ty pak od roku 1900 tramvaje elektrické. Dnes má Brno po Praze druhou největší tramvajovou síť v republice, jedna z tratí vede i do sousedního města Modřice. V letních měsících projíždějí městem historické a retro soupravy, o které pečuje Technické muzeum, v rámci Dnů otevřených dveří nebo velkých městských slavností se můžete vypravit na prohlídky několika vozoven a muzejních depozitářů. S tématem tramvajové dopravy si pohrává i nápadité graffiti na konečné tramvají Čertova rokle na sídlišti Lesná. Dokážete najít všechna přísloví a pořekadla, ukrytá ve velkoformátové malbě?
 

12. Zlínský kraj a místo tramvají trolejbusy

Ve Zlíně sice měli rodinu Baťů a jejich úspěšné vize rozvoje, ale žádný z plánů nezahrnoval tramvaje. Pokud se proto chcete vypravit na slavnosti spojené s jízdami historických vozidel, musí vám stačit autobusy a trolejbusy.
 

13. Olomoucký kraj a tramvaj do pevnosti

Za zavedení tramvajové dopravy v Olomouci může zdejší vojenská pevnost. Kvůli bytelným hradbám a ochrannému pásmu nádraží vzniklo daleko od dnešního centra. Aby lidé nemuseli chodit tak daleko, město zavedlo už v roce 1945 přepravu omnibusy, které na přelomu 19. a 20. století vystřídaly právě tramvaje.
 

14. Moravskoslezský kraj a cesta tramvají do lesa

Po Praze a Brně je třetí největší v zemi síť tramvají v Ostravě. První linka parní tramvaje se z nádraží přes Moravskou Ostravu do Vítkovic rozjela v srpnu 1894, síť se stále rozšiřuje a řadu historických tramvají využívá Dopravní podnik Ostrava při mimořádných jízdách. Raritou je meziměstská trať z Ostravy do Kyjovic-Budišovic. Původně šlo o železniční trať, ale když se v 50. letech rušila, přestavěli ji pro tramvajový provoz. Jednokolejka projíždí lesy, rekreačními oblastmi a vesnicemi až k malému lyžařskému svahu, dokonce se počítalo s jejím prodloužením až do Hradce nad Moravicí. Připomeňme si také zaniklou tramvajovou síť v Opavě, kde jezdily tramvaje v letech 1905 až 1956, nevelkou tramvajovou síť v Českém Těšíně, provozovanou od roku 1911 do roku 1921, kdy se město rozdělilo mezi dva státy, a kratičkou síť tramvají v Bohumíně z let 1902–1973.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.
Nejdelší úzkorozchodná dráha v České republice – trať Jindřichův Hradec-Obrataň

Nejdelší úzkorozchodná dráha v České republice – trať Jindřichův Hradec-Obrataň

Nejdelší úzkorozchodná dráha o rozchodu 760 mm bývala dlouhá 46 km a vede z Jindřichova Hradce do Obrataně. Od října roku 2022 zde vlaky nejezdily, k zahájení provozu však došlo opět v září 2024. Nicméně o rok později vlaky opět nejezdí.

Areál MHD v Brně-Líšni Kultura

Areál MHD v Brně-Líšni

Veřejně přístupný depozitář městské hromadné dopravy (MHD) pod správou Technického muzea v Brně se nachází v městské části Brno-Líšeň, východně od centra Brna, v prostoru bývalého nádraží místní dráhy. Prohlídky je nutné domluvit dopředu.

Když někdo miluje železnici… aneb tipy na expozice i zážitkové jízdy

Když někdo miluje železnici… aneb tipy na expozice i zážitkové jízdy

Že jsou vlaky poezie, to ví dnes už každý. Nic na tom nezmění ani to, že "modrá armáda" už dnes není co dřív. Když je milujete, není totiž co řešit. Nepomůžete si. Mašinky mají svoje kouzlo, a když mu jednou propadnete, tak už je to na celý život a nikdo s tím nic nenadělá. Pojďte se s námi podívat na místa, která mají se železnicemi něco společného a kde se s nimi můžete nejen setkat, ale kde se jich můžete třeba i dotknout vlastníma rukama a seznámit se s nimi jinak než jako pasažéři.

Tramvajová trať z Liberce do Jablonce – jízda tramvají v lese Zážitky

Tramvajová trať z Liberce do Jablonce – jízda tramvají v lese

Trať Liberec – Jablonec nad Nisou je úzkorozchodná a nejdelší meziměstská tramvajová trať v České republice. Vybudována byla v letech 1947 až 1955. Původně byla provozována společně dopravními podniky obou měst, nyní je trať součástí Liberecké tramvajové sítě.

7 věcí, které nevíte o… pražském metru

7 věcí, které nevíte o… pražském metru Audio

Metro je bezkonkurenčně nejrychlejší, nejpohodlnější a nejvyužívanější dopravní prostředek v Praze. V provozu je denně od pěti hodin ráno do půlnoci, a přestože zpoždění prakticky neexistuje a v dopravní špičce vlaky jezdí po dvou až třech minutách, hlášku „promiňte, mně nejelo metro“ používají školáci po celém městě. Samozřejmě, dokonce i ti, kteří jím jezdit vůbec nemusí.

Muzeum MHD – Muzeum městské hromadné dopravy v Praze Kultura

Muzeum MHD – Muzeum městské hromadné dopravy v Praze

V tramvajové vozovně v Praze-Střešovicích se nachází jedinečná sbírka památek z historie městské hromadné dopravy v hlavním městě ČR. Jsou v ní představeny více než čtyři desítky historických vozidel a mnoho dalších exponátů – modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek a plánků.

Čtrnáct krajů & čtrnáct tipů: známé i zapomenuté technické památky

Čtrnáct krajů & čtrnáct tipů: známé i zapomenuté technické památky

Hledáte inspiraci pro letní výlety po všech krajích České republiky? Vyzkoušejte naše tipy na elektrárny, mosty, železnice, kanály, rozhledny, vodní stavby, manufaktury a další industriální a technické památky. Jsou přístupné veřejnosti, přináší svědectví o umu a vynalézavosti našich předků a podrobně je zmapoval cestopisný dokumentární cyklus České televize, na němž se podílela i Česká centrála cestovního ruchu CzechTourism s portálem Kudy z nudy.

Česko ve filmu: přehled filmů a knih, kde je v hlavní roli vlak a železnice

Česko ve filmu: přehled filmů a knih, kde je v hlavní roli vlak a železnice

Tentokrát uděláme radost všem fanouškům železnice, literatury a filmů: vydali jsme se po peronech a kolejích pátrat po uměleckých dílech, kde duní vlaky a ze stránek na nás pomrkávají kreslené parní mašinky pana Milera. Následující řádky voní dehtem a karbolem, mezi nimi uniká pára a tu a tam se ozve táhlé zahoukání.

Technické muzeum Liberec Kultura

Technické muzeum Liberec

Technické muzeum Liberec je místem, kde se potkávají příznivci techniky z celého trojzemí a kde je možné se seznámit s bohatou technickou historií kraje. Nachází se v areálu bývalých Libereckých výstavních trhů ve čtyřech pavilonech.

Pronájem historické tramvaje v Plzni Zážitky

Pronájem historické tramvaje v Plzni

Hledáte něco mimořádného? Využijte unikátní možnosti pronájmu historické tramvaje v Plzni a zpestřete tak svou svatbu, podnikovou oslavu, reklamní akci či jinou příležitost, která si žádá něco opravdu výjimečného.

Jízda historickou tramvají po Praze Památky

Jízda historickou tramvají po Praze

Pronájem historické tramvaje a jízda historickým centrem patří k nezapomenutelným zážitkům při návštěvě Prahy.

Nostalgická tramvajová linka č. 41 Památky

Nostalgická tramvajová linka č. 41

Jízda historickou linkou 41. Ze střešovické vozovny vyjíždějí o víkendech od dubna do října historické soupravy tramvají na svou pravidelnou trať centrem Prahy na nostalgické lince 41.

Nejstarší provozuschopná tramvaj – tramvaj "primátorský vůz" v Plzni

Nejstarší provozuschopná tramvaj – tramvaj "primátorský vůz" v Plzni

Nejstarší tramvaj v Čechách se nachází v Plzni. Tramvaj "primátorský vůz" zahajovala 29. června 1899 tramvajový provoz v Plzni.

Další aktuality

Věda a historie není nuda: poznejte nejkrásnější královské kaple v Česku

Pojďte se s portálem Kudy z nudy vypravit do kaplí, které provázejí téměř pohádkové příběhy o dávných panovnících. Najdete je leckde: v lesích, na prastarých hradech i v tak zastrčených koutech Česka, že je bez nápovědy jen těžko objevíte. Všechny jsou ale spojené s osudy vládnoucích i sesazených králů – a dokonce nejen českých.
9. listopad 2025 5:57
Památky

Věda a historie není nuda: měření času a hodiny sluneční, vodní, přesýpací i náramkové Audio

Měření času je pro nás samozřejmost, ale dokážete zjistit kolik je hodin i bez hodinek, mobilů a dalších vychytávek? Jak lidé měřili čas předtím, než byly vynalezeny hodiny? A kdo vlastně rozhodl, že den bude mít čtyřiadvacet hodin? S Kudy z nudy se vypravte do muzeí hodin a hodinek a na další místa, kde se měří čas – minutu po minutě, hodinu po hodině.
9. listopad 2025 0:34
Památky

Znáte nejkrásnější stavby Kiliána Ignáce Dientzenhofera? Audio

Jméno Kiliána Ignáce Dientzenhofera znají všichni milovníci barokní architektury. Ze dvou set jeho staveb většina patří mezi skutečné barokní skvosty v čele s kostelem svatého Mikuláše na Malostranském náměstí. Mistra vrcholného baroka, geniálního architekta a autora nejkrásnějších sakrálních staveb v Čechách vám představí portál Kudy z nudy.
8. listopad 2025 8:59
Památky

Kam na prohlídky k hradním pánům? Oblíbené soukromé hrady a zámky v zimě nespí!

Mnoho hradů a zámků nesmlouvavě na zimu uzavírá své brány, které odemknou až zase během jarních měsíců. Přesto existují výjimky, kde mají otevřeno po celou zimu! Pojďte se s portálem Kudy z nudy podívat k soukromým hradním a zámeckým pánům, kteří vás rádi přivítají každoročně i během celé dlouhé zimy.
7. listopad 2025 14:43
Památky

Ocenění Stavba roku 2025 získaly špičky stavitelství a architektury v Česku

Ocenění Stavba roku je prestižní titul, který každoročně uděluje odborná porota stavbám, jež vynikají svým architektonickým řešením, inovací, kvalitou provedení a přínosem pro region či společnost. V roce 2025 si tuto cenu odnesly zejména památky a historické objekty, které byly citlivě rekonstruovány nebo nově adaptovány pro současné využití. Cenu veřejnosti získala obnova barokních koníren na zámku Zákupy – díky citlivé rekonstrukci se sem vrátil život i návštěvníci. Zvláštní cenu poroty obdržela kaple Panny Marie na Pískách u Čečelic, která navrátila krajině paměť a duchovní rozměr. Vypravte se na výlet za "stavebními Oskary" po Česku.
7. listopad 2025 10:29
Památky

20 staveb architekta Josefa Pleskota

Architekt Josef Pleskot patří ve svém oboru k současné české špičce. K nejznámějším Pleskotovým realizacím patří ústředí ČSOB v pražských Radlicích, revitalizace staveb v komplexu bývalých železáren v Dolní oblasti Vítkovic či průchod valem Prašného mostu. Je také autorem rekonstrukce Jeleního příkopu, kdy se už za Václava Havla pro veřejnost otevřela jeho dolní část, a také propojení s horní částí tunelem pod Prašným mostem. Za tuto stavbu Pleskot získal několik mezinárodních architektonických cen. Zajděte se tam podívat, tunel je zevnitř efektně nasvícený a má také skvělou akustiku!
6. listopad 2025 18:51
Památky

Muzea veteránů: celoroční auto a moto expozice legend československého motorismu Audio

Máte rádi veterány – klasické automobily, motocykly i náklaďáky? Vydejte se na cestu za legendami motorismu, leskem chromu a eleganci starých časů po celé České republice! Na portálu Kudy z nudy jsme pro vás vybrali TOP veterán muzea, která jsou otevřená celoročně a lákají nejen fanoušky aut, ale i rodiny s dětmi. Objevte historii Škody v Mladé Boleslavi, fascinující trojlístek veteránů nejen Tatry v Kopřivnici, Trabant muzeum v Praze, Depo Moto Art v Plzni i Technické muzeum Liberec se starou kabinkou na Ještěd. Každé muzeum nabízí unikátní sbírky, interaktivní expozice a příběhy, které vás vtáhnou do světa legendárních vozů a jejich konstruktérů.
6. listopad 2025 12:00
Památky

Den válečných veteránů je dnem tiché vzpomínky, poděkování a výzvy k míru

11. listopadu se slaví Den válečných veteránů. Lidé, především v anglosaských zemích, si v tento den připínají na klopy kvítek vlčího máku, na připomínku toho, že 11. listopadu v roce 1918 skončila první světová válka. Vyjadřují tím úctu těm, kteří bojovali za svobodu za první i druhé světové války nebo vojákům působícím v zahraničních vojenských misích. U příležitosti Dne válečných veteránů 11. listopadu 2025 se koná řada pietních akcí, vzpomínkových shromáždění a pro veřejnost bude otevřeno několik památkových objektů. Den válečných veteránů je příležitostí poděkovat těm, kteří bojovali za naši svobodu, a připomenout si cenu míru.
6. listopad 2025 7:05
Památky