!

Upozornění: Vzhledem k aktuálním vládním opatřením jsou akce a provoz turistických cílů výrazně omezeny. Doporučujeme před vlastní návštěvou ověření u organizátora.

Úvod > Aktuality > České značky: společnost Avast a české Silicon Valley
České značky: společnost Avast a české Silicon Valley
"> "> "> "> "> ">
Zážitky

České značky: společnost Avast a české Silicon Valley

Vydáno 25. března 2021
Českou antivirovou společnost Avast zná téměř každý, kdo pracuje na počítači: buduje nástroje na zabezpečení a ochranu soukromí pro všechny, ať jste kdokoli a kdekoli, a ať se připojujete jakkoli. Společnost chrání přibližně 40 procent domácích počítačů na světě, její sídla v Praze a Brně vypadají jako budovy technologických firem v Silicon Valley a za pozornost stojí i nadační fond Avast a charitativní projekty. Nejnověji třeba rodinná nadace, kterou založili generální ředitel společnosti Ondřej Vlček společně s manželkou Katarínou.
Psal se rok 1988, když se Pavel Baudiš setkal se vzorkem viru Vienna. Zaujal ho natolik, že napsal program na jeho odstranění. Ukázal ho svému kolegovi Eduardu Kučerovi a společně založili družstvo Alwil, pod jehož hlavičkou začali program distribuovat jako první avast! antivirus. Název Avast společnost užívá od roku 2010: tehdy firma Alwil zvolila nové jméno podle svého ikonického softwaru. Dnes je Avast jedním z průkopníků v oboru počítačového zabezpečení, dodává bezpečnostní programy pro počítače a mobilní zařízení a podle odborníků se řadí ke světové špičce.
 

Malé české Křemíkové údolí



Pozemky dražší než na Manhattanu a sídla všech důležitých počítačových a technologických firem typu Google, Apple, Facebook, Adobe nebo Hewlett-Packard: to je Silicon Valley alias Křemíkové údolí u San Francisca. Kdo něco znamená, je tady. Pro údolí prý vymyslel jméno už v 70. letech novinář Don Hoefler, když popisoval zdejší trend v koncentraci firem, zabývajících se křemíkovými mikročipy a počítači. Původně se tu rozprostíraly nekonečné ovocné sady a místo mělo poetický název Údolí potěšení srdce.

Právě ve stylu technologických firem v Silicon Valley je navržené sídlo společnosti Avast v budově Enterprise Office CenterPraze na Pankráci; firma se sem nastěhovala v roce 2015. V sedmi patrech, které pro Avast navrhlo designové studio Vrtiška & Žák, naleznete například široké centrální schodiště, vhodné místo pro neformální setkávání, několik desítek zasedacích místností, kavárnu a kantýnu, která nabízí jídlo pro zaměstnance zdarma po celý den, plně vybavenou posilovnu, klidovou zónu s houpacími sítěmi, knihovnu, kino, kulečníky, stolní fotbálky, ping-pongové stoly, golfový simulátor, nahrávací studio či dětský koutek.

Společnost má pobočku také v Brně, a to v areálu bývalého závodu Vlněna. Nová budova zaměstnancům poskytuje zázemí nejen pro práci, ale jsou tu i relaxační zóny, posilovna, hudební pokoj, herna pro děti nebo jídelna.
 

Alwil, Avast a cesta do světa

V roce 1997 Alwil odmítl nabídku na převzetí, licencoval svůj antivirus Avast firmě McAfee a začal svůj software rychle šířit po celém světě. Touha zajistit, aby svoboda a bezpečí byly v digitálním světě dostupné každému, vyústila v roce 2001 v bezplatné zabezpečení pro všechny: Avast od základu změnil zažitý obchodní model antivirové ochrany a začal nabízet plnohodnotný bezplatný antivirus pro všechny. V následujících letech firma zažila raketový růst: v roce 2003 měla po celém světě první milion uživatelů, v roce 2006 už to bylo 20 milionů, v současné době pak produkty Avastu využívá přes 435 milionů lidí po celém světě, z velké části bezplatně.
 

Miliarda a půl útoků za měsíc

V roce 2011 Avast začal nabízet zabezpečení pro malé a střední firmy a rozjela se také úspěšná spolupráce s mobilními operátory. Už o rok později se Avast Free Antivirus stal nejstahovanějším softwarem na download.com a Avast Free Mobile Security se stal nejlépe hodnocenou bezpečnostní aplikací na Google Play. V květnu 2018 vstoupil Avast na londýnskou burzu.

Dnes je podle objemu tržeb Avast za americkým Symantecem druhou největší antivirovou firmou na světě. K boji proti kyberzločinu v reálném čase používá technologie nové generace a na rozdíl od jiných společností naplno využívá potenciál strojového učení v cloudu, kde firma dokáže zpracovávat nepřetržitý proud dat od stovek milionů uživatelů. To umožňuje neustálé vylepšování a zdokonalování systémů, díky nimž je modul umělé inteligence chytřejší a rychlejší než kterýkoli jiný. Avast rozvíjí i placené produkty, například na správu firemních mobilních účtů, čištění disků nebo správu hesel. K hlavním trhům společnosti patří USA a Kanada, Brazílie, Francie, Rusko a Německo.
 

Nadační fond a charitativní projekty

Jak Avast roste, rozvíjí se i Nadační fond Avast. Dobročinný projekt rozběhli zakladatelé Avastu Eduard Kučera a Pavel Baudiš se svými manželkami a věnovali se především podpoře hospicové péče o umírající seniory. Fond před nedávnem změnil název na Abakus a svůj záběr rozšířil; nově se zaměřuje na podporu digitálního vzdělávání na tuzemských školách.

Novinkou je nadace na pomoc nemocným dětem, do níž generální ředitel firmy Avast Ondřej Vlček spolu s manželkou Katarínou vložili aktiva v hodnotě 1,5 miliardy korun. Vlček nastoupil do dnešního Avastu v roce 1995 jako softwarový vývojář, aktuálně patří díky prodeji části svého menšinového podílu ve firmě k nejbohatším Čechům, nicméně štědrostí předčí mnohé movitější tuzemské miliardáře. Fond pod názvem Nadace rodiny Vlčkových navazuje na aktivity soukromé charitativní organizace Zlatá rybka, která plní přání dětem trpícím nevyléčitelnými nemocemi. Během pěti let by měl vzniknout hospic a středisko paliativní péče, kde najde zázemí i nadace společně se Zlatou rybkou.
 

Víte, že…?

  • V minulosti firma Avast koupila českého vývojáře mobilních aplikací Inmite či vývojářskou firmu Remotium. V roce 2016 se společnost dohodla na převzetí svého rivala AVG Technologies za 1,3 miliardy dolarů. V předchozích letech pak Avast koupil firmu Piriform, která vyvíjí nástroje pro optimalizaci a čištění počítače, a slovenskou mobilní vývojářskou firmu INLOOPX.
  • Pavel Baudiš je s majetkem v hodnotě 1,2 miliardy dolarů podle magazínu Forbes sedmým nejbohatším Čechem.
  • V roce 2020 se Avast stal první českou firmou v prestižním indexu londýnské akciové burzy FTSE 100. Podle serveru Patria je to zároveň vůbec poprvé, co v indexu FTSE 100 objevila společnost se sídlem v jednom z bývalých evropských sovětských satelitů.
  • Celkem 40 procent akcií Avastu se od roku 2018 obchoduje na pražské burze, 38 procent drží zakladatelé, 13 procent CVC Capital a zbytek zaměstnanci.
  • Firma každý měsíc zablokuje asi miliardu a půl útoků.
  • Avast zaměstnává více než 1700 lidí.
  • Prostřednictvím svého nadačního fondu Avast věnoval 25 milionů dolarů na iniciativy v oblasti inovací a výzkumu nemoci COVID-19 a také na rozvoj projektů zaměřených na zmírnění negativních sociálních a ekonomických dopadů pandemie.
České značky: dokonalé hudební nástroje aneb co Čech, to muzikant

České značky: dokonalé hudební nástroje aneb co Čech, to muzikant

Muzikální nadání bylo pro Čechy tak charakteristické, že se kdysi naší zemi říkalo konzervatoř Evropy a zrodilo se i okřídlené úsloví „co Čech, to muzikant“. Na dávné tradice navázali výrobci hudebních nástrojů a o nejednom z nich platí, že jde o největší výrobce svého druhu v Evropě. Kde tedy slavné kousky přicházejí na svět?

České značky: Škodovka, splněný sen vizionářů Laurina & Klementa

České značky: Škodovka, splněný sen vizionářů Laurina & Klementa

Mladoboleslavská společnost Škoda Auto patří k automobilkám s nejdelší tradicí světě. V letech 2020 a 2021 si připomíná řadu zajímavých výročí: 125 let od svého vzniku, 120 let od zahájení úspěšného působení ve světě motorismu, 115 let od okamžiku, kdy představila svůj první automobil, 40 let od vítězství kupé Škoda 130 RS v šampionátu Mistrovství Evropy cestovních vozů na okruzích a také 30 let od vstupu do koncernu Volkswagen.

České značky: Vasky, Footshop, Kave, Bohempia a dál přes prestižky a botasky až po baťovky

České značky: Vasky, Footshop, Kave, Bohempia a dál přes prestižky a botasky až po baťovky

Kůže nevoněla jen dávným ševcovskými mistrům, neodolatelně vábí i mladé. Třeba Václav Staněk založil značku ručně šitých bot Vasky už v osmnácti letech a po pěti letech ukazuje, že řemeslo je umění, kterým se navíc dá uživit a navíc že je sexy. A není v tom sám: lidí, kteří se pustili do výroby kožených bot, designových tenisek, kožených batohů a dalších doplňků, je na českém trhu celá řada. A jejich výrobky a příběhy mají šmrnc!

České značky: Linet aneb postele z amerických snů a filmů

České značky: Linet aneb postele z amerických snů a filmů

Když se řekne Linet, možná se vám vybaví česká varianta toho, čemu se říká americký sen, tedy vybudování špičkového průmyslového subjektu s mimořádnou mezinárodní reputací prakticky z ničeho. Zdravotní lůžka od české firmy se dokonce objevila v populárním americkém seriálu Dům z karet / House of Cards anebo v bondovce Casino Royale.

České značky: Koh-i-noor, Josef Hardmuth a slavné versatilky

České značky: Koh-i-noor, Josef Hardmuth a slavné versatilky

Minaret a Janohrad v Lednici, Dianin chrám anebo kolonáda na Rajstně u Valtic: To všechno jsou díla, u jejichž zrodu stál Josef Hardmuth. Vedle všech jeho slavných staveb by měl stát ještě pomník docela obyčejných tužek: patří mezi nejznámější Hardmuthovy vynálezy a kvůli jejich výrobě založil továrnu Koh-i-noor.

České značky: příběh skla značky Moser

České značky: příběh skla značky Moser

Sklo značky Moser mělo štěstí: na rozdíl od jiných slavných českých značek se téměř po celou dobu své existence hřálo na výsluní zájmu a reprezentovalo skutečný luxus. Již od roku 1863 používá Moser výhradně bezolovnatý křišťál. Žádný jiný materiál přitom nevyžaduje od sklářů tolik zručnosti a znalostí, jako právě on.