!

Upozornění: Vzhledem k aktuálním vládním opatřením jsou akce a provoz turistických cílů výrazně omezeny. Doporučujeme před vlastní návštěvou ověření u organizátora.

Úvod > Aktuality > České značky: Škodovka, splněný sen vizionářů Laurina & Klementa
České značky: Škodovka, splněný sen vizionářů Laurina & Klementa
"> "> "> "> "> "> "> "> "> "> ">
Zážitky

České značky: Škodovka, splněný sen vizionářů Laurina & Klementa

Vydáno 8. února 2021
Mladoboleslavská společnost Škoda Auto patří k automobilkám s nejdelší tradicí světě. V letech 2020 a 2021 si připomíná řadu zajímavých výročí: 125 let od svého vzniku, 120 let od zahájení úspěšného působení ve světě motorismu, 115 let od okamžiku, kdy představila svůj první automobil, 40 let od vítězství kupé Škoda 130 RS v šampionátu Mistrovství Evropy cestovních vozů na okruzích a také 30 let od vstupu do koncernu Volkswagen.
Jaké byly začátky nejvýznamnějšího průmyslového podniku České republiky Auto Škoda? Strojního zámečníka Václava Laurina (1865–1930) a knihkupce Václava Klementa (1868–1938) spojovala vášeň pro cyklistiku a také docela obyčejný vztek. Když Klementovi na jeho česky psanou reklamaci německého jízdního kola značky Germania ústecká kancelář firmy Seidel & Naumann odpověděla, že reklamace musí být napsána „ve srozumitelném jazyce“, spojili oba Václavové své síly, pronajali si dílnu na mladoboleslavské periferii, v místní části Na Hejtmánce a tam 17. prosince 1895 začali s výrobou kol takových, jaká si sami přáli: z nejlepších dostupných materiálů, přitom ale cenově dostupných. Dali jim vlastenecké jméno Slavia.
 

125 let firmy Laurin & Klement

Koncem roku 1896, tedy před 125 lety, byla firma Laurin & Klement zapsána do obchodního rejstříku. Počet zaměstnanců, objednávek i modelů se rozrůstal, strojní vybavení se zlepšovalo. V říjnu 1897 byl zakoupen pozemek při silnici na Kosmonosy a v srpnu 1898 zde byla dokončena nová továrna. Základ dnešní automobilky tedy byl na světě, jako první ale přišly na řadu motocykly: právě s nimi mladoboleslavská značka zahájila své působení na poli motorsportu.
 

120 let úspěšného působení v motorismu

Jedním z triumfů technika Václava Laurina byly dva první motocykly L&K (typy SLAVIA A a B), představené veřejnosti 18. listopadu 1899. Díky vizionářství a obchodnímu talentu Václava Klementa se podnik úspěšně rozvíjel: podařilo se totiž zajistit významné zakázky jak na domácím trhu, tak ve vyspělých průmyslových zemích včetně Německa a Velké Británie. Už v roce 1901 tovární jezdec Narcis Podsedníček v sedle motocyklu L&K absolvoval zřejmě nejnáročnější motoristický závod té doby, pořádaný na 1196 kilometrů dlouhé trati mezi Paříží a Berlínem. Motocyklová éra vyvrcholila 25. června 1905 vítězstvím stroje Laurin & Klement v neoficiálním mistrovství světa na dourdanském okruhu u Paříže. Podívejte se na film Dědeček automobil, tam to všechno je zachyceno.
 

115 let od představení prvního automobilu

Prababička dnešních škodovek přišla na svět na sklonku roku 1905, jmenovala se L&K Voiturette A a stála 3600 rakousko-uherských korun. Lehká a mrštná novinka uháněla s litrovým dvouválcem až čtyřicítkou, ovšem po necelém roce už sortiment zahrnoval širokou řadu dvou- a čtyřválcových modelů. Společnost L&K se stala největší automobilkou Rakouska-Uherska a již před první světovou válkou úspěšně působila na desítkách trhů všech tehdy obydlených světadílů. Prestiž značky posílil také první středoevropský osmiválec typu FF (1907) a sportovní úspěchy: vozy z Mladé Boleslavi vítězily v celé řadě mezinárodních soutěží a tovární jezdci patřili mezi hrdiny své doby, například Václav Vondřich, „Hiero“ Otto Hieronimus a „Saša“ Alexander hrabě Kolowrat.
 

95 let Škodovky a známého loga



V roce 1925 po třiceti letech své existence se společnost Laurin & Klement spojila se strojírenským a zbrojním koncernem Škoda z Plzně. Spojením se silným strategickým partnerem vzniklo oboustranně výhodné partnerství a v Mladé Boleslavi byly položeny základy efektivní masové výroby automobilů na páse.
Poprvé také bylo použito firemní logo, okřídlený šíp coby symbol rychlosti a pokroku, jedna z nejoriginálnějších a stylisticky nejčistších značek na světě. Paradoxně její autor je dodnes neznámý a původ loga je zahalen tajemstvím. Od roku 1999 se používá v černé a zelené barvě; černá symbolizuje stoletou tradici, zelená odkazuje na ekologický přístup.
 

85 let úspěchů škodovek na Rallye Monte Carlo

Rallye Monte Carlo se pořádá od roku 1911 a je nejenom nejstarší, ale také nejznámější soutěží FIA Mistrovství světa v rally (WRC). Mladoboleslavská automobilka se zúčastnila již druhého ročníku: z Vídně, která tehdy byla jedním z deseti míst, kde posádky mohly jízdu zahájit, odstartoval hrabě Alexander Kolowrat-Krakowský s otevřeným vozem značky Laurin & Klement 21. ledna 1912. Mimochodem, trasu dlouhou 1319 km absolvoval při teplotách až –18 °C.

Právě před 85 lety v únoru 1936 získal roadster Škoda Popular Sport s posádkou Z. Pohl / J. Hausman druhé místo ve třídě do 1500 cm3. Škodovkám se na Rallye Monte Carlo dařilo i v následujících desetiletích, například posádka P. Sibera / P. Gross s hatchbackem Škoda Favorit se na nejvyšší příčku dostala celkem čtyřikrát, a to v letech 1991 až 1994.

Škodovky ve třicátých letech prokázaly svou spolehlivost i při náročných dálkových jízdách, například s modelem Škoda Rapid podnikli cestovatelé Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v roce 1936 cestu kolem světa; za 44 dní ujeli 27 700 km a projeli patnáct států na třech kontinentech.
 

Výročí klíčových modelů

Na rozvoji automobilky po druhé světové válce se výrazně podílel model Škoda 1101/1102 Tudor, v mnoha zemích oblíbený nenáročný vůz. Éru vozů s motorem vzadu zahájila Škodovka v roce 1964 výrobou vozu Škoda 1000 MB, stejný koncept využívalo rovněž sportovní dvoudveřové kupé Škoda 110 R z roku 1970 a později takzvané Porsche Východu, vůz Škoda 130 RS, jeden z nejúspěšnějších závodních a soutěžních vozů své kategorie. Z původního modelu Octavia vycházela Trekka, která vznikla v roce 1966 na Novém Zélandu a je předchůdcem dnešních modelů SUV. Terénní vůz byl zkonstruován na míru speciálním požadavkům trhu a potřebám jeho zákazníků.
 

40 let v koncernu Volkswagen



Do revolučního roku 1989 vstupovala Škodovka s podstatnou konkurenční výhodou: zdařilý hatchback Škoda Favorit z roku 1987 s motorem napříč u předních poháněných kol zásadním způsobem přispěl k rozhodnutí tehdejší evropské jedničky, koncernu Volkswagen, zúčastnit se privatizace české firmy. V dubnu 1991 se Škoda stala jeho čtvrtou značkou. Stejně jako téměř před sto lety vstup silného strategického partnera umožnil velkorysý rozvoj automobilky, zvýšení kvality a rozšíření nabídky o modely vyšších tříd a atraktivních SUV.
 

25 let vozu Škoda Octavia a 20 let Škoda Superb

V roce 1996 se rozběhla sériová výroba liftbacku Škoda Octavia, kde si nyní mohou zákazníci vybírat z řady provedení již čtvrté generace. Před 20 lety se také poprvé představil model Superb; jeho předchůdce byl vrcholným modelem třicátých let.
 

Z historie do současnosti: rok 2021

Cesta, vytyčená před 125 lety vizionáři Laurinem a Klementem, dovedla Škodovku do nové éry eMobility uvedením modelů SUPEB iV a CITIGOe iV. V září 2017 podnik překročil hranici 20 milionů vyrobených vozů, dalším milníkem byla loňská světová premiéra elektrického modelu Škoda Enyaq iV, již desáté modelové řady. Moderní závod nostalgicky využil historický výrobní objekt pro muzejní expozice a restaurátorské dílny automobilových veteránů. Příběh značky mapuje Škoda Muzeum, otevřené celoročně a denně, po předchozí domluvě dokonce můžete navštívit i výrobní haly.

Škodovka v současné době vyrábí auta kromě tří českých závodů také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Indii a na Ukrajině, má zastoupení ve více než stovce zemí a je rovněž zodpovědná za aktivity koncernu Volkswagen v Rusku, Indii a v regionu severní Afriky.
 
Automuzeum Vratislavice nad Nisou

Automuzeum Vratislavice nad Nisou

V roce 2003 bylo v areálu pivovaru Konrad ve Vratislavicích nad Nisou otevřeno nové motoristické muzeum. Majitelé různých historických vozidel zde vystavují své zajímavé exponáty. Většina vystavených vozidel je stále pojízdná.

Automuzeum Svět Škodovek v Mrači

Automuzeum Svět Škodovek v Mrači

Automuzeum Svět Škodovek se zabývá všemi vozy značky Škoda. Naleznete zde prototypy závodních i užitkových vozů této oblíbené české značky, jde o největší ucelenou soukromou sbírku sportovních škodovek na světě. Veřejnosti se otevře na jaře 2021.

Rodný dům Ferdinanda Porscheho

Rodný dům Ferdinanda Porscheho

Kdekdo ví, že Ferdinand Porsche (1875–1951) projektoval legendární lidový automobil Volkswagen 1200 "Brouk" a rozjetím nové automobilky ve Wolfsburgu následně postavil na kola téměř celý svět. Mnohem méně je však známo, že se legendární konstruktér narodil ve Vratislavicích u Liberce.

České značky: JAWA a František Janeček

České značky: JAWA a František Janeček

Značka, která patřila mezi české rodinné stříbro, je spojená se jménem průmyslníka a konstruktéra Františka Janečka. Zakladatel firmy se narodil před 140 lety, v roce 1878, ovšem motorky původně vyrábět nechtěl. Příběh značky Jawa začal v roce 1922 výrobou granátů a ručních zbraní.

Veteran Arena Olomouc - muzeum historických automobilů

Veteran Arena Olomouc - muzeum historických automobilů

Přenesete se do pozoruhodného období, ve kterém design aut nebyl svázán dnešními přísnými zákony a nařízeními. Srdcem sbírky jsou automobily československé výroby, zejména Tatra, Praga, Aero, Škoda, Jawa a Walter. Najdete u nás také největší ucelenou sbírku prostějovské značky Wikov a vozů „Z“.

Muzeum českého karosářství Vysoké Mýto

Muzeum českého karosářství Vysoké Mýto

Ve Vysokém Mátě najdete unikátní muzeum věnované českému karosářství, zejména významné vysokomýtské karosářské firmě Carrosserie Sodomka.

Auto Škoda - nejvýznamnější průmyslový podnik v České republice

Auto Škoda - nejvýznamnější průmyslový podnik v České republice

Jedna z mála evropských automobilek s rostoucími prodeji vozů má v Čechách více než stoletou tradicí. Továrnu založili dva nadšení průkopníci cyklistiky Laurin & Klement. Od opravy a výroby velocipedů přešli na motocykly a jejich slavný vůz Voiturette A znamenal v roce 1905 počátek automobilismu v Čechách. Velký rozvoj nastal zejména v roce 1925 po spojení se strojírenským podnikem Škoda Plzeň a po roce 1991, kdy se Škoda Auto stala čtvrtou značkou koncernu Volkswagen.

České značky: Kaipan, česká auta s exotickým designem

České značky: Kaipan, česká auta s exotickým designem

Česká republika patří mezi automobilové velmoci:, zatím ale žádná značka nepotvrzuje rčení o zlatých českých ručičkách tolik jako Kaipan. Seznamte se s příběhem originálních sportovních aut ze Smržovky. Z počátečního projektu zapáleného nadšence se vyvinula manufaktura na automobily, které budí pozornost všude, kde je potkáte, na silnicích, výstavách i motoristických srazech.

Automuzeum Terezín - poznejte auta socialismu

Automuzeum Terezín - poznejte auta socialismu

Zajímají vás auta, která brázdila naše silnice v éře socialismu? Padesát takových exponátů z doby od 50. do konce 80. let 20. století si můžete prohlédnout v Terezíně. Nechybí ani dobové motocykly, vozy Tatra a zahraniční auta četně Wartburku, Trabantu, Dacie, Lady či Moskviče.

Škoda Muzeum

Škoda Muzeum

Automobilka Škoda Auto se jako jedna z mála může pochlubit více než stodvacetiletou nepřerušenou výrobní tradicí. Muzeum vám představí její příběh, který se od roku 1895 odehrává v Mladé Boleslavi.

Lví stopa - cyklistická oslava české státnosti

Lví stopa - cyklistická oslava české státnosti

Na mapě republiky je z cyklistických tras vytvořen obraz českého dvouocasého lva v délce cca 2 000 km. Zapojte se do této cyklo akce a vytvořme největší obrazec státního symbolu na světě.