ÚvodAktualityČeské značky: Josef Sodomka a tradice automobilového designu
Zážitky

České značky: Josef Sodomka a tradice automobilového designu

Poslechněte si audio verzi článku
Pojďte se vypravit za příběhy automobilového designu a seznámit se s mistry českého karosářství. Znáte jména jako Sodomka, Olah, Uhlík, Jech, Brožík, Petera či Kabaň? Možná ne, ale určitě znáte značky, pro které pracovali či pracují: jde o pestrou škálu renomovaných společností od Škodovky až po Rolls-Royce.
Když přijde řeč na české karosářství, kdekomu se vybaví jméno Josefa Sodomky. Když v květnu 1896 založil ve Vysokém Mýtě malou dílnu na konstrukci vozů, kočárů a bryček, k ladným automobilovým křivkám to svět měl ještě hodně daleko. Po vzniku Československa a první světové válce ale bylo všechno jinak. Postupný nástup automobilismu znamenal pro továrnu téměř bankrot, takže pár let fungovala jako pouhá opravna kočárů.

Vše se změnilo v roce 1925, když se po studiu na odborné karosářské škole v Kašperských Horách a po praxi u firmy Laurin & KlementMladé Boleslavi domů vrátil Sodomkův syn Josef. Přinesl s sebou nadšení pro automobily a přesvědčil otce, že je nutné změnit výrobní program. U Sodomků se tak začaly stavět zakázkové karoserie na podvozcích různých značek.
 

Od Pragy až po obytný autobus pro Baťu

Prvním autem, které opustilo továrnu ještě v témže roce, byla Praga Mignon s otevřenou karoserií. O rok později už bylo vozů jednatřicet a ve 30. letech zažívala karosárna Sodomka zlaté časy. Karoserie z Vysokého Mýta se objevily nejenom na vozech českých značek jako Škoda, Tatra, Aero a Praga, ale i značek zahraničních, jako byly Bugatti, Ford, Graham, Lancia, Nash, Studebaker či Rolls-Royce. Firma stavěla rovněž vozy pro slavné osobnosti: manželka prezidenta Edvarda Beneše Hana jezdila upraveným roadsterem Aero 50, Jan Werich si objednal Tatru 52 s karoserii čtyřmístného kabrioletu a pro britského krále Jiřího VI.

Sodomka upravil vůz dnes již zapomenuté značky La Salle. Skutečným bonbónkem byl obytný a konferenční autobus, který karosárna ve Vysokém Mýtě přestavěla pro Jana Antonína Baťu v roce 1936, a to na Fordu BB. V interiéru byly vestavěné stolky s psacími stroji, konferenční stolek se skříňkou na úřední dokumentaci a několik cestovních křesel. Celý interiér se dal snadno proměnit v ložnici, zatímco řidiči po vystřídání pokračovali v jízdě.
 

Karosa a auto pro Stalina

Další Sodomkovy plány škrtla otcova smrt v roce 1939, druhá světová válka a komunistický režim. Po znárodnění se ze Sodomkovy továrny stal národní podnik Karosa a ten se zaměřil výhradně na výrobu autobusů. Ve vlastním znárodněném podniku Sodomka nějaký čas pracoval jako ředitel, ale v rámci čistek v 50. letech byl zatčen a uvězněn. Po propuštění se už do své firmy vrátit nemohl, poslední roky tak pracoval jako konstruktér u výrobce nákladních vozů Liaz. V závěru života ale ještě stačil navrhnout a vyrobit nádherné karoserie pro vozy jako Tatra 600 kabriolet (který k 70. narozeninám dostal tehdejší vůdce Sovětského svazu Stalin), Mercedes-Benz 770 Karosa či prototyp Škoda 440 Karosa z roku 1956.

V roce 1999 se Karosa stala součástí nadnárodního podniku Irisbus, v roce 2007 pak byla původně česká firma přejmenována podle italské značky autobusů Iveco.

Jméno Sodomka ale žije ve Vysokém Mýtě dodnes: Regionální muzeum nabízí všem zájemcům prohlídku speciálního Muzea českého karosářství. Část expozice je věnovaná obecně oboru karosářství, představuje se tu i historie slavné karosářské firmy otce a syna Sodomkových. Na vlastní oči uvidíte například legendární kabriolet Aero 50 Dynamik, limuzínu Tatra 57B nebo pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Pozornost věnujte také náměstí Přemysla Otakara II., kde muzeum sídlí: patří k největším v Česku.
 

Mladí automobiloví designéři



Firem, které vyráběly karoserie na zakázku, bylo za první republiky několik desítek. Vedle otce a syna Sodomkových ve Vysokém Mýtě patřili k těm nejznámějším Oldřich Uhlík nebo Jan Otakar Jech v Praze, Václav Brožík v Plzni či firma Ignaze Theodora Petery a jeho synů ve Vrchlabí.

Bohatá karosářská minulost ovlivnila i dnešní designéry. Řada českých a slovenských designérů pracuje ve Škodovce, například Peter Olah jako vedoucí interiérů. Do koncernu Volkswagen se po krátké epizodě u BMW vrátil Jozef Kabaň, slovenský automobilový designér, bývalý šéfdesignér značky Škoda a mimo jiné autor třetí generace modelů Octavia a Superb. Známý je i Martin Uhlárik, který vede londýnské studio společnosti Tata Motors, anebo Jaromír Čech, absolvent brněnského VUT a londýnské Royal College of Art, který v Turíně vede interiérový design čínské automobilky Changan.
 

Od designu až po šlapací autíčka

  • Mezi mladé tvůrce, kteří dělají čest českému automobilovému designu, patří rovněž Ondřej Jirec v Aston Martinu, Martin Kostovčík u Opelu, Zdeněk Borýsek v Hyundai, Boris Grell ve VW, Jana Bonková v Audi nebo Peter Chovanec v Jaguar Land Roveru.
  • V muzeu ve Vysokém Mýtě si prohlédnete unikátní motorové autíčko, které společnost Carrosserie Sodomka vyrobila pro majitelova syna. Šlo o jediný exemplář, který svým tvarem připomíná slavný model Aero 50 Dynamik. Motor má 100 kubíků a řídí se jako skutečné auto, nechybí v něm spojka, brzda, plyn a tři rychlosti včetně zpátečky.
  • Šlapací autíčka továrna vyráběla jako hračky, Sodomka na ně měl i koncesi, a nejbližší spolupracovníci si je mohli ve fabrice nechat vyrobit pro své děti třeba jako dárek k Vánocům. Šlapací autíčko z vysokomýtského muzea je dvoumístné, má kožené sedačky, lak v béžové a vínové barvě a vešly se do něj dvě přibližně sedmileté děti.
  • Z podniku Josefa Sodomky v roce 1956 vyjel vůbec nejznámější československý autobus z Vysokého Mýta, Škoda 706 RTO s podvozkem z firmy LIAZ, zaoblenými tvary a bohatou prosklenou plochou. Karosa ho vyráběla do roku 1971 pro městskou, meziměstskou i dálkovou dopravu, některé byly upraveny pro vyhlídkové jízdy nebo pojízdné prodejny. V roce 1960 na základě tohoto modelu vznikl typ 706 RTO-K, první kloubový autobus v Československu. Legendární autobus Škoda 706 RTO vyrobený v počtu necelých 15 tisíc kusů se dostal i na mimoevropské trhy.
  • Říká se, že v kabrioletu postaveném na základech Tatry 600 samotný Stalin nikdy neseděl. Po jeho smrti se auto ve druhé polovině 50. let dostalo do služeb moskevské nemocnice a následně prošlo rukama několika soukromých majitelů. V 70. letech se kopřivnické Tatrovce povedlo dojednat výměnu za T603 a unikátní kabriolet se tak vrátil domů; dnes ho můžete vidět v muzeu Tatra v Kopřivnici.
7 věcí, které nevíte o… našich automobilkách a automobilech

7 věcí, které nevíte o… našich automobilkách a automobilech

Když se řekne Tatra, Škodovka nebo Praga, fandové motorismu ví, že bude řeč o autech. Projeďte se s portálem Kudy z nudy legendárními českými vozy, moderními i letitými, které nás dodnes uchvacují svými příběhy i elegantními liniemi. A připravte se na to, že to bude fakt jízda!

Muzeum českého karosářství ve Vysokém Mýtě Kultura

Muzeum českého karosářství ve Vysokém Mýtě

Ve Vysokém Mýtě najdete unikátní muzeum věnované českému karosářství, zejména významné vysokomýtské karosářské firmě Carrosserie Sodomka.

Vysoké Mýto

Vysoké Mýto

Vysoké Mýto, jedno z věnných měst českých královen, založil na hlavní spojnici Čech s Moravou král Přemysl Otakar II. Z té doby se dochoval pravidelný půdorys a hlavně rozlehlé náměstí, mimochodem vůbec největší čtvercové náměstí v Česku. Nese jméno zakladatele města a uprostřed stojí morový sloup.

Seznamte se: nejúspěšnější čeští průmyslníci

Seznamte se: nejúspěšnější čeští průmyslníci

Slavné české průmyslníky spojují známé značky, rozsáhlé průmyslové areály a neobvyklé nápady, jimiž často předběhli dobu. Někde se podnikání v rodině předávalo z generace na generaci, jinde se uplatňovaly originální metody řízení, výroby a obchodu. Jedinečné příběhy nejznámějších českých průmyslníků vám představíme na Kudy z nudy.

Josef Sodomka – průmyslník a designér špičkových automobilových karoserií

Josef Sodomka – průmyslník a designér špičkových automobilových karoserií

Vysoké Mýto je město s bohatou karosářskou historií. Jejím hlavním představitelem se stal Josef Sodomka (7. června 1904, Vysoké Mýto – 9. února 1965, Vysoké Mýto), podnikatel a designér. Byl pokračovatelem rodinné firmy, která se z původní výroby kočárů přeorientovala na produkci špičkových automobilových karoserií.

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě Kultura

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě

V muzeu na vás čeká expozice firmy na výrobu hasicí techniky Stratílek a expozice Vysoké Mýto světové. Ve Vysokém Mýtě nejdete naši pobočku Muzeum českého karosářství, v nedaleké Vraclavi také Barokní areál. Pravidelně připravujeme krátkodobé výstavy na nejrůznější témata i akce pro veřejnost.

Aerosaně Tatra V855 – tajný dopravní prostředek druhé světové války

Aerosaně Tatra V855 – tajný dopravní prostředek druhé světové války

V Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici jsou k vidění spousty krásných automobilů, letadel a motorů. Mezi nimi je i pár světových unikátů, například jediný dochovaný prototyp sněžného vozidla Tatra V 855. Za druhé světové války si je objednala německá armáda.

Další aktuality

Kam na sjezdovky na Králickém Sněžníku? Vyzkoušejte skvělé skiareály pro všechny

Hledáte příjemné místo, kde si zalyžovat? Vyzkoušejte Králický Sněžník! Možná vás překvapí, že je třetím nejvyšším pohořím v Česku. Členitá hornatina na pomezí Čech, Moravy a Polska není příliš rozlehlá, ale nabízí kvalitní lyžování v několika areálech. Tipy na ty nejlepší sjezdovky v oblasti vám přináší Kudy z nudy.
22. leden 2025 10:00
Zimní sporty, Pardubický kraj

Užijte si masopustní obchůzky na Hlinecku s poťouchlými maškarami

Masopustní obchůzky na Hlinecku tvoří průvody masek, které se po desetiletí nemění, ale mají podobu a role ustálené a předávané po generace. Kostýmy se v rodinách ve vybraných vesnicích předávají a každý z maškarádů o ně pečuje. Těmi vesnicemi jsou především Hamry, Studnice, Vortová a místní část města Hlinska – Blatno. Zdejší obchůzky jsou také od roku 2010 zapsané na reprezentativním seznamu UNESCO. Zažít maškary v akci můžete v následujících týdnech, kdy bude probíhat oblíbený masopust. Každá z vesnic vás zve na tradiční obchůzku v jiný čas, od konce ledna do poloviny února.
20. leden 2025 14:00
Kultura, Pardubický kraj

Na Grand Festivalu smíchu v Pardubicích soutěží nejlepší komedie z celé republiky už čtvrt století

Východočeské divadlo Pardubice bude od 21. do 28. ledna 2025 hostit již 25. ročník Grand Festivalu smíchu, jenž je soutěžní přehlídkou nejlepších komedií, které v předešlém roce vznikly na jevištích českých profesionálních divadel. Pardubický festival je svým zaměření zcela výjimečný a unikátní, neboť se věnuje výhradně komediálnímu žánru, jenž je na jiných festivalech často opomíjen. Východočeské divadlo tak v tomto jedinečném projektu ukazuje, že vytváření kvalitních komedií je výsostným uměleckým oborem, který si zasluhuje pozornost a ocenění.
18. leden 2025 13:07
Kultura, Pardubický kraj

Kalendář 2025: Pardubické závodiště se připravuje na sezonu a zve nejen na závody

Dostihové závodiště v Pardubicích je pojem nejen v Česku, ale i v zahraničí. Na celou sezonu si připravilo celou řadu akcí jak pro dostihové nadšence, tak i pro rodiny s dětmi. V letošní sezoně Pardubické závodiště počítá s deseti dostihovými dny. Běhat se bude od dubna do začátku listopadu ve víceméně tradičních termínech. Podívejte se s portálem Kudy z nudy na tipy, kdy vyrazit do města perníku na výlet.
17. leden 2025 11:09
Letní sporty, Pardubický kraj

Masopust držíme, nic se nevadíme, pospolu!

Masopust je tady a s ním i doba bujarého veselí, kdy se příliš nehledí na štíhlou linii. K tradičním dobrotám tohoto období patří koblihy, boží milosti a pochoutky ze zabijačky. Masopustem si lidé vynahrazovali čtyřicet dní trvající půst, který se dodržoval až do Velikonoc. O masopustním veselí se u nás sice dochovaly písemné zprávy již ze 13. století, ale samotná tradice pochází z antických dob, kdy se ve starém Řecku konaly oslavy boha Dionýsa, tzv. bakchanálie – příchod nového vegetačního roku. I staří Slované slavili konec zimy a dnešní rej masek i další masopustní zvyky tak mají svůj původ v předkřesťanských slovanských obřadech a oslavách.
16. leden 2025 16:00
Kultura, Pardubický kraj

Chcete si užít pořádnou lyžovačku? Zamiřte do Horského resortu Buková Hora!

Buková Hora je moderní a stále se rozvíjející horský areál v krásném prostředí Orlických hor. Svými parametry dosahuje alpské úrovně. Horský resort Buková hora totiž spojuje 4 sjezdové trati, které vedou na Bukovou horu z tradičního střediska Čenkovice a z novějšího moderního areálu Červené Vody. Ten vám nabídne dvě nejdelší sjezdové tratě Orlických hor a nejmodernější čtyřsedačkovou lanovkou, která jako jedna z mála v České republice poskytuje komfort v podobě vyhřívaných sedaček. Sedačky jsou navíc kryté „bublinou“ chránící lyžaře a snowboardisty při méně příznivém počasí.
10. leden 2025 12:00
Zimní sporty, Pardubický kraj

Na Pardubicku uctí památku obětí z Ležáků, pardubického odboje a operace Silver A

Pod záštitou ministra kultury, hejtmana Pardubického kraje, památníku Lidice a Ležáky se ve čtvrtek 9. ledna 2025 koná 16. slavnostní setkání věnované výsadku Silver A, pardubickému odboji a tragédii v Ležákách prostřednictvím setkání pamětníků a jejich potomků. Setkání s názvem "Silver A v paměti tří generací“ se uskuteční na dvou místech. Ve 14:00 proběhne kladení květinových darů ve sklepních prostorách Larischovy vily a od 15:30 bude probíhat hlavní program v sále u restaurace Sezemický dům (Husova 790, 533 04 Sezemice).
6. leden 2025 10:00
Památky, Pardubický kraj

Betlém vánoční přiblíží lidové zvyky ještě do poloviny ledna

Soubor lidových staveb Vysočina je největším zařízením tohoto druhu v Čechách. Jednotlivé expozice nenaleznete na jednom místě, ale shlédnout je můžete na Veselém Kopci, ve Svobodných Hamrech a v památkové rezervaci Betlém v Hlinsku. Vánoční výstava je v Hlinsku otevřena až do soboty 11. 1. 2025. Výstava je ve všech roubených objektech, uvidíte lidové betlémy i unikátní mechanický Frintův betlém.
1. leden 2025 12:00
Památky, Pardubický kraj