!

Upozornění: Vzhledem k aktuálním vládním opatřením jsou akce a provoz turistických cílů omezeny. Doporučujeme před vlastní návštěvou ověření u organizátora.

Úvod > Aktuality > České značky: Josef Sodomka a tradice automobilového designu
České značky: Josef Sodomka a tradice automobilového designu
"> "> "> "> "> "> "> ">
Zážitky

České značky: Josef Sodomka a tradice automobilového designu

  • Vydáno7. dubna 2021
Pojďte se vypravit za příběhy automobilového designu a seznámit se s mistry českého karosářství. Znáte jména jako Sodomka, Olah, Uhlík, Jech, Brožík, Petera či Kabaň? Možná ne, ale určitě znáte značky, pro které pracovali či pracují: jde o pestrou škálu renomovaných společností od Škodovky až po Rolls-Royce.
Když přijde řeč na české karosářství, kdekomu se vybaví jméno Josefa Sodomky. Když v květnu 1896 založil ve Vysokém Mýtě malou dílnu na konstrukci vozů, kočárů a bryček, k ladným automobilovým křivkám to svět měl ještě hodně daleko. Po vzniku Československa a první světové válce ale bylo všechno jinak. Postupný nástup automobilismu znamenal pro továrnu téměř bankrot, takže pár let fungovala jako pouhá opravna kočárů.

Vše se změnilo v roce 1925, když se po studiu na odborné karosářské škole v Kašperských Horách a po praxi u firmy Laurin & KlementMladé Boleslavi domů vrátil Sodomkův syn Josef. Přinesl s sebou nadšení pro automobily a přesvědčil otce, že je nutné změnit výrobní program. U Sodomků se tak začaly stavět zakázkové karoserie na podvozcích různých značek.
 

Od Pragy až po obytný autobus pro Baťu

Prvním autem, které opustilo továrnu ještě v témže roce, byla Praga Mignon s otevřenou karoserií. O rok později už bylo vozů jednatřicet a ve 30. letech zažívala karosárna Sodomka zlaté časy. Karoserie z Vysokého Mýta se objevily nejenom na vozech českých značek jako Škoda, Tatra, Aero a Praga, ale i značek zahraničních, jako byly Bugatti, Ford, Graham, Lancia, Nash, Studebaker či Rolls-Royce. Firma stavěla rovněž vozy pro slavné osobnosti: manželka prezidenta Edvarda Beneše Hana jezdila upraveným roadsterem Aero 50, Jan Werich si objednal Tatru 52 s karoserii čtyřmístného kabrioletu a pro britského krále Jiřího VI.

Sodomka upravil vůz dnes již zapomenuté značky La Salle. Skutečným bonbónkem byl obytný a konferenční autobus, který karosárna ve Vysokém Mýtě přestavěla pro Jana Antonína Baťu v roce 1936, a to na Fordu BB. V interiéru byly vestavěné stolky s psacími stroji, konferenční stolek se skříňkou na úřední dokumentaci a několik cestovních křesel. Celý interiér se dal snadno proměnit v ložnici, zatímco řidiči po vystřídání pokračovali v jízdě.
 

Karosa a auto pro Stalina

Další Sodomkovy plány škrtla otcova smrt v roce 1939, druhá světová válka a komunistický režim. Po znárodnění se ze Sodomkovy továrny stal národní podnik Karosa a ten se zaměřil výhradně na výrobu autobusů. Ve vlastním znárodněném podniku Sodomka nějaký čas pracoval jako ředitel, ale v rámci čistek v 50. letech byl zatčen a uvězněn. Po propuštění se už do své firmy vrátit nemohl, poslední roky tak pracoval jako konstruktér u výrobce nákladních vozů Liaz. V závěru života ale ještě stačil navrhnout a vyrobit nádherné karoserie pro vozy jako Tatra 600 kabriolet (který k 70. narozeninám dostal tehdejší vůdce Sovětského svazu Stalin), Mercedes-Benz 770 Karosa či prototyp Škoda 440 Karosa z roku 1956.

V roce 1999 se Karosa stala součástí nadnárodního podniku Irisbus, v roce 2007 pak byla původně česká firma přejmenována podle italské značky autobusů Iveco.

Jméno Sodomka ale žije ve Vysokém Mýtě dodnes: Regionální muzeum nabízí všem zájemcům prohlídku speciálního Muzea českého karosářství. Část expozice je věnovaná obecně oboru karosářství, představuje se tu i historie slavné karosářské firmy otce a syna Sodomkových. Na vlastní oči uvidíte například legendární kabriolet Aero 50 Dynamik, limuzínu Tatra 57B nebo pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Pozornost věnujte také náměstí Přemysla Otakara II., kde muzeum sídlí: patří k největším v Česku.
 

Mladí automobiloví designéři



Firem, které vyráběly karoserie na zakázku, bylo za první republiky několik desítek. Vedle otce a syna Sodomkových ve Vysokém Mýtě patřili k těm nejznámějším Oldřich Uhlík nebo Jan Otakar Jech v Praze, Václav Brožík v Plzni či firma Ignaze Theodora Petery a jeho synů ve Vrchlabí.

Bohatá karosářská minulost ovlivnila i dnešní designéry. Řada českých a slovenských designérů pracuje ve Škodovce, například Peter Olah jako vedoucí interiérů. Do koncernu Volkswagen se po krátké epizodě u BMW vrátil Jozef Kabaň, slovenský automobilový designér, bývalý šéfdesignér značky Škoda a mimo jiné autor třetí generace modelů Octavia a Superb. Známý je i Martin Uhlárik, který vede londýnské studio společnosti Tata Motors, anebo Jaromír Čech, absolvent brněnského VUT a londýnské Royal College of Art, který v Turíně vede interiérový design čínské automobilky Changan.
 

Od designu až po šlapací autíčka

  • Mezi mladé tvůrce, kteří dělají čest českému automobilovému designu, patří rovněž Ondřej Jirec v Aston Martinu, Martin Kostovčík u Opelu, Zdeněk Borýsek v Hyundai, Boris Grell ve VW, Jana Bonková v Audi nebo Peter Chovanec v Jaguar Land Roveru.
  • V muzeu ve Vysokém Mýtě si prohlédnete unikátní motorové autíčko, které společnost Carrosserie Sodomka vyrobila pro majitelova syna. Šlo o jediný exemplář, který svým tvarem připomíná slavný model Aero 50 Dynamik. Motor má 100 kubíků a řídí se jako skutečné auto, nechybí v něm spojka, brzda, plyn a tři rychlosti včetně zpátečky.
  • Šlapací autíčka továrna vyráběla jako hračky, Sodomka na ně měl i koncesi, a nejbližší spolupracovníci si je mohli ve fabrice nechat vyrobit pro své děti třeba jako dárek k Vánocům. Šlapací autíčko z vysokomýtského muzea je dvoumístné, má kožené sedačky, lak v béžové a vínové barvě a vešly se do něj dvě přibližně sedmileté děti.
  • Z podniku Josefa Sodomky v roce 1956 vyjel vůbec nejznámější československý autobus z Vysokého Mýta, Škoda 706 RTO s podvozkem z firmy LIAZ, zaoblenými tvary a bohatou prosklenou plochou. Karosa ho vyráběla do roku 1971 pro městskou, meziměstskou i dálkovou dopravu, některé byly upraveny pro vyhlídkové jízdy nebo pojízdné prodejny. V roce 1960 na základě tohoto modelu vznikl typ 706 RTO-K, první kloubový autobus v Československu. Legendární autobus Škoda 706 RTO vyrobený v počtu necelých 15 tisíc kusů se dostal i na mimoevropské trhy.
  • Říká se, že v kabrioletu postaveném na základech Tatry 600 samotný Stalin nikdy neseděl. Po jeho smrti se auto ve druhé polovině 50. let dostalo do služeb moskevské nemocnice a následně prošlo rukama několika soukromých majitelů. V 70. letech se kopřivnické Tatrovce povedlo dojednat výměnu za T603 a unikátní kabriolet se tak vrátil domů; dnes ho můžete vidět v muzeu Tatra v Kopřivnici.
Vysoké Mýto

Vysoké Mýto

Vysoké Mýto, jedno z věnných měst českých královen, založil na hlavní spojnici Čech s Moravou král Přemysl Otakar II. Z té doby se dochoval pravidelný půdorys a hlavně rozlehlé náměstí, mimochodem vůbec největší čtvercové náměstí v Česku. Nese jméno zakladatele města a uprostřed stojí morový sloup.

Muzeum českého karosářství ve Vysokém Mýtě

Muzeum českého karosářství ve Vysokém Mýtě

Ve Vysokém Mýtě najdete unikátní muzeum věnované českému karosářství, zejména významné vysokomýtské karosářské firmě Carrosserie Sodomka.

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě

V Regionálním muzeu ve Vysokém Mýtě na návštěvník čeká expozice firmy na výrobu hasicí techniky Stratílek, do září 2021 bude postupně zpřístupněna nová expozice věnující se historii Vysokého Mýta. V muzeu se také pravidelně střídají krátkodobé výstavy zahrnující široký výběr témat.