!

Upozornění: Vzhledem k aktuálním vládním opatřením jsou akce a provoz turistických cílů výrazně omezeny. Doporučujeme před vlastní návštěvou ověření u organizátora.

Úvod > Aktuality > České značky: Jarošovský pivovar a oceněné etikety s folklorními motivy
České značky: Jarošovský pivovar a oceněné etikety s folklorními motivy
"> "> "> "> "> "> "> "> ">
Gurmánská turistika

České značky: Jarošovský pivovar a oceněné etikety s folklorními motivy

Vydáno 6. dubna 2021
„Léta tam stál, stojí tam dál / pivovar u cesty, každý ho znal / léta tam stál, stát bude dál / ten kdo zná Jarošov, zná pivovar.“ Znáte ho také? Aby ne, Jarošovský pivovar v Uherském Hradišti má díky písničce rockové skupiny Argema reklamu, o jaké si jiné pivovary můžou jen nechat zdát. Pivo začal vařit v roce 1688, před časem značka málem zanikla a v roce 2017 se znovu probudila k životu.
Pivovar, který vznikl díky měšťanům z Uherského Hradiště, za sebou má historii dlouhou několik set let. Šťastnější časy zažil po roce 1869, kdy jej odkoupil Salomon BraunUherského Ostrohu a rod Braunů si vlastnictví podržel tři generace. Po válce zachránili výrobu zaměstnanci a podnik fungoval dál, po roce 1989 ale pivovar začal vykazovat velké ztráty a postupně propouštěl. Posledním hřebíčkem do pomyslné rakve byly povodně v červenci 1997, na konci roku byl pivovar uzavřen a Jarošovské „pivo jako malované“ najednou přestalo existovat.
 

Bíla pěna, láhev orosená…

Chybělo málo a značka by zanikla. Když se ho koncern Heineken rozhodl prodat, koupil ho místní podnikatel Radislav Vymyslický. Nejde ale o původní kolos, tam se dnes vyrábějí výtahy; nový minipivovar vybavený moderní technologií stojí o pár stovek metrů dál v budově na Pivovarské ulici, kde kdysi vznikaly slavné dětské jídelní židličky firmy TON.

Staletou tradici vaření piva v Jarošově oficiálně obnovila první várka Jarošovského ležáku 12% z 8. února 2017. Pozornost si zaslouží slovácké motivy na etiketách: právě jejich originální výtvarné pojetí s využitím folklorních prvků bylo v roce 2017 oceněno na prestižní soutěži World Beer Awards, zatím posledním významným designovým oceněním je Red Dot Design Award.

Kromě vaření spodně kvašených ležáků plzeňského typu a spodně i svrchně kvašených speciálů se Jarošovský pivovar zapojil do kulturního života Uherského Hradiště a okolí, pomohl desítkám kulturních a sportovních akcí i nadačním aktivitám, otevřel malé pivovarské muzeum a má vlastní pivovarskou prodejnu. Kromě exkurzí pořádá například Den otevřených dveří v Jarošovském pivovaru, Hradišťské piváky nebo Jarošovský Oktoberfest. Milovníci piva ze Slovácka si tak znovu společně s Argemou mohou zanotovat známý refrén „…bíla pěna, láhev orosená / chmelový nektar já znám / jen jsem to zkusil a jednou se napil / od těch dob žízeň mám.“
 

Jako David s Goliášem



Jarošovský Argemou opěvovaný pivovar neproslavila jen písnička, ale také spor pivním Goliášem, největším evropským výrobcem piva koncernem Heineken. Ten přitom Jarošovské pivo nikdy nevařil, ruinu pivovarských budov získal až v roce 2008 od tehdejšího majitele, společnosti Drinks Union.

Spor se táhl od roku 2016, kdy Jarošovský pivovar zažádal u Úřadu pro průmyslové vlastnictví o zápis obrazové ochranné známky Jarošovské pivo. Měla ochránit nejenom spojení s Jarošovem, ale i obrazovou podobu známky. Proti zápisu se ale ohradila společnost Heineken, která historickou slovní ochrannou známku Jarošov zdědila po předchozích majitelích pivovaru. Nový pivovar se bránil tvrzením, že do ochranné známky Heinekenu nezasahuje, protože Jarošovský a Jarošovské je označení zeměpisného původu výrobku. Piva se zkrátka vaří v Jarošově, v části města Uherské Hradiště.

Při soudních procesech se na Jarošovský pivovar snesly výrazy jako „nekalá soutěž“ a „parazitace na dobrém jménu značky Jarošov“, nicméně soudy nic závadného neshledaly. Úřad pro průmyslové vlastnictví nakonec ochrannou známku Jarošov ve vlastnictví Heinekenu zrušil s tím, že koncern ji neužíval a chtěl ji blokovat jenom proto, aby se nevařilo pivo pod tímto názvem.

Fandové Jarošova rozhodnutí samozřejmě uvítali, Heineken se ještě odvolal, vzápětí ale odvolání stáhl. V Jarošově se tak opět může vařit Jarošov, tak jak tomu bylo vždy.
 

Třikrát o Jarošovském pivu

  • Oba pivovary skutečně jsou jako příslovečný David a Goliáš: Jarošovský pivovar má roční produkcí přes šest tisíc hektolitrů a patří tak do kategorie minipivovarů. Nizozemský Heineken coby druhý největší producent na světě ovládá značky Krušovice, Zlatopramen, Březňák, Starobrno a Hostan.
  • Většina jarošovského piva se prodává v lahvích, takže pivovar musí navyšovat kapacitu stáčení. V březnu 2021 do pivovaru dorazila nová lahvová stáčecí linka, která dostala jméno Máňa.
  • Jarošovské pivo se vaří ze sladů z regionálních sladoven v Kroměříži a Záhlinicích, místní vody a Žateckého poloraného červeňáku, ale pivovar se nebojí experimentovat i s jinými odrůdami chmele.
Cyklostezka Baťův kanál - páteřní trasa podél kanálu

Cyklostezka Baťův kanál - páteřní trasa podél kanálu

Baťův kanál patří k nejoblíbenějším turistickým cílům Východní Moravy. Po jeho březích se můžete vydat po cyklostezce směrem od Kroměříže až do Hodonína. Celková délka cyklostezky je 80 kilometrů.

Uherské Hradiště

Uherské Hradiště

Město na řece Moravě je srdcem Slovácka, regionu proslulého svébytným folklorem, cimbálovou muzikou, dobrým vínem a překrásnými kroji. Projděte se historickým centrem i vinařskými uličkami v Mařaticích, navštivte expozice Slováckého muzea a poznejte zblízka bohaté slovácké lidové tradice!

Františkánský klášter v Uherském Hradišti

Františkánský klášter v Uherském Hradišti

Klášter je společně s přilehlým kostelem Zvěstování Panny Marie významnou kulturní památkou. Ukrývá prostory s velmi vzácnou výtvarnou výzdobou z počátku 18. století. Po roce 1989 byl v klášteře obnoven řeholní život, nyní bydlí bratří v domě na náměstí.

Masarykovo náměstí v Uherském Hradišti

Masarykovo náměstí v Uherském Hradišti

Při toulkách královským městem Uherské Hradiště můžete poznávat historické skvosty především na Masarykově náměstí - Lékárnu u Zlaté koruny, barokní kašnu a další památky.

Minimuzeum a pravidelné exkurze v Jarošovském pivovaru

Minimuzeum a pravidelné exkurze v Jarošovském pivovaru

Přijďte se podívat do pivovaru. Prohlédnete si výrobu Jarošovského piva zblízka, dozvíte se zajímavé a cenné informace o tradiční výrobě piva a ochutnáte tento vynikající mok přímo z tanku.

Slovácké muzeum v Uherském Hradišti

Slovácké muzeum v Uherském Hradišti

Slovácké muzeum v Uherském Hradišti zaujímá v síti českých a moravských muzeí významné postavení. Hlavní budova ve Smetanových sadech v Uherském Hradišti je věnována expozici Slovácko a národopisným, archeologickým a historickým výstavám.

Chřiby – nejvyšší a nejčlenitější území Středomoravských Karpat

Chřiby – nejvyšší a nejčlenitější území Středomoravských Karpat

Horské pásmo Chřiby zabírá plošně nevelkou oblast střední Moravy a odděluje severní rovinatou Hanou od jižních rovin Moravského Slovácka. Rozloha Chřibů je asi 335 km čtverečních. Nejvyšším vrcholem je Brdo s výškou 587 m.

Jarošovský pivovar – bílá pěna, láhev orosená

Jarošovský pivovar – bílá pěna, láhev orosená

Výroba piva pod taktovkou společnosti Jarošovský pivovar a.s. se do Jarošova u Uherského Hradiště vrátila v roce 2015. Pivo pivovar vyrábí prostřednictvím moderní nerezové technologie za použití typických klasických výrobních postupů českého piva, které má doma i ve světě velkou oblibu.