Úvod > Aktuality > České značky: cestovní kancelář Čedok
České značky: cestovní kancelář Čedok
"> "> "> "> "> "> "> ">
Životní styl

České značky: cestovní kancelář Čedok

Vydáno 4. srpna 2021
Značka, kterou zná každý cestovatel, se jmenuje Čedok: nejstarší česká cestovní kancelář působí na trhu od roku 1920. Kde měla první kancelář, co svým klientům nabízela, která neznámá místa pro nás objevila a kdy vyšel první katalog? A kam můžete s Čedokem cestovat dnes? Vydejte se s portálem Kudy z nudy za hranice všedních dní!
Začátky cestovní kanceláře Čedok v listopadu 1919 možná byly skromné, ale působiště bylo luxusní: Informační kancelář, která zpočátku sloužila zahraničním návštěvníkům Prahy, měla sídlo na tehdy nejrušnější pražské třídě – Hybernské ulici přímo naproti Prašné bráně. V létě 1920 se proměnila v Československou cestovní a dopravní kancelář. Hlavní prodejna zůstala v Hybernské, pobočky měla kancelář v Brně, Karlových Varech, Františkových Lázních a Bratislavě, o dva roky později vznikly filiálky v Paříži, Londýně a Vídni. Zkratka Čedok se začala používat v roce 1926.
 

Čedok: „Vaše cesta – naše starost“

Čedok za první republiky, to byly luxusní autokary značky Praga, které směřovaly s prvními stovkami českých turistů na dalmatské pobřeží Jadranu, do té doby neznámé a nepřístupné. Nejžádanější byla střediska na severním Jadranu v okolí Terstu, zejména ostrov Grado a secesní lázně Opatija u Rijeky.



Kromě Jugoslávie se jezdilo také na benátské Lido a ostrov Capri u Neapole, do Francie a Skandinávie, pořádaly se plavby po Dunaji i Středozemním moři do Egypta či Maroka. Jako jedna z prvních cestovních kanceláří v Evropě Čedok vyvezl své klienty do alpských průsmyků Rakouska a Švýcarska. Kdo neměl tolik volného času anebo peněz, zůstal doma a vybral si kratší výlety do hor či lázní. Populární byly jedno i vícedenní zájezdy vlakem do Krkonoš, na Štrbské Pleso nebo na Podkarpatskou Rus.

V polovině 20. let vydal Čedok pod názvem Naše cesty první ucelené katalogy skupinových zájezdů, které si zájemci mohli objednat v jednadvaceti pobočkách. Kromě dopravy, ubytování a stravování kancelář nabízela i vlastní cestovní šeky, prodávala vstupenky, zařizovala bankovní operace, a dokonce provozovala kina. V roce 1939 Čedok poskytl své vlaky siru Nicholasi Wintonovi, který v předvečer vypuknutí druhé světové války z okupovaného území Československa odvezl 669 převážně židovských dětí a zachránil je tak před transportem do koncentračních táborů.
 

Nejstarší cestovní kancelář světa

Mladá cestovní kancelář to po vzniku Československa neměla jednoduché: cestovatelský trh starého Rakouska-Uherska ovládaly cizí společnosti. Velkou konkurencí byl cestovatelský gigant Wagon-lits s dokonale organizovanými cestami salonními i lůžkovými železničními vozy po celé Evropě, a také cestovní kancelář Cook. Společnost, kterou založil baptistický kněz Thomas Cook (1808–1892), je považována za nejstarší cestovní kancelář na světě. Všechno začalo v červenci 1841 organizovaným výletem pro 500 cestujících, kteří jeli na pravidelnou schůzku abstinentů z Leicesteru do Loughborough.


 

Cestování jako droga: Nepij, ale cestuj a poznávej

Už v roce 1845 ale Cook zorganizoval první klasický zájezd do Liverpoolu a vzápětí okružní cestu po Evropě. Abstinence hrála důležitou roli i v dalších projektech: Cook bral cestování jako životní styl, který chrání před alkoholem. Nepij, ale cestuj a poznávej, radil svým klientům. Společnost Thomas Cook & Son sice oficiálně vznikla až v roce 1872, ale do cestovního ruchu tak přinesla řadu zkušeností a novinek: 222 dní dlouhou cestu kolem světa, rezervace v restauracích anebo popisy cest s podrobným programem a harmonogramem. V roce 1896 se společnost stala oficiálním přepravcem sportovních fanoušků na první novodobou olympiádu v Aténách. Ve vlastnictví rodiny kancelář zůstala do roku 1928, kdy ji vnuci Thomase Cooka prodali belgické společnosti. Později často střídala majitele a v roce 2019 vyhlásila bankrot.

Čedok dříve…

Špatné časy potkaly i Čedok: v roce 1948 byl znárodněn a prošel dlouhou řadou organizačních změn. Za minulého režimu musel místo do zemí za železnou oponou lákat výletníky na cesty do Bulharska, Maďarska a Sovětského svazu, tuzemské zájezdy zahrnovaly hlavně lázeňské pobyty a rekreaci pro pracující. Na další katalog si klienti museli počkat až do roku 1954, postupně na trhu také začaly působit další specializované cestovní kanceláře: CKM aneb Cestovní kancelář mládeže, Rekrea, Balnea, Sportturist nebo Autoturist, cestovní kancelář Automotoklubu.



Koncem 80. let Čedok spravoval 166 tuzemských poboček a 20 zahraničních zastoupení, zaměstnával 21 tisíc lidí a do jeho majetku patřilo více než 200 hotelů s 23 tisíci lůžky, 265 restaurací, desítky lyžařských vleků a dokonce i pět lanovek. Společnost se také podílela na výstavbě moderních pražských hotelů Forum a Atrium, dnešní Corinthia Hotel a Hilton.
 

…a Čedok nyní

Ihned po listopadu 1989 a otevření hranic začal Čedok pořádat jednodenní autokarové výlety do příhraničních měst v Rakousku a Bavorsku, mezi klíčové hráče na českém trhu cestovního ruchu se ale vrátil až o několik let později. Není divu: tuzemským cestovatelům se po mnoha desítkách let otevřel téměř celý svět a konkurence Čedoku se z původních osmi rychle rozrostla na více než tisíc soukromých cestovních kanceláří.



Dnes je Čedok stabilní součástí rodinného stříbra české ekonomiky. Z tuzemských cestovek má největší síť poboček, organizuje zájezdy do padesáti zemí pěti kontinentů, vydává desítky katalogů a pečlivě sleduje nejmodernější trendy cestování. V nabídce tak najdete nejenom kvalitní pobytová místa s širokým rejstříkem prvotřídních služeb, ale i kombinace sportovního vyžití a večerní zábavy, dětské programy a vlastní přímé spoje do evropských i vzdálených exotických destinací. Čedok zajišťuje také dopravu a služby pro národní sportovní týmy, jejich partnery a fanoušky, na olympijské hry a další akce. V anketě TOP 100 se pravidelně řadí mezi stovku nejvýznamnějších společností v České republice a sedmkrát za sebou také získal ocenění Nejlepší cestovní kancelář v České republice v prestižní anketě profesionálů cestovního ruchu TTG Travel Awards.
Česko je kniha lesů, vod a strání aneb co byste měli navštívit v létě

Česko je kniha lesů, vod a strání aneb co byste měli navštívit v létě

Co bychom to byli za portál specializující se na trávení volného času, kdybychom vám nepřinesli pár zaručených tipů na výlet do přírody! Dnes vám proto nabízíme tipy ty nejlepší vyhlídky a trasy, a přitom se vsadíme, že zdaleka ne všechny budete znát. A víte co? Počítejte s námi, kolik z nich budete znát i bez naší nápovědy.

České značky: Kofola, Vinea a Targa Florio aneb když je milujete, není co řešit

České značky: Kofola, Vinea a Targa Florio aneb když je milujete, není co řešit

Původně měla jmenovat Kofocola. V roce 2001 nastartovala reklamní kampaň se sloganem Když ji miluješ, není co řešit, který si získal srdce nejen zamilovaných. Vánoční reklama se živým „zlatým“ prasátkem (ano, s těmi zuby zahnutými nahoru) nás od roku 2003 věrně provází adventní dobou. Zkrátka Kofola: báječná, bublinková a skrz naskrz česká. A společně s Kofolou také další pochoutky – máte rádi třeba Vineu anebo Ondráškovku? I ty patří do skupiny Kofola.

ČEDOK – Česká dopravní kancelář, nejstarší v Česku

ČEDOK – Česká dopravní kancelář, nejstarší v Česku

Pouhé dva roky po vzniku Československa byla založena 1. července 1920 první a na dlouhá desetiletí jediná univerzální cestovní kancelář ve státě. Do vínku obdržela monopol na prodej železničních jízdenek (proto nejspíš název Če-československá, do-dopravní, k-kancelář).

100 hradů, které stojí za to vidět

100 hradů, které stojí za to vidět

Hrady, tvrze a hradní zříceniny jsou němými svědky naší historie, kultury, bitev i rozmachu. Kam se vydat na zajímavý výlet vám poradí náš výběr tipů pro inspiraci na cestování ve dvou, s dětmi nebo s kamarády.

České značky: České dráhy

České značky: České dráhy

Zajímavé tratě a železniční muzea, nostalgické jízdy s párou nebo akce, kam vás dopraví speciální vlaky patří k osvědčeným tipům portálu Kudy z nudy. Za většinou z nich stojí České dráhy, jedna z největších evropských železničních společností. Pojďte se s námi podívat na to, jak vznikla, na pár významných okamžiků její více než stoleté historie a také na nejrůznější místa, která stojí za vidění a často i zevrubné prozkoumání.

100 let legií a Čs. obce legionářské: Legiovlak, Krev legionáře a tipy na legionářské výlety

100 let legií a Čs. obce legionářské: Legiovlak, Krev legionáře a tipy na legionářské výlety

Náš stát vzešel z obětí československých legionářů a stojí na jejich odkazu. Abychom nezapomněli, komu vděčíme za svou svobodu, je tu LEGIE 100, projekt Československé obce legionářské. Ta si právě v květnu 2021 připomíná svůj vznik.

České značky: pivovar Plzeňský Prazdroj a ležák Pilsner Urquell

České značky: pivovar Plzeňský Prazdroj a ležák Pilsner Urquell

Do pivovaru Plzeňský Prazdroj se každý rok přijde podívat téměř milion návštěvníků. Láká je nejenom seznámení s historií pivovarnictví a oblíbené pivní značky, moderní návštěvnické centrum a zajímavá prohlídka spojená s ochutnávkou, ale i další zážitky a místa – pivovarské muzeum, historické sklepy anebo prastaré plzeňské podzemí. Poznejte jedinečný příběh ležáku, který inspiroval více než dvě třetiny všech světových piv, dodnes označovaných jako pils, pilsner či pilsener.

České značky: Josef Sodomka a tradice automobilového designu

České značky: Josef Sodomka a tradice automobilového designu

Pojďte se vypravit za příběhy automobilového designu a seznámit se s mistry českého karosářství. Znáte jména jako Sodomka, Olah, Uhlík, Jech, Brožík, Petera či Kabaň? Možná ne, ale určitě znáte značky, pro které pracovali či pracují: jde o pestrou škálu renomovaných společností od Škodovky až po Rolls-Royce.

České značky: Škodovka, splněný sen vizionářů Laurina & Klementa

České značky: Škodovka, splněný sen vizionářů Laurina & Klementa

Mladoboleslavská společnost Škoda Auto patří k automobilkám s nejdelší tradicí světě. V letech 2020 a 2021 si připomíná řadu zajímavých výročí: 125 let od svého vzniku, 120 let od zahájení úspěšného působení ve světě motorismu, 115 let od okamžiku, kdy představila svůj první automobil, 40 let od vítězství kupé Škoda 130 RS v šampionátu Mistrovství Evropy cestovních vozů na okruzích a také 30 let od vstupu do koncernu Volkswagen.