Akciová společnost
Brano má své místo v
žebříčku nejúspěšnějších českých rodinných firem, který každoročně sestavuje
magazín Forbes. Patří rovněž do
desítky nejtradičnějších firem České republiky. Majitelem impéria na autodíly je
Pavel Juříček se synem Václavem a dcerou Lenkou. Firma má roční tržby ve výši 6,4 miliard korun a pracuje v ní 2500 lidí. A zajímavost? I když se měnili majitelé a výrobní sortiment, Brano ani jednou nepřerušilo činnost. Vždy patřilo a patří k
největším a nejstabilnějším zaměstnavatelům na
Opavsku – a v řadě rodin jde o tradici, kdy ve firmě pracuje už několikátá generace.
Branka a továrna na hřebíky
V
Brance, která leží pět kilometrů jižně od
Opavy, stával na břehu řeky Moravice
Šibenný mlýn. Na jeho místě vznikla přádelna, kterou v roce 1862 koupilo několik společníků:
Franz Kolasiewicz z Opavy, Rudolf Seibert z Frýdlantu nad Ostravicí, Leopold Eduard Czech z Velkých Heraltic a
hlavně Karl Václav Dorasil. Císařský rada, obchodník a podnikatel byl poslancem Slezského zemského sněmu, přísedícím Zemského výboru slezského a prezidentem opavské Obchodní a živnostenské komory.
Ale zpět k přádelně: pánové ji koupili v září 1862 a už na konci října založili
továrnu na drobné železářské zboží. Podniku v Brance se dařilo, protože zachytil rozvoj spojený s průmyslovou revolucí a předběhl dobu, kdy se textilní výroba musela přeorientovat na strojírenství. Fabrika měla v roce 1867 sto padesát zaměstnanců, v roce 1910 už čtyři stovky. Na začátku první světové války Branecké železárny zaměstnávaly 700 dělníků a 580 hospodářských pracovníků. Díky vybudování slévárny se rozšiřoval i výrobní sortiment, a to od hřebíků a podkůvek k plechovému a litinovému zboží a železným konstrukcím oken, střech, zábradlí a mostů.
Brano zavírá samo
Pověstnou díru do světa udělala
Branecká továrna na drát, jak se mezitím přejmenovala, za první republiky. Roku 1927 ji převzala
americká společnost YALE and Town Manufacturing Co., Stampford a zahájila v ní
výrobu různých typů zámků, hydraulických dveřních zavíračů, řehtačkových zvedáků a jiných technologicky pokrokových výrobků. Tehdy také vznikl
reklamní slogan Brano zavírá samo, jeden z nejznámějších v Česku.
Během druhé světové války se výroba musela přizpůsobit potřebám německé armády. V roce 1946 byla společnost znárodněna a vznikl podnik
Branecké železárny, později začleněný do
trustu spotřebního zboží Prago-Union Praha. Zhotovovaly se tu například
zadlabávací a visací zámky,
nábytkové a stavební kování, odlitky z šedé a temperované litiny a také
ruční kladkostroje a
automobilové zámky.
Politické změny spojené s listopadem 1989 přinesly zcela nové podmínky. Na základě privatizačního projektu byla roku 1992 založena
akciová společnost Brano se sídlem v
Hradci nad Moravicí. Nové vedení v čele s
Pavlem Juříčkem se odvážně pustilo do radikálních změn a rozvoje firmy.
Autodíly pro všechny světadíly
Jako prozíravá volba se ukázala
soustředěná orientace společnosti na automobilový průmysl. Výrobní program tvoří
zámky dveří, zámky a háky kapoty, opěrky, pedálová ústrojí, páky ruční brzdy, tlumiče, houkačky a další komponenty pro osobní, užitkové a nákladní vozy a autobusy. V roce 1999 se Brano rozšířilo svým vstupem a posléze fúzí se společností Ateso o provozy v
Jablonci nad Nisou, Jilemnici a
Rakovníku. Později přibyly chromovna v
Litovli, nástrojárna v
Olomouci a lisovna plastů v
Zubří, výroba elektrických a plynových kotlů a výrobna tažných zařízení pro automobily v
Mnichově Hradišti. Další provozy najdete v
Uničově, Jičíně a
Novém Boru. Jako
naplnění hesla Autodíly pro všechny světadíly začalo vedení Brano rozjíždět výrobu v zahraničí, své pobočky má na
Slovensku, v Německu, Rusku, Číně, Jihoafrické republice a USA.
Téměř 75 % produkce se vyváží, k zákazníkům patří prakticky všechny světové automobilky, například
koncern Volkswagen Group (jehož součástí je rovněž
Škoda Auto),
Suzuki, Honda, Nissan, Renault, Ford, Volvo, Lear, Fiat, Lancia, Porsche, General Motors, Bentley, Opel i nové čínské automobilky. K úspěchu jistě přispívá vysoká kvalita výrobků, které se neustále inovují a drží krok se světovou špičkou.
Víte, že…?
- Firma získala řadu ocenění. Kromě zařazení mezi 100 nejvýznamnějších firem České republiky bylo Brano opakovaně oceněno jako přední exportér roku, mnohokrát získalo titul Dodavatel pro auto roku a opakovaně také druhé místo v soutěži 100 obdivovaných firem České republiky.
- Pavel Juříček byl zvolen podnikatelem roku 2006.
- Protože si Brano uvědomuje důležitost technického vzdělávání, spolupracuje se středními a vysokými školami v regionu Severní Moravy a Slezska. Absolventi nacházejí uplatnění v modernizované výrobě, kde se využívají nejnovější postupy moderních technologií.
Firma Brano byla založena v roce 1862.
Během první republiky převzala americká společnost továrnu a rozšířila její výrobní program o různé typy zámků, hydraulických dveřních zavíračů a další technologicky pokrokové výrobky.
Společnost Brano dodává komponenty pro osobní, užitkové a nákladní vozy a autobusy, jako jsou zámky dveří, opěrky, pedálová ústrojí, páky ruční brzdy, tlumiče, houkačky a další komponenty.
Společnost vede Pavel Juříček se synem Václavem a dcerou Lenkou. Firma má roční tržby ve výši 6,4 miliard korun.
Firma Brano byla opakovaně oceněna jako přední exportér roku, získala titul Dodavatel pro auto roku a byla uložena na druhém místě v soutěži 100 obdivovaných firem České republiky.
Brano si uvědomuje důležitost technického vzdělávání a proto spolupracuje se středními a vysokými školami v regionu Severní Moravy a Slezska.
Pro firmu Brano se stal ikonickým slogan 'Brano zavírá samo'.
Na začátku se v továrně vyrábělo drobné železářské zboží a později se rozšířil sortiment o výrobu hřebíků, podkůvek, a železných konstrukcí.
Můžete navštívit muzeum automobilů Tatra v Kopřivnici, kde se můžete seznámit s historickými modely Tatry.
Brano má pobočky na Slovensku, v Německu, Rusku, Číně, Jihoafrické republice a USA.