
Se vzrůstajícím lodním provozem v říčních či kanálových úsecích
Baťova kanálu je nutné věnovat stále více pozornosti
údržbě a obnově této vodní cesty. Aby nedocházelo k omezování provozu, je nutno většinu oprav provádět mimo dobu, kdy probíhá hlavní turistická plavební sezóna. Ukončením hlavní plavební sezóny v loňském roce byla ihned zahájena příprava na bezproblémové zahájení letošní hlavní plavební sezóny. I v tak krátkém a stavebně nepříznivém období se povedlo realizovat řadu významnějších i drobných akcí. Baťův kanál je tak
připravený na tradiční zahájení hlavní plavební sezóny na začátku května.

Největší stavební akcí byla oprava opevnění
Baťova kanálu u
Veselí nad Moravou. Obliba této vodní cesty a rostoucí návštěvnost si vybírá svojí daň. Vysoký provoz vede k
poškozování břehového opevnění vlivem abraze, sesouvání břehů, zvětšování nátrží a narušování stability podélných ochranných hrází. Kanál v tomto úseku získal
nové kamenné opevnění, což zvýší plynulost,
bezpečnost i komfort plavby. Práce v korytě jsou dokončené a v úterý 26. dubna v poledne se začala tato část kanálu napouštět.
Pro novou plavební sezónu jsou připravena
tři nová pevná servisní stání u plavebních komor ve
Veselí nad Moravou, Vnorovy I. a Vnorovy II. V současnosti navíc Povodí Moravy dokončuje servisní stání v Sudoměřicích a
Spytihněvi. Jedná se o servisních stání určené k bezpečnému krátkodobému i dlouhodobému stání nejen pro správce vodního toku, ale i pro složky Integrovaného záchranného systému a Státní plavební správu, zajišťující dozor na vodní cesty a plavbu. Plynule probíhají práce i na
novém přístavišti Kunovský les, které umožní krátkodobé a střednědobé stání u
Starého Města.

V loňském roce postihly území jihovýchodní Moravy
povodně, což vedlo k
zanesení dolních i horních rejd plavebních komor Nedakonice, Uherský Ostroh, Veselí nad Moravou, Vnorovy I. a naplavení dvou štěrkových lavic pod plavební komorou Kunovský les. Po místních lokálních
povodních na řece Veličce a říčce Radějovce navíc došlo k značnému zanesení plavebního
kanálu nánosy na vodohospodářském uzlu ve
Strážnici a části toku Radějovka pod soutokem s plavebním kanálem pod plavební komorou Petrov. Tyto
sedimenty se před startem letošní hlavní plavební sezóny
podařilo vytěžit a odstranit.
Poznejte krásy Baťova kanálu na lodi i na kole
Baťův kanál nabízí atraktivní a netradiční možnost, jak poznat kraj kolem
řeky Moravy od hanáckých Atén –
Kroměříže až po
Hodonín. Na trase můžete okusit řadu lákadel, nabídek a služeb, přes ochutnávky slováckého vína, návštěvy
vinných sklepů,
historických měst, chráněných přírodních lokalit, poznání
naučných stezek, ptačí rezervace i celé ojedinělé technické památky. Plavbu je možné spojit s
cyklistikou.
Baťův plavební kanál byl původně
určený k dopravě lignitu z Ratíškovic do otrokovické elektrárny a je dlouhý 53 km, z čehož 26 km vede korytem řeky
Moravy a zbytek umělým průplavem.

Dnes je využíván k rekreačním účelům a v letních měsících od května do září můžete využít
skupinové rekreační plavby kanálem, doplněné poznávacími a gastronomickými programy, nebo si můžete vypůjčit loď a zvolit svůj vlastní program.
Bez oprávnění je možno řídit
malá plavidla do výkonu 20 kW, která jsou schopná pouze výtlačné plavby a max. rychlosti 12 km/h. To znamená, že osoba starší 18 let může řídit plavidlo bez zvláštního povolení či průkazu, v půjčovně ho obsluha pouze proškolí k manipulaci s lodí.
Baťův kanál je lemován
páteřní cyklostezkou dlouhou více než 80 km, na kterou dále navazují stezky a trasy v okolí, včetně Moravských vinařských stezek. Cyklostezku si jistě oblíbí jak dálkoví
cyklisté, tak i
in-line bruslaři, protože povrch cyklostezky je
převážně asfaltový. Na své si tady přijdou určitě i rodiny s dětmi, senioři i tělesně postižení, kteří ocení takřka absolutní rovinu a přehledný terén.