Zdymadlo překonává výšku vzdutí Vraňanského jezu. Překonávaný spád je 8,5 m, zdymadlo je tak nejvyšší plavební stupeň v úseku Praha – Mělník.
Zdymadlo bylo uvedeno do provozu v roce 1905 (budované v letech 1902-1905). Sestává ze dvou plavebních komor umístěných vedle sebe. Část původního technického vybavení zdymadla je vystavena vedle plavebních komor. V současnosti jsou ovládací mechanismy hydraulické a počítačově řízené.
V roce 1996 byla uvedena do provozu malá vodní elektrárna s Francisovou turbínou o výkonu 30 kW. Provoz v kanálu je jednosměrný a je řízen světelnou signalizací s výhybnou v Lužci nad Vltavou. Tato část je příležitostně využívána pro závody ve veslování na dlouhé trati.
V roce 2019 začala přestavba chráněného zdymadla. Komora dostala mimo jiné nový zdvihací most, který se bude pohybovat na pístech, ten bude osazen původními kameny, čímž bude zachován původní vzhled stavby.
Zdymadlo v Hoříně získalo ve čtvrtek 30 .4. 2020 nový zdvihací most, který umožňuje zvýšit výšku lodí proplouvajících po vltavské cestě z Mělníka do Prahy ze 4,5 metrů na 7. Přestavba více než sto let staré plavební komory, jež je technickou památkou, má umožnit proplutí větších lodí až do metropole. První by tudy mohly plout už v létě.
Po 12 měsících stavebních prací se v sobotu 20. 6. 2020 do velké plavební komory Hořín opět vrátily lodě. Stavba ještě zdaleka nekončí, kameníci stále pracují na obkládání unikátního zdvižného mostu, který zachová původní ráz technické památky z roku 1905. V říjnu se plavební komora opět uzavře a budou probíhat dokončovací práce, aby v dubnu 2021 bylo vše hotové a první vysoké lodě vypluly pod sérií zdvižných mostů do Prahy. Díky dokončené ekonstrukci technické památky Hořínského zdymadal od května 2021 je opět možná prohlídka technické památky.