Mimo kolejí zde můžete zhlédnout i
muzeum železnic. Vystaveny jsou lucerny, lampy, číslice a štítky z lokomotiv, návěsti a značky z tratí. Dále si můžete projít
stezku, která vás seznamí s Čiernohronskou železnicí s rozchodem 250 mm. Dříve se takto uzoučké rozchody používaly hlavně v cihelnách, průmyslu, lomech, dolech, cukrovarech, na stavbách, ale také v lesích pro dopravu dřeva - tzv.
lesní železnice.
Chlumecká zahradní železnice je občanské sdružení v
Chlumci nad Cidlinou.
Jako vstupenku obdržíte
lepenkové jízdenky. Jízdenka je vytažena z ternionu (zásobník na jízdenky) dále je v kompostéru vyražen datum a v poslední fázi je cestujícímu jízdenka štípnuta
historickými kleštičkami. CHZŽ dále vlastní 500 ks lepenkových jízdenek ČSD - tyto jízdenky jsou k nahlednutí pouze na požádání z důvodu zamezení poničení a vyblednutí.
V dnešní době je součástí CHZŽ i rozšířené LGBčko - rozsáhlé kolejiště není fiktivní, jedná se zde o
modely skutečných úseků, stanic, tunelů a mostů ze Švýcarské RhB.
Další zajímavostí je pojizdný
model motorového vozu ČSD M152.0500 v měřítku 1:10 na trati o rozchodu 150 mm. Model
lesní železnice v Čiernom Balogu (která přepravovala dřevo od roku 1909 do roku 1982) najdete v měřítku cca 1:3 - 250mm. Na trati je několik prvků z lesních železnic - lesíky, koleje přibity skoby, typické mosty i vozidla. Zastávky a nákladiště jsou pojmenovány podle ČHLD. Nechybí ani lokomotiva
BNE 20 - typ "gebuska" a
maketa parní lokomotivy U34.901. Vůz byl vyroben v měřítku 1:2.
Trať 600 mm je unikátní průmyslový rozchod s cihelnami, lomy, doly, železárnami, cukrovarnickou dráhou a dvěma unikátními symetrickými výhybkami.
Vláček uveze 4 dospělé osoby. Vagonek vozí motorová lokomotiva BN60JW s motorem JAWA 250. Trať má 2 větvě - celkem cca 150 m kolejí. Jsou to tedy dvě samostatné tratě, které se na začátku a na konci zahrady spojí do jedné.
Malá Albula - zahradní kolejiště pod širým nebem, budované, modelované a provozované podle skutečné úzkorozchodné železnice - Rétské dráhy ( RhB ) v jihovýchodním Švýcarsku - regionu Graubünden, nedaleko světoznámého střediska nejenom zimních sportů, Svatého Mořice. Na 200 m kolejí rozchodu 45 mm je
ztvárněn aktraktivní úsek impozantní horské trati, která je zapsána i na seznamu kulturního dědictví Unesco. Jedná se o Albulabahn, od výhybny Muot spirálovými tunely a Albula viadukty na vrcholovou stanici Preda a dále Albula tunelem do stanice Spinas. Návštěvníkům naší Malé Albuly je při modelovém provozu poskytován i reproduktorovaný doprovodný komentář. Na kolejišti jezdí, stejně jako v reálu na Velké Albule ( RhB ) dva Regio expresy Chur - St. Moritz - Chur, Bernina expres, Glacier expres, elektrická jednotka Allegra, nákladní vlak i vyhlídkový vlak Erlebniszug Albula. I infocentru Albula, z jehož terasy je výhled na kolejiště a je zde i možnost občerstvení, je výstava fotografií, plakátů , DVD projekce a velké množství info materiálů o Velké Albule ( RhB ) i Švýcarsku všeobecně.
Rozchod 250mm je od roku 2017 na Chlumecké zahradní železnici opět v provozu. Vláček jezdí pro děti téměř po celé zahradě a také projíždí zalesněným úsekem a plánujeme postavit také most. Na konci tratě je depo, kde je deponována lokomotiva a vozy. Největší vůz je tzv. řepák - zmenšená replika vozu z cukrovarnické dráhy v Dymokurech. Vůz má původní spřáhla. Spolu s mašinkou tohoto rozchodu zde stojí velká lokomotiva na rozchodu 600mm - tento rozchod je v rekonstrukci, ale vozidla jsou vystaveny. U nástupiště stojí mechanický semafor a závory, které jsou funkční na kliku. Tyto exponáty jsou skutečné z velké železnice. U depa jsou také různé značky, štítky a cedule ze skutečných lokomotiv a tratí.