Úvod > Co chcete dělat? > Letní sporty > Běžecké trasy v Jižních Čechách – trasy pro letní běh
Letní sporty

Běžecké trasy v Jižních Čechách – trasy pro letní běh

Jihočeská centrála cestovního ruchu připravila pro milovníky aktivní dovolené dvacet tras, které jsou vhodné pro letní dálkové běhání. Trasy vás zavedou na Třeboňsko, pod horu Kleť, na Písecko, Novohradsko, Lipensko, Českobudějovicko i do České Kanady.

Česká Kanada

Okolím Nové Bystřice

Doporučená trasa kopíruje trasu běžeckého závodu „Běh Českou Kanadou“. Trasa začíná i končí v městském parku v Nové Bystřici. Cestou proběhnete mezi dvěma hřišti golfového resortu Monachus, do Nového Vojířova, k rozcestí u vsi Hradiště a zpět do Bystřice.

Délka: 10,5 km, zdatní běžci si mohou prodloužit trasu k Lesnímu hotelu Peršlák (15 km).
Povrch: asfalt a zpevněné lesní cesty

Z Dačic ke klášteru v Kostelním Vydří

Na doporučenou trať se lze vydat z parkoviště u zámku Dačice a cílem je areál karmelitánského kláštera v Kostelním Vydří. Trasa vede přes zámecký park a podél kaskády 10 rybníků. Stezka je značena zelenobílým čtvercem a najdete u ní 5 naučných cedulí informujících o okolní přírodě.

Délka: 4,6 km
Povrch: písčitá zpevněná cesta

Českobudějovicko

Mezi Vrbenskými rybníky

Trasa začíná v Českých Budějovicích na zastávce MHD Máj – Antonína Barcala, odkud se vydáte po modré značce. Běží se přes Branišovský les, kolem Vrbenských rybníků: Novohalkovský, Starohalkovský, Starý Houženský, Starý vrbenský, Domín i Černiš, kde trasa navazuje na naučnou stezku Po hrázi Vrbenských rybníků. Kolem dalších menších rybníků (Malý a Velký Vávrovský, Mladohalkovský a Lišovský) se dostanete zpět k výchozímu bodu.

Délka: 12 km
Povrch: asfalt, zpevněná cesta

Parkem Stromovka

Běžecká trasa vhodná pro rodiny s dětmi vás zavede do budějovického parku Stromovka. Vydáte se od parkoviště nákupního centra po cyklostezce 1100, F, G směrem do parku. Po levé ruce budete mít nádrž Bagr a poběžíte vlevo po okraji parku. Minete arboretum, parkoviště a víceúčelové hřiště. V další části pak narazíte na dětské hřiště Stromovka.

Délka: 2,9 km
Povrch: asfalt, travnaté plochy

Lipensko

Běžecký okruh pod Vítkovým hrádkem

Trasa začíná u kostela ve Svatém Tomáši. Odtud pokračuje Tereziánskou cestou na rozcestí „Růžová cesta“. Odtud pokračujte rovně 2 km po červené značce po lesní cestě Janova až na křižovatku s cyklostezkou 1033. Křižovatku proběhnete rovně a dále mírně klesáte po šterkové lesní cestě do údolí Pašeráckého potoka. Odtud budete stoupat zpět ke Svatému Tomáši.

Délka: 10,5 km
Povrch: asfaltová i štěrková cesta

Z Nové Pece na Ovesnou a zpět

Doporučená běžecká trasa vychází z Nové Pece, původně dřevařské obce na hranici s národním parkem Šumava. Běžecká trasa z Nové Pece na Ovesnou je částí úseku cyklostezky Vltavská, jež spojuje Novou Pec se Stožcem a je charakteristická fantastickou asfaltkou, kterou mohou skvěle využít jak in-line bruslaři, tak maminky s kočárky i ti, kteří si chtějí užít pohodový běh. Od penzionu Alma v Nové Peci můžete běžet po cyklostezce k železniční stanici Ovesná. Tento 2 km dlouhý úsek je veden po celé své délce po rovině, a trasa je tak vhodná i pro rodiče s dětmi. Ti, kteří mají dost sil a energie, mohou pokračovat z Ovesné dál směrem na Stožec nebo se vrátit zpět do Nové Pece stejnou cestou.

Délka: 4 km
Povrch: asfaltová cesta

Novohradsko

Po stopách Buquoyů

Běžecký okruh začíná v Nových Hradech u autobusového nádraží. Trasa vede z kopce po bývalé kočárové cestě, kudy se panstvo kdysi dostávalo do Terčina údolí. Poté, co seběhnete dolů, minete nejdříve pivovar a po obezřetném přeběhnutí silnice se dostanete na parkoviště, které je umístěné při vstupu do Terčina údolí. Podstatná část trasy vede tímto romantickým přírodním parkem, a tak při běhu neminete ani jedno ze zajímavých míst v parku, tj. například Lázničky, torzo Modrého domu, vodopád, tvrz Cuknštejn či Švýcarskou chatu. Zatímco trasa parkem vede mírně zvlněným terénem, v závěru trasy vás čeká poměrně náročné stoupání úzkou lesní cestou zpět do Nových Hradů k autobusovému nádraží.

Délka: 10,5 km
Povrch: zpevněná i nezpevněná cesta, polní a lesní cesty

Trasa novohradským zámeckým parkem

Celá trasa vede zámeckým parkem, který se nachází v centrální části Nových Hradů. Park těsně přiléhá k zámku, ve kterém dnes sídlí Akademie věd. Trasa začíná u jezírka a vede zprvu po rovinaté a dobře upravené cestě směrem ke sportovnímu a dětskému hřišti. V průběhu trasy narazíte na několik míst, kde jsou umístěny prvky, na kterých si můžete zacvičit nebo se jen tak protáhnout, např. nízká hrazda, kladina, houpačka apod.

Délka: 1,7 km
Povrch: upravená písková cesta

Písecko

Od Kamenného mostu do Putimi

Doporučenou běžeckou trasu začněte v Písku od Kamenného mostu proti proudu Otavy, přes městský ostrov a dál výborně značenou trasou do Putimi. Minete restauraci U Smetáka i  Zátavský most. Dále pokračujete několik metrů po silnici (sledujete ukazatel Putim), poté uhněte doprava polní cestou do kempu Na Soutoku. Do Putimi je to odtud už jen kousek, stačí proběhnout lesem.

Délka: 10 km
Povrch: asfaltová cesta, šotolina, polní cesta

Od Kamenného mostu k Sulanovi a Plynové lávce

Cesta po proudu řeky Otavy je vhodná pro rekreační pohodový běh. Na běžce tu čeká asfaltový povrch, který je komfortní a díky čemuž trasu mohou velmi dobře využít i příznivci in-line bruslení.

Trasa začíná v Písku u historického Kamenného mostu. Poběžíte kolem kulturního domu, chvilku sídlištěm a pak se vám otevře panorama Portyčských skal. Cílem je hospůdka „U Sulana“, ke které poběžíte celkem 2 km. Odtud je možné pokračovat dál tzv. Sedláčkovo stezkou a užít si příjemný běh k tzv. Plynové lávce, které docílíte celkem po 6 km běhu. Stejnou cestou se poté vrátíte zpět do Písku ke Kamennému mostu.

Délka: 4 km, 12 km
Povrch: asfaltová cesta, šotolina, polní terén

Podkletí

Krajina dávných příběhů i nádherných výhledů

Doporučená běžecká trasa kopíruje trasu naučné stezky určené pro pěší, která je však velice příjemným místem i pro běžce v nedotčené přírodě CHKO Blanský les. Okružní trasa začíná i končí v obci Brloh (popř. v osadě Kuklov). Z Brlohu trasa vede přes Křemžský potok proti jeho proudu, k brložské pile. Dále budete stoupat do mírného kopečka, na jehož vrcholu se nachází slovanské hradiště U Ondřeje a dále dubovou alejí až k lesu ke zřícenině hradu Kuklov (Kuglveit). Odtud je to už jen kousek ke zřícenině nedostavěného kláštera Kuklov. Dál vás stezka povede téměř vrstevnicovou cestou s nádhernými výhledy opět směrem k obci Brloh. Po posledním mírném stoupání se přibližně 6 km od startu dostanete k odbočce pod vrchem Stržíšek se stejnojmenným keltským hradištěm. Sem si můžete udělat odbočku (asi 0,5 km) a stejnou cestou se pak vrátit, anebo pokračovat dál směrem k obci Brloh převážně už z kopce po asfaltovém povrchu. Asi po 1,5 km s výhledy na obec Brloh a celou Křemžskou kotlinu se dostanete zpět do obce Brloh.

Délka: 7,5 km
Povrch: přírodní terén, částečně asfaltový povrch

Netolicko a zámek Kratochvíle s dětmi

Doporučená běžecká trasa je vhodná pro běhání s dětmi a navazuje přímo na parkoviště u zámku Kratochvíle, odkud vede směrem k městu Netolice, paralelně se silnicí druhé třídy č. 145. Trasa není okružní, tj. běží se cca 1 km tam a zpět. Trasa je vedena po cyklostezce, a tak ji mohou velmi dobře využít i in-line bruslaři. Stejně tak je vhodná i pro kočárky či vozíčkáře.

Délka: 2 km
Povrch: asfalt

Strakonice

Po naučné stezce Švandy dudáka

Trasa začíná pod věží Jelenkou u strakonického hradu, kde se nachází i první informační tabule naučné stezky Švandy dudáka. Trasa vede přes most Jana Palacha lipovou alejí lemující pravý břeh řeky Otavy až k mostu v Ellerově ulici. Po jeho překonání pak stezka pokračuje po levém břehu řeky k replice pravěké svatyně Stonehenge. Odtud pokračujte přes bývalý mlýnský náhon kolem restaurace Splávek a dále k ulici MUDr. K. Hradeckého. Trasa vede stále nahoru a doleva do Nerudovy ulice a na křižovatce doprava po chodníku podél Radomyšlské ulice. V těchto místech začínáme pozvolně stoupat k Šibeničnímu vrchu. Odbočkou mezi zahrádky se dostanete na polní pěšinu a pak již lesnatým terénem mimo město vystoupáte vzhůru na vrchol. Vyšlapaná cesta vede kolem vysílače a dále přes vrchy Ryšová a Hliničná. Po okraji vrchu Kuřidla seběhnete zpět do příměstské části Dražejov, kde Švanda dudák hrával pro radost. Přes osadu Virt se vrátíte zpět k řece Otavě a po Otavské cyklistické cestě doběhnete na strakonické Podskalí, kolem pivovaru, kde odbočíte na lávku přes řeku a jste zpět u strakonického hradu.

Délka: 11,5 km
Povrch: dlažba, asfalt, přírodní nezpevněná cesta

Podél Otavy po strakonickém Podskalí

Trasa začíná před zimním stadionem v blízkosti sportovišť letního plaveckého areálu, skate parku a nově vybudovaného venkovního workoutového hřiště, které lze využít pro procvičení a protažení celého těla. Dále pokračujte proti proudu řeky Otavy ulicí Pod Hradem a po zalesněné stezce vedle železniční trati, kudy vede naučná stezka Podskalí. Následně se kolem pivovaru dostanete k lávce, která vás přes řeku dovede zpět ke strakonickému hradu.

Délka: 5 km
Povrch: dlažba, asfalt, přírodní nezpevněná cesta

Šumava

Na prameny Vltavy

Doporučená běžecká trasa nás zavede srdcem národního parku Šumava k pramenům naší národní řeky Vltavy. Vydejte se z Kvildy, nejvýše položené obce v České republice, po zpevněné cestě směrem „K pramenům Vltavy“ přes Hraběcí Huť. Začátek cesty vede po naučné stezce Nelesní krajina, kde zhruba po 500 m uhnete doprava směrem na prameny Vltavy. Zpět do obce Kvilda se můžete vydat stejnou trasou, zdatnější běžci si trasu mohou o pár kilometrů prodloužit na Bučinu a zpět po Zlaté stezce (cyklostezka 331).

Délka: 11,3 km, 16,2 km
Povrch: zpevněná cesta

Za Volarskými menhiry

Doporučená běžecká trasa tvoří okruh, jenž začíná i končí ve městě Volary. Běží se směrem na Zelené Dvory a rozcestí Meindlova pila. Pak k rozcestí U Statku a zpět do Volar po zelené směrem „Staré město“.

Délka: 4 km
Povrch: zpevněná cesta

Toulava

Po hradbách a pod hradbami starého Tábora

Trasa vede kouzelným údolím Tismenického potoka pod majestátními hradbami města Tábor, v druhé části přímo Starým městem. Trasa začíná u Jordánského vodopádu a kolem dětského hřiště přiběhnete k Housovu mlýnu. Cyklostezka mlýn obchází zleva a vede vás zrenovovaným Tismenickým údolím s herními prvky až ke Ctiborovu mlýnu. Zde opustíte cyklostezku a pokračujeme rovně po asfaltové cestě stoupáním do vilové čtvrti a následně ulicí Novákova. Dále se běží ulicí Vítkova, Příběnická a skrz Bechyňskou do Starého města. Po 100 m minete odbočku po schodech dolů a uhneme hned další ulicí Růžová doleva. Cesta vás zavede do Holečkových sadů s dětským hřištěm a dál vede na Tržní náměstí a po trase NS „Táborský zdravotně naučný okruh“ až k Jordánskému vodopádu.

Délka: 3 km
Povrch: zpevněná cesta, lesní cesta, dlažba

Za velikány 1. republiky podél Lužnice

Doporučená běžecká trasa začíná v Plané nad Lužnicí, odkud nás zavede zeleným údolím řeky Lužnice až do Sezimova Ústí k vile Edvarda Beneše a zpět po opačné straně řeky.

Délka: 10,9 km
Povrch: lesní cesta, zpevněná cesta, asfalt

Třeboňsko

Cesta kolem Světa

Doporučená běžecká trasa kopíruje trasu naučné stezky „Cesta kolem Světa, kterou tvoří 12 km dlouhý uzavřený okruh kolem rybníka Svět na jihozápadním okraji historického města Třeboně. Běžecká trasa začíná i končí, stejně jako naučná stezka, v parku u lázní Aurora.

Délka: 12 km
Povrch: zpevněná i nezpevněná cesta, luční pěšiny

Stezka zdraví Třeboň – Hrádeček

Doporučená běžecká trasa vede po naučné třeboňské Stezce zdraví Třeboň – Hrádeček. Trasa je situována do těsné blízkosti historického centra Třeboně a vede krásnou krajinou, typickou pro Třeboňsko. Výchozí bod trasy se nachází v sousedství Masarykova náměstí, u parkoviště hned za Hradeckou bránou, kde rovněž končí. Nenáročná běžecká okružní trasa, která v celé své délce vede rovinatým terénem, je vhodná zejména pro rodiny s dětmi, na které v průběhu trasy u každého zastavení čekají prolézačky.

Délka: 3,8 km
Povrch: převážně zpevněná cesta

Podzimní Street Food Festival Tábor

Podzimní edice Street Food Festivalu v Táboře je tady!

Čertoviny

Uličky Starého Města zaplní družiny Mikuláše s čerty a anděly.

Táborská setkání 2024

Historické centrum Tábora s několika náměstími, křivolakými uličkami i bohatou zelení za městskými hradbami ožívá na tři dny dávnou historií první poloviny 15. století. Časem, kdy se vlády nad městem ujal husitský vojevůdce Jan Žižka z Trocnova.

Symfonický koncert k 600. výročí úmrtí Jana Žižky

V pátek 21. června od 19 hodin rozezní Žižkovo náměstí v Táboře hudebníci Symfonického orchestru Českého rozhlasu.

Mint Market Tábor

Trh plný svěží módy a šperků spojený se zahájením sezóny.

Komedianti v ulicích Tábora

Mezinárodní festival pouličního divadla v ulicích Starého Města.

Táborská muzejní noc 2024

Vybraná táborská muzea a galerie zvou na Muzejní noc 2024.

Jazzový Tábor

V historickém centru Žižkova náměstí se rozezní báječný jazz.

Městská památková rezervace Tábor

Městskou památkovou rezervaci v Táboře tvoří území původního půdorysu města, které zahrnuje Žižkovo náměstí a přilehlé ulice z něho vybíhající. Ohraničují ho ulice, kde se v dobách minulých nacházelo opevnění – ulice Na Parkáně, park Staré město, Holečkovy sady, Žižkova a Divadelní ulice.

Do Tábora za husity

Historie města je neodmyslitelně spjata s významnou kapitolou evropských dějin – husitstvím. V roce 1420 zde husité pod vedením Jana Žižky založili opevněné vojenské ležení, odkud podnikali své válečné výpravy.

Muzeum pivovarnictví v Táboře

Expozice představuje a mapuje historii vaření piva v Táboře od roku 1437, kdy se představitelé města smířili se Zikmundem Lucemburským, který jim na oplátku udělil listinu s městskými právy.

Taneční studio pole dance Irbis Acrobatics Tábor

Pole dance aneb tanec s tyčí je skvělá metoda, jak účinně tvarovat tělo a dát průchod svému svůdnému já.

Strašidelné podzemí Tábor

Přijďte se bát do podzemí – Strašidelné podzemí se nachází ve středověkých katakombách 500 let starého domu na Žižkově náměstí v Táboře – vchod za kostelem. V chodbách s tajemnou atmosférou uvidíte mnoho strašidelných stvoření.

Umauma– Art & Design

Umělecký a tvůrčí prostor, ve kterém se prolíná design a vintage obchod s galerií, ateliérem a šperkařskou dílnou.

Děkanský kostel Proměnění Páně na hoře Tábor

Hlavní táborský kostel nese název, který odkazuje na biblickou tématiku. Na vrchu Tábor, nedaleko Genezaretského jezera v Palestině, byla podle evangelia přeměněna Ježíšova podoba. To bylo znamením, že je Synem božím. Kostel Proměnění Páně na hoře Tábor je veřejnosti přístupný nepravidelně.

Vyhlídka z věže děkanského kostela Proměnění Páně na hoře Tábor

Ačkoli není táborský kostel veřejnosti přístupný pravidelně, mohou návštěvníci v letní sezóně denně vystoupat na kostelní věž a vychutnat si překrásný pohled na město Tábor a jeho okolí. Věž je vysoká 75 metrů a cestou na její vrchol je nutné překonat 200 schodů a podlézt zvon vážící přes 2,5 tuny!

Ubytování a restaurace v okolí

Restaurace Beseda

Restaurace Beseda se nachází přímo na Žižkově náměstí v Táboře a kromě kvalitní gastronomie a příjemného posezení nabízí i pivo z místního pivovaru.

Pivovar pod Besedou v Táboře

Pivovar pod Besedou se nachází v podzemí restaurace Beseda. Navazuje na tradici vaření piva v Táboře. Nabízíme několik druhů piva Lichvice.

Hotel Nautilus v Táboře

Dopřejte si nezapomenutelný pobyt v překrásném čtyřhvězdičkovém hotelu Nautilus v Táboře, kde je každý pokoj jedinečný. Pokoje jsou vyzdobeny uměleckými předměty místních umělců a spolu s citlivě umístěným osvětlením tvoří nezaměnitelnou kulisu pro překrásné ubytování.

Pivnice Výčep v Táboře

Výčep s pivem z pivovaru Obora a pochutinami z okolí Tábora. Přijďte si sem vychutnat Tábor! K pivu vám rádi nabídnou pochutiny z místního řeznictví Liška či mléčné farmy Bláhův dvůr.

Restaurace Goldie v Táboře – vychutnejte si elegantní a klidnou atmosféru

Restaurace Goldie hotelu Nautilus láká na vynikající jídlo a širokou nabídku nápojů. Ochutnejte pestrou paletu českých i mezinárodních specialit. Vysoké stropy a velká okna vytvářejí elegantní a klidnou atmosféru s nádherným výhledem na Žižkovo náměstí v Táboře.

Vinný bar Thir v Táboře

Thir je ojedinělým konceptem kombinující rukodělná vína a pokrmy připravené z lokálních surovin. Skleničku vína vám nalije Vojta Morava a o kapra se postará šéfkuchařka Anna Vejvodová.

Restaurace Škochův Dům

Restaurace Škochův dům v Táboře nabízí v příjemném prostředí široký výběr nápojů, kávy, koktejlů a hlavně vyhlášenou minutkovou kuchyni, která spolu s denní nabídkou, převážně tradičních českých hotových jídel, jistě uspokojí všechny návštěvníky.

Kafe & knihy Jednota v Táboře

Výběrová káva z vybraných pražíren a dobré knihy malých nakladatelů v historickém centru Tábora. Uvaří vám tu výběrovou kávu a nabídnou jen dobré knihy. Mimo to se zde pořádají kulturní a vzdělávací akce.