Z kroměřížského zámku přímo do Arcidiecézního muzea Olomouc se stěhuje výstava Koně v piškotech. Připomene velikost a krásu slavností na císařském dvoře Leopolda I. (1640–1705), a to včetně unikátního koňského baletu, kterým oslavil svou svatbu se španělskou infantkou Markétou.
Výstava v
Arcidiecézním muzeu Olomouc mapuje
pompézní slavnosti na dvoře Leopolda I., a to včetně divadelních her opěvujících mytologické hrdiny, vznosných oper či baletu. Zaměřuje se na císaře Leopolda I., dědečka Marie Terezie, který bývá v českých dějinách opomíjen.
Tančící koně Největší událostí svatebních oslav bylo
představení La Contesa dellaria e dellacqua. V překladu je to Souboj povětří a vody a jeho hlavní částí byl koňský balet či drezura. Představení se odehrálo 24. ledna 1667 na vnitřním nádvoří Hofburgu a účastnili se jej přední šlechtici monarchie v čele se samotným císařem.
Díky tomuto představení získala celá výstava také svůj název –
Koně v piškotech. Název je jednoznačnou nadsázkou. Koně samozřejmě ,netančiliʻ v piškotech, dokonce v tu dobu ještě ani baletní boty, zvané piškoty neexistovaly. Koňský balet byl ve skutečnosti
náročnou koňskou drezúrou.
Vládnoucí císař nebyl jediným Habsburkem zakomponovaným do představení. Zatímco
Leopold představoval sám sebe, herci z řad přední aristokracie monarchie ztvárnili jedenáct velkých osobností z historie habsburského rodu včetně Leopoldova otce a děda. Ti všichni pomohli Leopoldovi získat kýženou perlu-margaritu.
Náročnost koňského baletu i ostatních svatebních oslav byla mimořádná také po finanční stránce. Z dobových archiválií a tisku víme, že částka byla přibližně
939.000 zlatých, což byla obrovská suma. O obrovských nákladech svatebních oslav svědčí také fakt, že se císař Leopold I. za svůj život oženil ještě dvakrát, ale oslavy už nikdy nedosahovaly takových rozměrů jako v roce 1667.
Dnes si můžeme poměrně přesně představit, jak koňský balet vypadal, díky grafickým listům. Mnohé z nich se dochovaly v archivech kroměřížského zámku. Jejich prostřednictvím víme, že se představení odehrávalo na nádvoří Hofburgu. Na výstavě najdete
jeden grafický list, který znázorňuje toto nádvoří během koňského baletu. Grafické listy ukazují i
velké alegorické vozy, které byly součástí představení. Takové vozy se vyráběly velice často, je to vlastně efemerní, pomíjející architektura. Byly určeny na dvě představení a potom se zničily či částečně použili pro jiná představení.
Výstavu Koně v piškotech už viděli návštěvníci
Arcidiecézního muzea Kroměříž v červnu až říjnu 2017, ale její olomoucká repríza nabídne
víc informací i exponátů. Je to především
několik grafických tisků, které ještě více přiblíží operní představení, a unikátní tisk zobrazující slavobránu, kterou v roce 1666 přijížděla infantka Markéta Španělská do Vídně.