Tato akce již proběhla a není tedy aktuální. Prohlédněte si
aktuální akce v okolí této již neaktuální akce, prozkoumejte
aktuální akce v regionu Středočeský kraj nebo navštivte
Výstavy v celé ČR.
Barbora Bálková na výstavě v GASK představuje ve dvou prostorech své, na první dojem působící, protichůdné polohy, které se odpuzují a zároveň prolínají.
V její tvorbě je ženská křehkost, pečlivost, ale také intenzivní síla a potřeba se vyjádřit k tématům, o kterých se nemluví. Svůj konceptuální přístup, kterým reaguje na aktuální globální a společenské problémy, ale také na události, které se ji bytostně dotýkají, převedla do série objektů a instalací, které vytvořila ze zvířecích kostí nebo z imitace lidské kůže. Hledání harmonie mezi utopickým a dystopickým a jasné poukazování na rozporuplnost tabuizované reality balancuje na tenké hranici pokory a moci.
Odvrácená strana ráje – kolotoč diktátorů
Hitler
s koňským sedlem a uzdou coby roubíkem, Stalin s ohlávkou, Mao Ce-tung má červené trenky, podobně Kim Čong-un. Dva z nich holé zadnice. Čtyři despotové se točí na kolotoči... Sochy v životní velikosti z polychromovaného laminátu se točí na plošině o průměru tři metry, pohání je elektromotor. Kolotoč je zmenšený atletický ovál, na pomyslném závodišti rotují postavy despotů, kteří ovlivnili dějiny 20. století a miliony lidských životů. Bálková je zpodobnila jako houpací koně s jezdeckými atributy (sedlo, udidlo, třmeny), umístila je na kruhovou plošinu do běžeckých drah. Hitler, Stalin, Mao Ce-tung
a Kim Čong-un se tak pohybují stále dokola podobni nesmyslné jízdě pouťových koní na dětském kolotoči. Jsou manipulovatelné figury, které svými nelichotivými pozicemi vyzývají k podřízení se vůli diváka, aby byli sami ovládáni.
Modlitba za mrtvou krávu
Pocity rozvibruje i další díl kolekce, rozety ze zvířecích kostí se souhrnným názvem Modlitba za mrtvou krávu. Vepřové a hovězí kosti v pěti dřevěných kolech, přičemž například dílo Blues jatečného skotu, hovězí kosti zavěšené na dřevěné plošině, se také točí. Rozety jsou zčásti autorčinou zpovědí, mementem mori, jež souvisí s jejím vážným onemocněním kostní dřeně a s ním spojenými existenciálními otázkami. V obecnějším smyslu se snažila o vizuální modlitbu za utracené životy.
Fotocyklus Český vítěz
Oštěpařka, lyžařka, koulařka či baskebalistka (ta focená na pozadí temelínských věží), všechny
v plynové masce, kolem těla záchranný kruh v barvách české vlajky. S ní autorka pracuje
i v díle Tanečnice o tyči, kde zplihlý státní symbol tvoří bílý nátělník, červené chlapecké
a modré dívčí trenýrky.
Skrze všechna zmíněná díla se autorka ptá po smyslu utrpení v lidském životě.
Prostory: Experimentální prostor
Kurátorka: Radka Zahradníková