Unikátní novorenesnanční jízdárna, která nemá ve střední Evropě obdoby, před lety unikla demolici a po 23 letech rekonstrukcí se celá zpřístupňuje veřejnosti. Slavnostní otevření se uskuteční ve čtvrtek 21. března od 13 hodin v prostorách jízdárny.
Jízdárnu nechal v letech 1858–61 postavit kníže Alfréd I. Windischgrätz. Po vídeňské jízdárně je druhou největší v Evropě. V obvodových zdech jízdárny byly hostinské pokoje. Dnes se jízdárna postupně rekonstruuje a prozatím není volně přístupná veřejnosti, pouze v době konání kulturních akcí, např. Dne evropského dědictví a v rámci prohlídek Infocentra MKS Tachov. Skupiny (min. 10 osob) se mohou na prohlídku objednat.
Prohlídka musí být vždy objednaná předem a potvrzená telefonicky či mailem. Během komentované prohlídky s odborným výkladem se dozvíte zajímavosti o původním majiteli jízdárny - polním maršálu Alfrédu I. Windischgrätzovi, projdete hlavní halou jízdárny, nad kterou se rozprostírá unikátní krov s tzv. lucernou, nahlédnete do stájí a bývalých postrojových komor a v závěru se můžete pokochat výhledem z nejkrásnější místnosti v jízdárny, kterou je knížecí lóže.
Především se ale dozvíte, jak probíhal provoz světecké jízdárny v druhé polovině 19. století a také jaký byl život jízdárny v různých obdobích během uplynulých téměř 150 let.
Rekonstrukce jízdárny a expozice 2024
Záchranné práce probíhají na jízdárně od roku 2020. Nyní chybí už jen dílčí práce, jako dokončení expozic či úprava okolí. Otevřít se má 21. března 2024. K vidění pak budou veškeré prostory – všechna podlaží včetně haly sportovní jízdárny, střecha a sklepy, zázemí pro koně i návštěvníky, knížecí a další lože, expozice o bylinkářství a Českém lese, které se teď dodělávají. Přístupné už jsou delší dobu kovárna, podkovárna, byt kováře, expozice železářství, kočárová chodba a všechny čtyři obytné místnosti pro šlechtu a návštěvy.
Z historie jízdárny
Klášter byl postaven v 17. století a po jeho zrušení Josefem II. v roce 1787 ho získal v dražbě tehdejší majitel tachovského panství Josef Mikuláš Windischgrätz. Po jeho smrti se panství ujal Josefův syn Alfréd a zahájil přestavbu kostela a výstavbu jízdárny. Během stavby, v roce 1862, kníže Alfréd Windischgrätz umírá a jeho syn Alfréd Mikuláš výstavbu omezil na dokončení jízdárny a zakonzervování rozběhlé přestavby kostela na zámek.
Stavba jízdárny časem chátrala a koncem 20. stol. byla zvažována možnost jejího zboření. Od roku 2000 ale probíhají záchranné práce a jízdárna tak zůstane zachována pro další generace.