Tato akce již proběhla a není tedy aktuální. Prohlédněte si
aktuální akce v okolí této již neaktuální akce, prozkoumejte
aktuální akce v regionu Praha nebo navštivte
Výstavy v celé ČR.
Součástí výstavy z cyklu Monarchie v Národním muzeu v Praze je i osobní parní vůz od firmy Locomobile Company of America s karoserií Touring B, který císařská dvorní kancelář v roce 1902 objednala pro arcivévodu a následníka rakousko-uherského trůnu Františka Ferdinanda d´Este.
Tento automobil je unikátní tím, že patřil do císařské rodiny a byl přivezen z Ameriky. Dvorská kancelář tehdy objednala tři kusy.
Vzhledem k nádrži na vodu měl dojezd jen 32 kilometrů. Nebyl spolehlivý, nicméně je plně funkční a nyní se nachází v soukromé sbírce. Arcivévoda si ho mohl teoreticky užít jen 12 let, než na něj a jeho choť Žofii Chotkovou byl 28. června 1914 spáchán v Sarajevu atentát.
Americká firma specializující se v prvních letech na výrobu malých parních aut, takzvaných lokomobilů, byla založena v roce 1899 a existovala tři desítky let. Mezi lety 1899 a 1902 vyrobila 4000 parních vozů v sedmi variantách, které ve standardní výbavě stály od 600 do 1400 dolarů. Dvorská kancelář za tento vůz zaplatila 2400 dolarů. Od roku 1903 firma vyráběla luxusní auta poháněná spalovacím motorem.
Parovůz Ferdinand d´Este byl zrenovován Muzeem starých strojů a zúčastnil se několika dálkových závodů. Byl dlouho ztracený a zbývaly z něj jen trosky. O citlivou renovaci se zasloužil Martin Holata, který letos otevřel muzeum v bývalé textilce v Žamberku. Největším problémem prý bylo, jak vůz původně vypadal. Proto si léta dopisoval se sběrateli v Americe a snažil sehnat informace třeba i o levnějších automobilech této značky. Nakonec se zrestaurovaný unikát loni zúčastnil automobilového závodu Londýn – Brighton.
Tento vůz byl naposledy v provozu v roce 1918. Když se mu dostal do rukou restaurátorů, neměl ani kola. Od roku 1968 byl mezi soukromými sběrateli a každý se ho prý pokusil něčím vylepšit.
Loňský závod v Británii se tomuto lokomobilu podařilo dokončit. Zjistilo se, že je snad nejkompletnějším vozem tohoto typu a má i původní hořák. Při závodě ujel 97 kilometrů, což trvalo celý den. Spotřeba prý činila 67 litrů benzínu a přes 300 litrů vody.
Cyklus Monarchie, který obsáhne celkem osm výstav, ukáže návštěvníkům život v období rakousko-uherské monarchie z různých úhlů pohledu. Toto období našich dějin s sebou neslo významné stopy tradice, jež však nebránila bouřlivému modernizačnímu procesu celé společnosti. Došlo k dotvoření moderní české společnosti, která právě v této době prodělávala uvnitř habsburské monarchie vrcholnou fázi kulturně-národní emancipace.