Kdysi skandální hra Arthura Schnitzlera (1862–1931) Rej na jeviště Stavovského divadla právem patří – soubor deseti konverzačních jednoaktovek o milostných poměrech vídeňské společnosti napsal autor na samém sklonku devatenáctého století jako rozvířený tanec chtění a touhy v končícím miléniu.
Hru, která obsahuje soubor deseti konverzačních jednoaktovek o milostných poměrech vídeňské společnosti, tedy rozhovory před milostným aktem a po něm lze brát jako zprávu o době. Zde je však chápána jako nadčasová možnost nahlédnout nejzákladnější lidskou potřebu – potřebu sdílení a blízkosti.
Schnitzlerovi jde o společenskou nerovnost, o předem dané scénáře, o neschopnost opustit zavedená schémata, ale i o lásku, osamělost, stárnutí a smrt. Povrchní čtení vypovídá o sexu, hluboký ponor – do nějž se na jevišti
Stavovského divadla pouští
francouzský režisér Arthur Nauzyciel – vydává zprávu o společnosti v přelomové době. Všichni jakoby utíkají před něčím, co se nestalo, do míst, která neexistují.