Na výstavě
v Centru současného umění DOX mohou návštěvníci prostřednictvím prací nastupující sklářské generace vidět, jak se fenomén uměleckého sklářství vyvíjí na mezinárodní úrovni. Osmý ročník prestižní soutěžní výstavy skla, představující nejlepší práce absolventů vysokých uměleckých škol,
má své vítěze. Mezinárodní porota, složená z respektovaných odborníků a sklářských výtvarníků, vybrala v prvním kole soutěže
36 postupujících účastníků, kteří pocházejí z
18 zemí z celého světa. Na základě hodnocení odborné poroty byla vybrána
trojice vítězů a udělena jedna zvláštní cena.
První místo získala
Natsuki Katsukawa (Japonsko) s dílem
Vzorky z mikrosvěta, které je inspirováno mikroskopickým zobrazováním a připomíná pravěké živé organismy. Podle poroty je dílo autorky zároveň silné i něžné a vyznačuje se vynikajícím zvládnutím techniky
. Druhé místo obsadila
Karina Malling (Dánsko), která ve své práci naopak aplikuje výzkumnější přístup práce se sklem. V díle
Transcendence experimentuje se surovinami a kombinuje sklo s pískem a zeminou, takže divák může v tomto díle sklo vnímat nejen jako křehké a užitkové.
Jako třetí se umístila
Ebibi Salomée (Francie), která propojuje video se sklem a dostává tak do pohybu materiál, který jsme běžně navyklí vnímat pouze staticky. Dílem
Časy, vytvářejícím iluzi pohybu několika skleněných sošek koní, umělkyně podle poroty progresivně navázala na přístup využití skla v animaci a její dílo evokuje hravost a pozitivní emoce.
Zvláštní cena byla udělena
Clare Peters (Austrálie) za dílo
Hledání naděje, v němž autorka kombinuje optické sklo s textem a zejména světlem, které vnímá jako metaforu transformace a naděje.
O cenách rozhodla
mezinárodní porota, v níž letos zasedli významní odborníci z oboru skla, jako je ředitelka
Uměleckoprůmyslového musea v Praze Helena Koenigsmarková,
Maja Heuer, zakladatelka a ředitelka švédského sklářského centra The Glass Factory,
Erika Tada, japonská sklářka a pedagožka působící ve Spojených státech a v Japonsku,
Charlie Parriott, americký sklářský umělec věnující se vlastní i komerční tvorbě od r. 1972,
Petr Nový, hlavní kurátor
Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou. Odborným garantem je
Milan Hlaveš, vedoucí sbírky skla, keramiky a porcelánu v UPM.
Stanislav Libenský je považován za
významného českého sklářského umělce a pedagoga, jehož díla vytvořena ve spolupráci s Jaroslavou Brychtovou, jsou vystavena v muzeích a galeriích po celém světě. Kromě vlastní tvorby rovněž
vyučoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a byl
ředitelem a pedagogem na Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské v
Železném Brodě, kde také trvale žil a tvořil po většinu svého života.
Soutěž slouží k mezinárodní prezentaci
mladých sklářských umělců. Cílem soutěže je pomoci rozvíjet mezi nimi sklářské umění a porovnávat různé přístupy a způsoby práce. Iniciátor soutěže –
Pražská galerie českého skla (PGČS) doufá, že díky této soutěži a následné dlouhodobé výstavě pomůže mladým umělcům vstoupit do světa businessu a prozkoumat potenciál skla.