Konec září a začátek října bude v Praze patřit 12. ročníku Lunchmeat festivalu věnovanému aktuální nezávislé elektronické hudbě a digitálnímu umění.
Šestidenní přehlídka s mezinárodní účastí se odehraje ve čtyřech lokacích po celé Praze a českému divákovi představí například oceňovanou zpěvačku a skladatelku Lyru Pramuk nebo světově proslulou DJku Helenu Hauff. 25. narozeniny zde také oslaví kultovní německé vydavatelství Raster, zásadní label pro vývoj experimentální elektronické hudby. Festival proběhne v termínu od 27. 9. do 2. 10. 2021.
Tahákem pro pražskou klubovou komunitu bude určitě
Helena Hauff, která s pomocí analogových nástrojů vrací klubovou hudbu do syrových a nekompromisních časů acid houseu přelomu osmdesátých a devadesátých let.
Na Lunchmeatu se ale bude také jako už tradičně propojovat hudba a vizuální umění, právě v tom patří festival mezi nejdůležitější na světě. Dvojice Dadub, proslulá mícháním temného dark techna a ambientních atmosfér, se v Praze spojí s VJem Andrea FAX Familiari v premiéře společného díla Hypersynchronous.
Eric Raynaud alias Fraction uvede na letošním Lunchmeatu svůj nový AV projekt Ritual for a dying planet, nekompromisní dílo, které spojuje nepříjemné minimalistické vizuály s temným ambientem a noisem, vhodnými žánry pro zachycení nadcházející ekologické apokalypsy, do níž míří naše civilizace.
Pokud jde o experimentální a inovativní klubovou hudbu, těžko bychom našli důležitější label posledních dvaceti let, než je londýnský Hyperdub. Jeho zakladatel
Steve Goodman alias Kode9 je v čele hudebníků spojených s touto značkou, kteří dorazí na letošní Lunchmeat. Ve Veletržním paláci ho doplní
Loraine James a Lee Gamble, dva umělci, kteří ve svých posledních albech reflektují strachy a úzkosti pandemických měsíců.
Dalším zásadním jménem pro současnou taneční hudbu, které se objeví na festival, je
Pearson Sound – zakladatel labelu Hessle Audio a producent futuristických klubových bangerů. Norské duo Soft as Snow míchá minimalismus coldwave s delikátním songwritingem. Přesným opakem jsou
Prison Religion, experimentální rapové duo čerpající z hardcore punku a metalu. Kodaňští Lyra Valeza přidávají do line-upu svůj pulzující hybrid zlomyslné elektroniky.
Lunchmeat také uvede celou řadu českých a slovenských umělců. Never Sol zahraje speciální ambientní set, zatímco Stroon se spojí s umělcem DevKidem, aby představili poslední album Temple Timbre Embers inspirované varhanní hudbou. Vítěz Vinyly a člen kolektivu BCCA bílej kluk představí svoji kombinaci trapu a dekonstruované klubové elektroniky. Chybět nebudou ani djské sety od New Magic Media a gertie adelaido s KISSTEMPERA (Jakub Hošek). Velký domácí objev Ursula Sereghy představí postcovidové eskapistické jamy z nového alba OK Box.
V Korzu Veletržního paláce proběhne před hlavním programem v pátek a sobotu Symposium on Digital Arts s podtitulem Collective Affairs. Spolupořádá ho Synth Library a chce otevírat diskuzi o důležitých tématech spojených s lokální hudební a audiovizuální scénou. Na programu budu diskuze, workshopy i prezentace.
Mezi už jmény ohlášenými jmény pro Lunchmeat 2021 jsou
Lyra Pramuk, Aya, Helena Hauff, Frank Bretschneider, Aquarian, Fraction Dadub with Andrea Familiari, Marco Donnarumma present Corpus Nil, a další. Pořadatelé bedlivě sledují vývoj situace kolem pandemie a jsou připravení podřídit se veškerým zdravotním a bezpečnostním opatřením, které by přinesla situace v čase konání festivalu.
Lunchmeat Festival budou mezi 27. září a 2. říjnem hostit čtyři pražské prostory. Centrem bude znovu betonové podzemí
Veletržního paláce Národní galerie, impozantní funkcionalistické budovy postavené ve 30. letech, která je s Lunchmeatem dlouhodobě spojována. Dále se program odehraje v
Divadle Archa,
klubu Ankali nebo prostoru CAMP, který v úvodním dni festivalu přivítá hudebníky spojené s německým labelem Raster. Legendární postavy elektronické hudby Frank Bretschneider a Byetone zde představí své aktuální projekty prorůstající s vizuálním uměním.
Svůj audiovizuální projekt MA uvede Collectif Coin, transdisciplinární laboratoř z Grenoble vytvářejí monumentální performance a vtahující světelné instalace. Producent Aquarian propojuje ve svých explozivních setech vlivy klubové hudby z Londýna, Detroitu a Berlína s hybridními, zmutovanými verzemi rave. AYA dorazí s mixem kulometných breakbeatů devadesátkového hardcore i extatických momentů vytržení ambientu, její dílo se zabývá transfigurativní silou zážitku a paměti na fyzické tělo. Kodaňské duo Lyra Valenza vytváří pulzující taneční hybridy, které vytváří úchvatný sci-fi vesmír. Pod jménem GTA Soundsystem se skrývá improvizační projekt tria domácích elektronických producentů ve složení David Herzig, Oliver Torr a Ondra Mikula/Aid Kid.
Pořadatelé zároveň bedlivě sledují vývoj situace kolem pandemie a jsou připravení podřídit se veškerým zdravotním a bezpečnostním opatřením, které by přinesla situace v čase konání festivalu. Proti pesimismu a skleslosti doby nabízí fantastické vize budoucnosti a vzkazují: We see you dancing.