Dánská zástupkyně na benátském bienále a laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého se zde setkávají, aby představili nová i starší díla, malby, koláže, sochy a instalace vytvářející symbolickou krajinu odstínů temnoty, alegoricky stvořenou pro vyprávění mýtických příběhů a zamyšlenou atmosféru, která je stejně nádherně duchovní jako mocná. Tvorbu obou autorů spojuje experimentální filozofické pojetí zabývající se tématem lidské existence, reprezentací základních pilířů kulturní a duchovní podstaty mysli uložených v našem podvědomí, které vymezují a předurčují naši schopnost uchopení situace a orientace v okolním prostředí. Vystavená díla vyvolávají vlastní předobrazy, které by měly být divákovi srozumitelné i bez konkrétního kulturního přiřazení.
Samotný název výstavy, tak jako v Shakespearových hrách, odkazuje k pojmu historické pravdy, který podléhá interpretaci a proměňuje se v čase.
Základem tvorby Kirstine Roepstorff je uvědomění si rovnováhy v její rozmanitosti významů – od poruch v mocenských strukturách dnešního světa i v historii až po lidský stav s principy rovnováhy v těle a mysli. Její díla se často skládají z horizontálních čar, jejichž rozdělení odráží různé vrstvy vědomí. Autorka používá estetiku se všudypřítomným citem a tělesným odhodláním, jako vstupem do jemnějších, nehmotnějších aspektů všeho, co nás fyzicky i duševně zasahuje. Kirstine Roepstorff je široce uznávaná pro její koláže s juxtapozicí fragmentů a materiálů jako textilie, mosaz, dřevo a papír, ve kterých se pozornost soustředí na trhliny mezi nimi a nabízení potenciálních možností. Temnota, jako počátek umění, životů a vizí a přechodná a regenerační síla, určuje autorčin umělecký směr, který se obecně zabývá zkoumáním mezer a vzájemných vztahů. V posledních letech Kirstine Roepstorff do své tvorby začlenila i objekty a sochařské prvky převážně z betonu a mosazi.
Sochy a instalace Matyáše Chocholy charakterizují abstraktní formy, většinou trojrozměrné objekty, které kombinují řadu nezvyklých materiálů s každodenními předměty a jako celek utvářejí harmonický chaos. Trashová estetika se snoubí s precizními sklářskými technikami a poezie symbolů současnosti s jejími pradávnými kořeny. Chochola experimentuje s estetikou post internetového umění, které v netradiční, ale promyšlené kombinací šamanismu s pop kulturou 90.let vrací zpět k spirituálnímu odkazu post moderny, kam podle něj patří. Jeho intermediální tvorba je příležitostně doprovázena dalšími prvky – videem nebo performancí. Chochola opětovně zhodnocuje postmoderní zkušenost, konfrontuje archaické a popkulturní obsahy, odkazuje k totemismu i korporátní kultuře. Jeho tvorba se zaměřuje na pozorování obrysů kolektivní paměti, jež se nikdy plně neztotožnila s osvícenskými ideály a nadále zůstává vyživována staršími kulturními vrstvami. Pro Matyáše Chocholu je důležitá svoboda, energie a překračování běžných mantinelů.
Vstup do SmetanaQ je po celou dobu výstavy zdarma.
Kirstine Roepstorff (* 1972 v Dánsku) žije a pracuje ve Fredericii. Studovala na Královské akademii umění v Kodani (1994–2001) a na Rutgers University v USA (2000). V roce 2017 reprezentovalo Dánsko na 57. bienále v Benátkách s instalací influenza. theatre of glowing darknesss. Mimo jiné se zúčastnila mnoha skupinových i autorských výstav: Kunsthal Charlottenborg, Kodaň (2018); Trapholt Mueum For Moderne Kunst, Kolding (2018); Andersens's Contemporary, Kodaň (2016); Kunstverein Göttingen (2014); Kunstpalais Erlangen (2013); Museum für Gegenwartskunst, Basilej (2010); Národní muzeum umění, architektury a designu, Oslo (2010); Galerie im Taxispalais, Innsbruck a Stadtgalerie Schwarz (2010). V současné době probíhá až do 8. září také její autorská výstava nazvaná EX CAVE v Museu Haus Konstructivv Curychu. V posledních letech vytvořila několik rozsáhlých veřejných uměleckých projektů, včetněinstalace na Middelfart Townhall (2017), hlavní nástěnné dekorace v Lillebælt Hospital v Koldingu (2016), "The Gong" pro Dokk1, Urban Media Space Aarhus (2015) a "Klangfrø" pro katedru severských studií a lingvistiky na Univerzitě v Kodani (2014). Její práce je zastoupena v mnoha stálých sbírkách, například v Museum of Modern Art, New York; The Saatchi Gallery, Londýn; National Museum of Art, Architecture and Design, Oslo; The Royal Museum of Fine Art, Kodaň.
Matyáš Chochola (* 1986 v Hradci Králové) žije a pracuje v Praze. V letech 2005-2007 studoval na FaVU v Brně v ateliér sochařství 1 Michala Gabriela a později vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru malířství II Vladimíra Skrepla a Jiřího Kovandy (2014). Zároveň zde absolvoval několik stáží u zahraničních (hostujících) pedagogů. Část svých studií strávil i na akademiích v Polsku, Rakousku a Německu. Ze stáže v ateliéru Ronyho Plesla na pražské VŠUP si odnesl také zkušenost s tvorbou skla. V roce 2012 získal na VI. Zlínském salonu mladých Cenu Václava Chada a v roce 2016 byl laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého. Vedle vlastní tvorby se věnuje i kurátorským aktivitám. Jeho práce bylapředstavena v řadě výstavních institucí v České republice i zahraničí, například v Domě umění města Brna (2015), na evropském bienále současného umění Manifesta 11 v Curychu (2016) a v Kunsthal Charlottenborg v Kodani (2017). Z posledních autorských výstav jmenujme alespoň The Most Successful Couple Of The Epoch, Cabinet, Milan (2018); Zahrada budoucnosti, PLATO, Ostrava (2018); Big Bang Style, Last Tango, Curych (2017); Magic, Exotic, Erotic, Cena Jindřicha Chalupeckého, Národní galerie v Praze (2016); ASTRAL DUST ASTRAL v berlínském Grimmuseu (2015). Jeho dílo je zastoupeno například ve sbírkách J&T Bank, FAIT gallery v Brně a galerii Výtvarného umění ve Zlíně.