Tato akce již proběhla a není tedy aktuální. Prohlédněte si
aktuální akce v okolí této již neaktuální akce, prozkoumejte
aktuální akce v regionu Praha nebo navštivte
Výstavy v celé ČR.
V Domě U Černé Matky Boží mají návštěvníci možnost zhlédnout novou krátkodobou výstavu, tentokrát zaměřenou na unikátní kubistickou karikaturu. Název výstavy je inspirován karikaturou Zdeňka Kratochvíla „Lekce z kubismu“ a je rozdělena do sedmi tematických oddílů.
Výstava Lekce z karikatury
ukazuje prostřednictvím českého materiálu, jak humorističtí a satiričtí kreslíři reagovali na skutečná i fiktivní kubistická díla a jakým způsobem se moderní karikatura, jejíž podstata tkví v deformaci, výtvarné zkratce a autonomii výrazových prostředků, bezprostředně uplatňovala při hledání nových uměleckých forem. Neopomíjí přitom ani
karikaturní portréty členů Skupiny výtvarných umělců, ani satirické kresby a karikatury, které vytvářeli sami čeští kubisté.
Sekce
„Podoby Skupiny“ obsahuje karikaturní a humoristické podobizny členů Skupiny výtvarných umělců. Oddíl
„Před kubismem“ pojímá rané karikaturní kresby malířů Emila Filly, Antonína Procházky a Zdeňka Kratochvíla, jednoho z průkopníků moderní české karikatury. Kratochvílovi je věnována i samostatná kapitola, prezentující zejména práce určené pro Umělecký měsíčník, vydávaný v letech 1911–1914. Sekce
„Karikatura kubismu“ ukazuje, jak bylo nové umění viděno očima karikaturistů a humoristických kreslířů. Zbylé tři části výstavy mají politicko-satirický charakter. Kapitola
„Emil Filla a Michl v bahně“ představuje umělcovy protiněmecké a protiválečné kresby, určené pro časopis Michel im Sumpf, na jehož vydávání se Filla podílel v letech 1917–1918 během své emigrace v Nizozemsku. Oddíl
„Ve službách sociální kritiky“ je výběrem ze satirického alba kolorovaných litografií Mravnost pod úředním sklem, které vytvořil v roce 1923 Emil Artur Pittermann-Longen a formálně v něm čerpal z expresionismu a kubismu. Závěrečná část
„Zvrhlé umění“ je věnována reakcím karikaturistů na kontroverzní anketu Národních listů Národu národní kulturu, uspořádanou v roce 1936, dále na neblaze proslulou výstavu Entartete Kunst, konanou následného roku, a nakonec na ostré vystoupení S. K. Neumanna proti modernímu umění.
Karikaturou se zabývala celá řada moderních malířů včetně Pabla Picassa. Ukazovala jim jednu z možností, jak se vymanit ze staršího způsobu zobrazování, založeném na nápodobě přírody. Někdy podmínily karikaturní činnost moderních tvůrců politické okolnosti jako v případě klíčové osobnosti českého kubismu Emila Filly. Důležitým fenoménem bylo parodování kubismu samého, jeho autorů i toho, jak k němu přistupovala konzervativní kritika.
Doprovodné programy: 18. 10. 2016 od 17 hodin – komentovaná prohlídka s autorem výstavy Tomášem Winterem
8. 11. 2016 od 17 hodin – přednáška Vraždy karikaturou a moderní umění – Tomáš Winter
3. 1. 2017 od 17 hodin – komentovaná prohlídka s autorem výstavy Tomášem Winterem
Dům u Černé Matky Boží je vrcholné dílo české kubistické architektury. Vystavěn byl v letech 1911–1912 podle návrhu českého architekta Josefa Gočára.
Expozice Uměleckoprůmyslového muzea v Praze zde představuje český kubismus jako styl ideově propojující volné i užité umění a architekturu.