Úvod > Aktuality > České značky: JAWA a František Janeček
Kultura

České značky: JAWA a František Janeček

Poslechněte si audio verzi článku
Značka, která patřila mezi české rodinné stříbro, je spojená se jménem průmyslníka a konstruktéra Františka Janečka. Zakladatel firmy se narodil před 140 lety, v roce 1878, ovšem motorky původně vyrábět nechtěl. Příběh značky Jawa začal v roce 1922 výrobou granátů a ručních zbraní.
Praze na Pankráci, na rozhraní Nuslí, Michle, Krče a Podolí, je návrší Zelená liška. V roce 1922 tu František Janeček koupil již neprovozovaný zájezdní hostinec U lišky a proměnil jej v podnik, kterému se říkalo Janečkárna. Šlo o zbrojovku, kde podnikatel a vynálezce vyráběl hlavně ruční granáty systému Janeček a upravoval pro potřeby armády různé ruční zbraně.
 

Od granátů k motorkám

Jenže během několika let se vinou poklesu státních zakázek a větší konkurence přestala zbrojní výroba vyplácet. V roce 1929 Janečkův syn František Karel prosadil myšlenku začít vyrábět motocykly; těch bylo naopak na trhu velmi málo.

Vůbec první motocykl Jawa měla veřejnost možnost vidět na 11. pražském autosalonu, konaném na výstavišti v říjnu 1929. Šlo o stroj, vyrobený v licenci se zavedenou a zkušenou firmu Wanderer ze saského Chemnitz, která motocykly vyráběla již od roku 1902. V té době ale měla potíže, takže nabídka k odkoupení licence na motorku Wanderer 500 OHV přišla v pravý čas. Tak se zrodila nová motocyklová (a později i automobilová) obchodní značka JaWa, neboli Janeček-Wanderer.
 

Jawa na cestách

Když odezněla světová hospodářská krize, Janečkovi se rozhodli zahájit vedle motocyklů i výrobu automobilů. Zatímco podvozky se vyráběly v Janečkárně, role karosárny, kde se stloukaly dřevěné kostry a potahovaly se koženkou, byla určena pro někdejší bednárnu a pilu v Kvasinách u Rychnova nad Kněžnou. Proč tak daleko? Důvod hledejme v roce 1878: v blízkém Klášterci nad Dědinou se totiž František Janeček narodil, v nedalekém Opočně chodil do školy a v Kvasinách rodina zakoupila již zmíněnou pilu a bednárnu.

Konečná montáž ale neprobíhala ani v Kvasinách, ani v Praze, ale v Týnci nad Sázavou, kam díly k montáži dovážel z obou stran Posázavský pacifik: z Prahy jezdily podvozky, z Kvasin přes Hradec Králové, Kolín a Ledečko nad Sázavou zase karoserie, vyrobené z kvalitních slovenských buků. Auta se začala vyrábět v roce 1934 pod obchodní značkou Jawa 700; za vůz zájemci zaplatili 22 900 korun, což byl dvacetinásobek tehdejšího průměrného platu.
 

Jawa válečná, poválečná a dnešní

V Týnci nad Sázavou, přesněji v Brodcích na levé straně Sázavy, koupil František Janeček v roce 1931 přádelnu a barvírnu příze a proměnil ji ve strojírnu. Zahájil tu konečnou montáž prvního modelu automobilu JAWA, tedy Jawa 700. Na protějším břehu v Týnci založil v téže době slévárnu hliníku, oceli a barevných kovů, nástrojárnu a modelárnu METAZ. Cílem bylo poskytovat automobilovému a motocyklovému průmyslu, tedy nejen pro účely vlastní výroby, strojírenské služby a kovové odlitky vyrobené na míru. Firma METAZ, hlásící se k Janečkovu průmyslovému odkazu, v Týnci nad Sázavou působí dodnes.

Za druhé světové války dostala přednost zbrojní výroba, v roce 1941 František Janeček zemřel. Po znárodnění příslušné ministerstvo rozhodlo, že Jawa přestane vyvíjet a vyrábět automobily a zůstane jen u motocyklů. Výroba se přesunula do státního podniku Československé motocyklové závody se sídlem ve Strakonicích. Pro Jawu se tu vyráběly motory, konečná montáž se ale nadále odehrávala v Týnci nad Sázavou.

Tam také zastihl Jawu revoluční rok 1989; tehdy patřila mezi největší výrobce motocyklů na světě, navíc značka byla ověnčena úspěchy ze závodních okruhů, motokrosu nebo endura. Následující roky ale přinesly strmý pád: po rozpadu Sovětského svazu, kam mířila velká část produkce, firma přišla o významnou část trhu, odbyt postupně klesl na desetinu produkce osmdesátých let. Komplikovaná byla i privatizace, takže se Jawa nedočkala zahraničního partnera. Značku dnes používají dvě firmy, Jawa Divišov, kde se od roku 1963 vyráběly plochodrážní stroje Jawa, a Jawa Moto v Týnci nad Sázavou.
 

Víte, že…?

  • Kandidáti, kteří měli v roce 1938 vystřídat na Pražském hradě v křesle prezidenta Edvarda Beneše, se v dobách po Mnichově hledali mezi nestranickými odborníky. Ve hře byl kromě Františka Janečka i bankéř Jaroslav Preiss nebo historik Josef Šusta, ale parlament zvolil šéfa Nejvyššího správního soudu Emila Háchu.
  • Někdejší karosárna Jawy, závod v Kvasinách, se po znárodnění stal součástí mladoboleslavské automobilky a tradice výroby automobilů tu pod značkou ŠKODA AUTO trvá dodnes.
  • Výroba vozu Jawa Minor II byla po znárodnění přesunuta do nově vzniklého státního podniku Letecké závody, který zahrnoval podniky Aero, Praga a Walter; vůz se dál se vyráběl do roku 1951 pod obchodním názvem Aero Minor. Navzdory obchodnímu úspěchu byla jeho výroba násilně ukončena, protože automobilový průmysl byl zhodnocen jako buržoazní. Dělnická třída se musela spokojit s motokoly a s motocykly.
  • Františka Janečka v Týnci nad Sázavou dodnes připomíná také rodinná vila, kterou si nechal postavit v roce 1928 za 2,8 milionu korun na bývalém Korbelově vršku. Dům se stal rázem dominantou kraje místo staré hradní věže. Nový majitel ji kompletně zrekonstruoval, v interiérech z dob Františka Janečka nezůstalo nic.
  • Motocykly Jawa můžete vidět například v Muzeu Jawa Konopiště, v Muzeu motocyklůKašperských Horách, Muzeu motocyklů v Křivoklátě, v expozici motocyklů na hradě Kámen nebo v expozici historických motocyklů, sidecarů, automobilů a technických zajímavostíLesné u Znojma.
Veteran Arena Olomouc – muzeum historických automobilů

Veteran Arena Olomouc – muzeum historických automobilů

Přenesete se do pozoruhodného období, ve kterém design aut nebyl svázán dnešními přísnými zákony a nařízeními. Srdcem sbírky jsou automobily československé výroby, zejména Tatra, Praga, Aero, Škoda, Jawa a Walter. Najdete u nás také největší ucelenou sbírku prostějovské značky Wikov a vozů „Z“.

Malé motocykly v depozitu Muzea veterán Tatra klubu Bystřice nad Pernštejnem

Malé motocykly v depozitu Muzea veterán Tatra klubu Bystřice nad Pernštejnem

Muzeum malých motocyků se nachází v Depozit muzeu veteránů "Veteran Tatra klubu" v Bystřici nad Pernštejnem. Expozice disponuje více než třicetikusovou nabídkou strojů domácí i zahraniční výroby.

Muzeum Policie ČR v Praze – bezpečnost versus kriminalita

Muzeum Policie ČR v Praze – bezpečnost versus kriminalita

Chcete zažít to správné dobrodružství kriminalistiky, poznat historii, vývoj a činnost bezpečnostních sborů na území bývalého Československa od doby jeho vzniku po současnost? Pak navštivte Muzeum Policie České republiky v areálu pražského Karlova.

Městské muzeum Netvořice – expozice týnecké kameniny

Městské muzeum Netvořice – expozice týnecké kameniny

Jedinečná expozice kameniny z týnecké továrny z 18. století. Městské muzeum v Netvořicích láká nejen na stálou expozici týnecké kameniny, ale také nově otevřenou expozici věnovanou vystěhování Netvořic a okolí za II.světové války.

Národní technické muzeum Praha – ráj exponátů z oblasti vědy a techniky

Národní technické muzeum Praha – ráj exponátů z oblasti vědy a techniky

Expozice NTM překvapí moderním muzejním pojetí. Svůj prostor tu nacházejí sbírky architektury, stavitelství a sbírka polygrafie. Nechybí stálé expozice Chemie kolem nás, Měření času, hutnictví, Interkamera a Technika hrou, expozice televizního studia nebo expozice kontaktních čoček.

Malé muzeum techniky Jawy od Sázavy v Kácově

Malé muzeum techniky Jawy od Sázavy v Kácově

V nově otevřeném muzeu naleznete 70 motocyklů české a slovenské výroby, v hlavním zastoupení značky Jawa a ČZ, historické fyzikální modely, modely technických principů, řezy motorů, krystalové přijímače, měřící přístroje a mnoho dalších technických zajímavostí na 200 m čtverečních výstavní plochy.

Motomuzeum Borek pod Troskami

Motomuzeum Borek pod Troskami

V muzeu se nachází unikátní sbírka více než 150 historických českých a zahraničních motocyklů, které se vyráběly a brázdily v hojném počtu české i světové silnice v 30. až 70. letech minulého století.

Muzeum veteránů, motocyklů a traktorů v Radovesnicích II

Muzeum veteránů, motocyklů a traktorů v Radovesnicích II

V Muzeu Veteránů v Radovesnicích II naleznete přes 500 exponátů, hlavně pak historických motocyklů a traktorů. Dále pak uvidíte nákladní automobily, vestavby dílen, stabilní motory a mnoho dalšího.

Muzeum historických motocyklů a prodejní galerie Krumlovský mlýn

Muzeum historických motocyklů a prodejní galerie Krumlovský mlýn

Zajímají-li vás historické motocykly a ani umění vám není cizí, je muzeum v Českém Krumlově pro vás to pravé! V muzeu jsou k vidění historické motocykly značek ČZ, Jawa, BMW, NSU či Harley Davidson a další, jejich součástky a příslušenství.

Motomuzeum v Chlumčanech

Motomuzeum v Chlumčanech

V muzeu si můžete prohlédnout kompletní předválečnou řadu motocyklů Jawa, ČZ a Praga. Součástí výstavy je i kompletní sbírka motokrosových speciálů ČZ a ESO. Vystaveno je více než 160 ks unikátních motocyklů. Obdivovat můžete opravdové skvosty.

Muzeum Jawa – Rabakov

Muzeum Jawa – Rabakov

Soukromé muzeum historických motocyklů JAWA otce a syna Miclíkových se nachází na okraji Českého ráje poblíž zámku Dětenice, necelých 15 km od Mladé Boleslavi v obci Rabakov. Při návštěvě uvidíte ucelenou kompletní sbírku motocyklů JAWA od roku 1929 do roku 2006.

Motomuzeum u Horáků

Motomuzeum u Horáků

Soukromá sbírka motocyklů v původním stavu. Až 90 exponátů značky Jawa, benelli a dalších

První Valašské motomuzeum

První Valašské motomuzeum

Muzeum prezentuje unikátní sbírku, která mapuje historii motocyklového průmyslu v bývalém Československu. Přitom nejstarší stroj, který se v ní nachází, byl vyroben v roce 1929, tedy v prvním roce vzniku firmy JAWA, a poslední modely pochází z roku 1992.

Muzeum motocyklů v Oselcích

Muzeum motocyklů v Oselcích

V malebné obci Oselce na jižním Plzeňsku najdete v přízemí Obecního úřadu malou, ale velmi zajímavou expozici historických motocyklů Jawa a ČZ.

Muzeum historický vozidel a motocyklů Chotoviny

Muzeum historický vozidel a motocyklů Chotoviny

Navštivte soukromé muzeum historický vozidel a motocyklů, nacházející se v malebné vesničce Chotoviny nedaleko jihočeského města Tábor. V muzeu je umístěno na 80 exponátů. Zakladatelem a majitelem je pan Václav Janecký, který se tomuto koníčku věnuje již od mládí.

 Muzeum motocyklů Křivoklát – ucelená sbírka motocyklů Jawa, ČZ a automobilů Jawa

Muzeum motocyklů Křivoklát – ucelená sbírka motocyklů Jawa, ČZ a automobilů Jawa

Rozsáhlá expozice motocyklů se nachází přímo v křivoklátském podhradí. Podle mého názoru se jedná o nejkompletnější sbírku sériových cestovních motocyklů ČZ, JAWA a automobilů JAWA.

Další aktuality

Vydejte se na pochod Krajinou barona Ringhoffera

Patříte mezi příznivce turistiky nebo cyklistiky a hledáte tip na výlet? Vydejte se v sobotu 20. dubna na další ročník turistického pochodu Krajinou barona Ringhoffera ve Velkých Popovicích a okolí s celodenním programem.
Středočeský kraj | Letní sporty

Vychutnejte si vepřové hody v pivovaru Velké Popovice

Chcete zažít atmosféru tradiční vesnické zabijačky? Vydejte se na výlet do minulosti – do doby, kdy k jaru na venkově neodmyslitelně patřila zabijačka, jak ji známe z idylických obrázků Josefa Lady. Jedinečnou příležitost připomenout si autentickou atmosféru, vůně a chutě nabídnou vepřové hody, které se konají v sobotu 20. dubna od 10 do 16 hodin v Pivovaru Velké Popovice nedaleko Prahy.
Středočeský kraj | Gurmánská turistika

Hrady kolem Berounky: vyberete si výlet po souši nebo po vodě?

Berounka je řeka pro pohodáře, kteří nikam nespěchají. Snadno se s ní vypořádají i začátečníci, navíc většinu trasy poplujete nádhernou přírodou, kde civilizace zůstane daleko za vámi. A hlavně: téměř za každou zatáčkou čeká tábořiště a někde v okolí se dozajista skrývá zajímavá památka. K nim se pohodlně dostanou i ti, kteří zvolí pohyb po souši či na kole.
Středočeský kraj | Letní sporty

Zábavní areály a farmy: z Prahy vám bude stačit necelá hodina...

…a jste tam a dál už se můžete jen bavit a hrát si – sami nebo s dětmi, to záleží jen na vás. A samozřejmě na výběru místa, protože někde jsou zkrátka děti na prvním místě. Počítejte každopádně s tím, že na většině míst strávíte celý den a čas vám uteče tak rychle, že tomu sami nebudete věřit.
Středočeský kraj | Zážitky

Užijte si Saunafest v Aquapalace Praha

Kvalifikace Mistrovství České republiky v saunových ceremoniálech, účinkující a hosté z desítky zemí světa, saunové divadlo, freestyle s ručníky i oblíbené metličkování – vše nabídne očekávaný festival zážitkového saunování SaunaFest 2024. Akce proběhne od 11. do 14. dubna v největším Saunovém světě Aquapalace Praha!
Středočeský kraj | Životní styl

Pomozte vyčistit řeku Sázavu

Dobrovolníci se od 12. do 14. dubna 2024 vydají opět k řece Sázavě, aby před nadcházející turistickou sezonou vyčistili její břehy. Tradiční jarní úklid známý jako Čistá řeka Sázava se uskuteční už podevatenácté. Na asi 90kilometrový úsek z Kácova do Pikovic, který se uklízí v režii Posázaví o.p.s., nastoupí party dobrovolníků a odpad, který nasbírají, budou nákladní auta odvážet na skládku.
Středočeský kraj | Příroda

Zámek Kačina bude mít bránu dokořán

V sobotu 13. dubna 2024 se zámek Kačina opět připojí k celostátní akci Brány památek dokořán, do níž se každoročně zapojuje řada památkových objektů na území celé České republiky. Na vybraných památkách jsou pro návštěvníky připraveny speciální výstavy, koncerty a prohlídky. Nejinak je tomu v případě Kačiny, naší nejvýznamnější klasicistní stavby, kde proběhnou dvě netradiční prohlídky!
Středočeský kraj | Památky

Skalní hrad Drábské světničky zůstává i nadále uzavřený

Letos se jako i v minulých letech turistům neotevře skalní hrad Drábské světničky u Mnichova Hradiště ve Středočeském kraji. Lesy České republiky zde chystají velkou rekonstrukci, která má zajistit ochranu památky tak, aby nedocházelo k poškozování skal lidskou nohou.
Středočeský kraj | Památky