Úvod > Aktuality > 10 tipů na zajímavé mosty, mostky, lávky, viadukty

10 tipů na zajímavé mosty, mostky, lávky, viadukty

Vydáno 22. července 2019 Památky
Most – označovaný také jako „mladší bratr cesty“ – představuje prvek, který pomáhá překonávat nejrůznější překážky. Gotický Kamenný most v Písku je nejstarším dochovaným a dodnes používaným mostem u nás a po mostu v nedalekém německém Regensburgu druhým na sever od Alp. Mezi nejslavnější mosty na světě patří Karlův most v Praze. Karlův most založil roku 1357 dne 9. července v 5 hodin a 31 minut Karel IV., který chtěl prý pomocí číselné kombinace (135797531) a dobré konstelaci Slunce a Saturnu zajistit stavbě dobrou budoucnost.
Dřevěný krytý most v Černvíru

Dřevěný krytý most v Černvíru

V Černvíru u Tišnova, poblíž hradu Pernštejn, najdete nejstarší krytou dřevěnou lávku na Moravě. Most pochází z roku 1718 je celý krytý a dnes už spojuje jen dva protilehlé břehy bez silnice.

Jedinečný Stádlecký řetězový most

Jedinečný Stádlecký řetězový most

U obce Stádlec v jižních Čechách najdete poslední empírový řetězový most v České republice, který je také ojedinělým mostem tohoto druhu v Evropě. 157 metrů dlouhý a 6 m široký most bývá častým místem turistických procházek, cykloturistiky a oblíbeným objektem pro fotografy.

Žďákovský most – největší jednoobloukový most Česka

Žďákovský most – největší jednoobloukový most Česka

Roku 1967 překlenul Žďákovský most vltavské údolí u Orlíka nad Vltavou. V době svého vzniku byl největším jednoobloukovým ocelovým mostem na světě. Dnes zaujímá osmou příčku.

Železniční viadukt v Kryštofově údolí

Železniční viadukt v Kryštofově údolí

Na železniční trati Liberec-Česká Lípa v údolí říčky Rokytky ve vesnici Novina u Kryštofova Údolí se nachází mohutný kamenný železniční viadukt, který byl zprovozněn již v roce 1900.

Karlův most – nejstarší most přes Vltavu

Karlův most – nejstarší most přes Vltavu

Karlův most je druhý nejstarší most České republiky a v Praze nejstarší dochovaný most přes řeku Vltavu. Vznikl na místě původního Juditina mostu zničeného roku 1342 táním ledů. Most zakončený z obou stran věžemi založil Karel IV. v roce 1357. Pilíře mostu zdobí 30 soch světců.

Svatojánský most v Litovli - nejstarší kamenný most na Moravě

Svatojánský most v Litovli - nejstarší kamenný most na Moravě

Nejstarším kamenným mostem na Moravě a zároveň třetím nejstarším mostem v České republice je Svatojánský most přes řeku Moravu v Litovli. Most byl postaven v roce 1592, v období, kdy se litovelským měšťanům dařilo. Dodnes patří k nejkrásnějším stavbám ve městě.

Duhový most v Bechyni

Duhový most v Bechyni

V Bechyni se klene nad hlubokým údolím železobetonový obloukový most dokončený roku 1928 podle projektu Ing. E. Viktory. Svým devadesátimetrovým rozpětím a výškou třicet osm metrů nad hladinou Lužnice skutečně připomíná oblouk duhy, kterou slunce zapomnělo v lužnickém údolí.

Krytý dřevěný most Rechle u Lenory

Krytý dřevěný most Rechle u Lenory

Na konci obce Lenora směrem na Volary, stojí pod silnicí unikátní krytá dřevěná lávka z roku 1870 spojující břehy Teplé Vltavy.

Barokní most v Náměšti nad Oslavou -  jeden z nejstarších mostů na Moravě

Barokní most v Náměšti nad Oslavou - jeden z nejstarších mostů na Moravě

Náměšťský barokní kamenný most bývá nazýván "malý moravský Karlův". Po Karlově mostě jde totiž o největší most v ČR s nejbohatší sochařskou výzdobou. Na Moravě není most, který by se mu bohatostí výzdoby rovnal.

Kamenný most v Písku – nejstarší památka svého druhu v ČR

Kamenný most v Písku – nejstarší památka svého druhu v ČR

Kamenný most v Písku byl postaven jako součást Zlaté stezky na pokyn Přemysla Otakara II. královskou písecko-zvíkovskou stavební hutí. Je národní kulturní památkou a klenotem města. Výstavba mostu byla nepochybně zahájena ve druhé polovině 13. století.

Vojslavický dvojmost - dvouposchoďový most přes řeku Želivku

Vojslavický dvojmost - dvouposchoďový most přes řeku Želivku

Jedním z technických unikátů ČR je dvojmost na dálnici D1 přes řeku Želivku mezi obcemi Píšť a Vojslavice, asi 15 kilometrů od Humpolce. Silnice ve spodním patře mostu spojuje obce z obou stran řeky Želivky a slouží dnes jen místní dopravě. Vrchním patrem vede dálnice D1 mezi Prahu a Brnem.