Úvod > Aktuality > Motorky Jawa jsou zase „in“

Motorky Jawa jsou zase „in“

Vydáno 25. července 2019 Kultura
Česká značka Jawa zažívá novou vlnu obliby, a to hlavně u indických motocyklistů. Motocykly Jawa Moto spol. s r. o. jsou v Indii známy pod označením "Yezdi" a zájem o ně je opravdu obrovský. Ale i na českém trhu jsou k dostání dvě varianty těchto oblíbených strojů – Jawa 350 a Jawa 660. Pojďte se s námi vypravit za historií této legendy československého motosportu. Kudy z nudy vám dnes přináší tipy, kam se za značkou Jawa podívat.

Ing. František Janeček a jeho motocykly i automobily

JawaMotocykly značky Jawa zná opravdu každý a její sláva se dostala daleko za hranice České republiky. Věděli jste, ale že pod značkou Jawa se vyráběly také osobní automobily? U jejich zrodu, stejně jako u prvních motocyklů, stál Ing. František Janeček, obdivuhodný selfmademan, který v poměrně krátké době téměř z ničeho vybudoval významný průmyslový podnik s oficiálním názvem Zbrojovka, Ing. František Janeček, Praha-Nusle. Ve své továrně, původně zaměřené na výrobu granátů a kulometů, zahájil v roce 1929 licenční výrobu německých motocyklů Wanderer. Nesly značku Jawa, která vznikla z počátečních písmen firem JAneček a WAnderer. Výrobu licenčních motocyklů brzo nahradily motocykly vlastní konstrukce a v průběhu třicátých let značka Jawa postupně získala zásadní podíl na domácím motocyklovém trhu

Jawa autoPovzbuzen úspěchem svých motocyklů se Ing. František Janeček rozhodl rozšířit výrobní program i o osobní automobily. Na jaře 1934 uvedl na trh automobil Jawa 700, který byl licenční kopií malého německého vozu DKW Meisterklasse s dvouválcovým dvoudobým motorem a pohonem předních kol. Do roku 1937 bylo těchto automobilů vyrobeno kolem tisíce kusů. Svůj pražský podnik Ing. Janeček postupně rozšiřoval i o nově budované provozy v Týnci nad Sázavou a také v Kvasinách, kde se vyráběly automobilové karoserie. V podnikání mu výrazně pomáhal jeho syn a společník Ing. František Karel Janeček. Nadějnou historii kvalitních malých levných automobilů Jawa bohužel ukončil poválečný hospodářsko-politický vývoj Československa, zestátnění podniku a přechod na direktivní státem řízené plánované hospodářství. Po roce 1947 byla historie značky Jawa spojena již jen s výrobou motocyklů.

JawaKrásné kousky naleznete v Národním technickém muzeu. Tam se ukrývá unikátní sbírka prototypů Jawa, kterou dodala přímo továrna, a na kterou jsou v muzeu náležitě pyšní. Snahou je budování nejhodnotnější sbírky Československých motocyklů s dlouhodobou koncepcí, nikoliv dělat za každou cenu sbírku největší. K vystaveným raritám tak patří například nejstarší vystavený kus motocyklu značky Hildebrand & Wolfmüller vyrobený v Německu nebo závodní čtyřválcová dvoudobá vodou chlazená Jawa o objemu 350 ccm z roku 1967 určená pro silniční závody, která je dosud nejrychlejší a nejvýkonnější Jawou.

Dobyl světCenným prototypem Jawy ve sbírce je motocykl Jawa 250 DIN z roku 1942, která je lakována německou vojenskou šedou barvou a jsou na ní německé poznávací značky SS (šlo o tajný vývoj za okupace). Zvláštní konstrukcí je bezpochyby také Jawa 500 - 824 z přelomu 70. a 80. let s protilehlými válci. Krásné technické kousky si prohlédnete také na právě probíhající výstavě NTMMade in Czechoslovakia aneb průmysl, který dobyl svět.
 

Jawa na hradě Kámen

Hrad KámenZhruba na polovině cesty mezi Pelhřimovem a Táborem, v kraji mírně zvlněného Pacovska, leží hrad Kámen. Počátkem 70. let 20. století bylo na hradě, kde se nedochovalo nic z původního vnitřního vybavení, vytvořeno reprezentativní motocyklové muzeum. Připomíná motoristické události v tomto regionu na začátku 20. století.

Národní technické muzeumsem  zapůjčilo nejcennější motocykly ze své sbírky, například prototyp stroje Jawa 250 z roku 1939, předchůdce slavné Jawy 250 přezdívané „Pérák“. Dalším zajímavým exponátem je silniční závodní speciál Jawa 500 DOHC z roku 1951, typ, na němž začínal závodit František Šťastný, náš asi nejznámější motocyklový jezdec.
 

Tovární muzeum Jawa na Konopišti

Jawa KonopištěNa Konopišti najdete unikátní motocyklové muzeum, kde je vystavena část největší české sbírky motocyklů. V obou muzeích je vystaveno v současné době celkem okolo 200 motocyklů a další exponáty. Muzeum na Konopišti je zároveň oficiálním továrním muzeem značky Jawa, která sídlí v nedalekém Týnci nad Sázavou.

Muzeum je zaměřeno na reprezentativní ukázky z historie značky Jawa, a to jak exponátů, tak historických materiálů, při použití video prezentace velkoprostorovou projekcí v českém, anglickém a německém jazyce. Dalším nosným tématem muzea je zdokumentování závodních úspěchů českých motocyklových značek ve 20. století (unikátní exponáty, trofeje, historické dokumenty).
 

Malé muzeum Jawy v Kácově

Jawa KácovV městečku Kácov na břehu řeky Sázavy můžete navštívit Malé muzeum techniky Jawy od Sázavy, které bylo otevřeno v roce 2015. Muzeum vzniklo postupnou rekonstrukcí v prostorách původního činžovního domu z počátku 20. století.

Hlavním zastoupení v expozici mají značky Jawa a ČZ, ale také historické fyzikální modely, modely technických principů, řezy motorů, krystalové přijímače, měřící přístroje a mnoho dalších technických zajímavostí. Expozice je doplněna původními plakáty technických principů a originálními reklamními a propagačními letáky.
 

Muzeum motocyklů Křivoklát

Jawa automobilRozsáhlá expozice motocyklů se nachází přímo v křivoklátském podhradí. Jedná se o nejkomplexnější sbírku sériových cestovních motocyklů ČZ, Jawa i automobilů Jawa vyráběných od zahájení výroby do roku 1959, u automobilů Jawa do konce jejich výroby v roce 1946.

Pozdější období je zastoupeno zajímavým výběrem, který ukazuje kam vývoj v továrnách spěl a speciály, které nejvíce značky Jawa a ČZ proslavily. Motocykly jsou vystaveny tak, aby si je pozorný návštěvník mohl pohodlně prohlédnout z několika stran a u každého exponátu jsou uvedena i stručná technická data. Některé motocykly jsou citlivě zrenovovány a další, u kterých to jejich nálezový stav dovoloval, jsou ponechány v původním stavu.
 

Muzeum Jawa Rabakov

JawaSoukromé muzeum historických motocyklů Jawa otce a syna Miclíkových se nachází na okraji Českého ráje poblíž zámku Dětenice, necelých 15 km od Mladé Boleslavi v obci Rabakov. Při návštěvě uvidíte ucelenou kompletní sbírku motocyklů Jawa od roku 1929 do roku 2006.

První expozice nacházející se v hlavní nové budově, která byla dokončena teprve v roce 2013 a obsahuje 170 exponátů historických motocyklů. Můžete zde vidět první vyrobený motocykl vyráběný v licenci Janeček – Wanderer. Dále také motocykly sériové, policejní, vojenské, automobily a velorexy. Součástí expozice jsou i stovky dobových reklam, staré plechovky od olejů jiné předměty spojené s motorismem dob minulých.

Z původních prostor muzea byla vytvořena druhá expozice, která je rozdělena na dvě menší části. V první se nachází motocykly nízkého obsahu od pionýrů, stadionů, babet až po různé typy Jawy 90. Ve druhé části nazvané jako lidová tvořivost uvidíte dětské motocykly, traktůrky či sněžný skútr, které si lidé sami vyrobili využívajíce při tom motoru Jawa.
 

Veteran Arena Olomouc

Veteran arénaMuzeum historických automobilů Veteran Arena v Olomouci je jedno z největších, veřejně přístupných muzeí svého druhu v České republice. Srdcem sbírky jsou automobily československé výroby, zejména Tatra, Praga, Aero, Škoda, Jawa a Walter. Celkový počet vystavených exponátů včetně automobilů, motocyklů, benzínových stojanů, podvozků, motorů, stabilních motorů a ukázky renovace je kolem 160 kusů.
Muzeum motocyklů Křivoklát - ucelená sbírka motocyklů Jawa, ČZ a automobilů Jawa

Muzeum motocyklů Křivoklát - ucelená sbírka motocyklů Jawa, ČZ a automobilů Jawa

Rozsáhlá expozice motocyklů se nachází přímo v křivoklátském podhradí. Podle mého názoru se jedná o nejkompletnější sbírku sériových cestovních motocyklů ČZ, JAWA a automobilů JAWA.

Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který dobyl svět

Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který dobyl svět

Výstava s názvem „Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který dobyl svět“ je stěžejní akcí Národního technického muzea k výročí vzniku republiky.

Malé muzeum techniky Jawy od Sázavy v Kácově

Malé muzeum techniky Jawy od Sázavy v Kácově

V nově otevřeném muzeu naleznete 70 motocyklů české a slovenské výroby, v hlavním zastoupení značky Jawa a ČZ, historické fyzikální modely, modely technických principů, řezy motorů, krystalové přijímače, měřící přístroje a mnoho dalších technických zajímavostí na 200 m čtverečních výstavní plochy.

Muzeum Jawa – Rabakov

Muzeum Jawa – Rabakov

Soukromé muzeum historických motocyklů JAWA otce a syna Miclíkových se nachází na okraji Českého ráje poblíž zámku Dětenice, necelých 15 km od Mladé Boleslavi v obci Rabakov. Při návštěvě uvidíte ucelenou kompletní sbírku motocyklů JAWA od roku 1929 do roku 2006.

Tovární muzeum Jawa Konopiště

Tovární muzeum Jawa Konopiště

Na Konopišti najdete unikátní motocyklové muzeum, kde je vystavena část největší české sbírky motocyklů. V obou muzeích je vystaveno v současné době celkem okolo 200 motocyklů a další exponáty. Muzeum na Konopišti je zároveň oficiálním továrním muzeem značky Jawa.

Veteran Arena Olomouc - muzeum historických automobilů

Veteran Arena Olomouc - muzeum historických automobilů

Přenesete se do pozoruhodného období, ve kterém design aut nebyl svázán dnešními přísnými zákony a nařízeními. Srdcem sbírky jsou automobily československé výroby, zejména Tatra, Praga, Aero, Škoda, Jawa a Walter. Najdete u nás také největší ucelenou sbírku prostějovské značky Wikov a vozů „Z“.

Vila Františka Janečka v Týnci nad Sázavou

Vila Františka Janečka v Týnci nad Sázavou

Zakladatel tovární značky Jawa František Janaček si nechal v Týnci nad Sázavou postavit třípodlažní vilu na kruhovitém základě, které místní přezdívali "kolotoč".

45. Zlatá stuha - 6. Jawa Cup (volný závod 250 ccm)

45. Zlatá stuha - 6. Jawa Cup (volný závod 250 ccm)

Během tradičních třídenních závodů se koná vložený závod juniorských nadějí, nazvaný Zlatá stuha. Letos již po pětačtyřicáté. Také tento závod se pyšní přídomkem nejstarší mezinárodní plochodrážní závod na světě pro juniory a je starší než samo mistrovství světa v této kategoriii.

Hrad Kámen - romantický hrad na skále z amfibolitu

Hrad Kámen - romantický hrad na skále z amfibolitu

Zhruba na polovině cesty mezi Pelhřimovem a Táborem, v kraji mírně zvlněného Pacovska, leží hrad Kámen. Původně gotický hrad byl postaven v polovině 13. století na rozsáhlém skalisku, podle kterého byl také pojmenován.

Národní technické muzeum Praha - ráj exponátů z oblasti vědy a techniky

Národní technické muzeum Praha - ráj exponátů z oblasti vědy a techniky

Expozice NTM překvapí moderním muzejním pojetí. Svůj prostor tu nacházejí sbírky architektury, stavitelství a sbírka polygrafie. Nechybí stálé expozice Chemie kolem nás, Měření času, hutnictví, Interkamera a Technika hrou, expozice televizního studia nebo expozice kontaktních čoček.