Letecké muzeum Kbely bude veřejnosti otevřeno v sobotu
30. dubna v 10:00 hodin. Expozice muzea se vztahuje bezprostředně k
historii československého a českého letectví, zvláště vojenského. V současnosti má ve sbírkách
275 letadel z nichž téměř 100 je vystaveno ve čtyřech krytých halách, 25 v nekrytých expozičních prostorech, 155 je uloženo v depozitářích a
10 letuschopných je provozováno. V hangár typu
Wagner naleznete rozsáhlou
expozici z období 2. světové války, včetně letounů a dalších exponátů. V uvolněném hangáru typu
Pícha, ve kterém byla až dosud umístěna letadla z let 1939-1945, našly své místo proudové letouny první generace. V
hangáru č. 40 je umístěna expozice, která se dotýká se především
továren a firem Aero, Letov a Avia.
Návštěvnickou premiéru si letos v expozicích odehrají četná letadla i vrtulníky mapující především období od konce 40. let do 80. let 20. století. Jedním z nejatraktivnějších by měl být bezesporu
letoun Aero L-29 Delfín, půjde o první představení tohoto konkrétního stroje před návštěvníky. Další novinkou je střední víceúčelový
vrtulník Mil Mi-8P „Hip“. Poprvé bude k vidění také renovovaný fotogrammetrický dvoumotorový vrtulový letoun Avia Av-14FG (Iljušin Il-14FG), který byl vyroben v Československu v polovině 50. let. Prohlédnete si i jasně
modrožlutý vrtulník WSK SM-2,
polský stroj z konce 50. let. Přepravu pasažérů zajišťoval rovněž letoun Aero Ae-45, což bylo
aerotaxi vyráběné v poválečném Československu od konce 40. Let. Letoun našel svůj nový domov v expozici letadel Aero na
Staré Aerovce. Do sbírek
Leteckého muzea Kbely bude již brzy nově předán také další unikátní exponát, a to letoun nikoli domácí či sovětské produkce, ale
západní. Jedná se o dopravní letadlo
Canadair CL-601, která bylo vyrobeno v
Kanadě na počátku 80. let. Zájemci jej uvidí v průběhu letošní sezóny.
Otevírají se i hangáry Staré Aerovky
Výstavní prostory v historických hangárech č. V a VI v areálu Stará Aerovka na letňanském letišti šestým rokem otevírají své brány pro veřejnost. Hangár č. V byl postaven v rámci budování nových prostor pro firmu AERO v letech 1940–1941. Po rekonstrukci je v něm umístěna expozice bombardovacích a bitevních letounů a stíhacích bombardérů z období od 2. světové války až do 80. let minulého století.
Hangár č. VI je historicky prvním hangárem firmy Aero k sestavování a zalétávání letadel. Původně byl vybudován již v roce 1920 na jihovýchodním okraji kbelského letiště. V březnu 1921 vyhořel a bezprostředně po jeho ztrátě byl na stejném místě vybudován nový dřevěný hangár totožné konstrukce jako předchozí. V průběhu výstavby nového areálu pro firmu Aero na jihovýchodním obvodě letiště v Letňanech byl demontován a přemístěn do nových prostor.
Otevřeno bude denně, kromě pondělí
Na otevíracím dni v Leteckém muzeu Kbely 30. dubna 2022 se představí také členové Klubů vojenské historie, kteří budou v dobových stejnokrojích přítomni v areálu a budou dotvářet atmosféru místa, kudy bez nadsázky šly dějiny československého letectví.
Letecké muzeum Kbely bude mít otevřeno od 30. dubna denně, kromě pondělí. Otevírací doba je od 10:00 do 18:00 (hangáry se uzavírají v 17:30). Spojení k muzeu je především ze stanice metra C – Letňany autobusem (zastávka "Letecké muzeum"). K dispozici je také parkoviště, cca 200 metrů od hlavního vchodu, to má nicméně omezenou kapacitu.
Letecké muzeum bylo založeno v roce 1968 v areálu historického vojenského letiště Praha-Kbely, které bylo první leteckou základnou vybudovanou po vzniku Československa v roce 1918. Početností a kvalitou sbírek patří k největším leteckým muzeím v Evropě.