Zámek Troja se nachází v bezprostřední blízkosti
pražské zoologické zahrady. Zámek je obklopen nádhernou francouzskou zahradou. V zámeckém interiéru můžeme obdivovat
jedinečnou freskovou výzdobu a výstavy, které připravila
Galerie hlavního města Prahy.
Stavba raně barokního
zámku Troja byla zahájena v roce
1679. Autorem projektu zámku byl architekt francouzského původu
Jean Baptiste Mathey. V návrhu zúročil zkušenosti ze svého pobytu v Itálii a inspiroval se typem římské příměstské vily. Středem a dominantou celé hmoty stavby je velký sál, z něhož se do obou stran rozbíhá chodba s enfiládou přilehlých salónů. Po stranách stavbu vertikálně i horizontálně ukončují dvoupatrové
věžovité belvedery.
Kamenné poklady z pražských zahrad
Nedílnou součástí historických pražských zahrad byla jejich
umělecká výzdoba a drobná architektura. Tato umělecká díla, desítky let vystavená rozmarům počasí, postupně ze zahrad zmizela – byla buď nenávratně zničena, nebo musela být nahrazena kopiemi. Zachráněné originální sochy i architektonické prvky byly
uloženy v depozitářích Galerie hlavního města Prahy. Z areálu
zámku Troja jsou to například kamenné kašny s figurálními motivy Nereidek a delfínů, které byly nalezeny 80. letech 20. století při rekonstrukci zámku a zahrad. Na výstavě jsou dále prezentovány sochařské originály z
Vrtbovské zahrady, skupina Číňanů z
krajinného parku Cibulka nebo braunovské busty z
letohrádku Portheimka. Výstava
Kamenné poklady z pražských zahrad v zámku potrvá
od 28. března až do 3. listopadu 2019.
Se sochařskou výzdobou se setkáte ale i
volně v zahradě zámku. Například výzdoba dvouramenného schodiště vedoucího do zahrady byla svěřena drážďanským umělcům Georgovi a Paulu Hermannovým. Jedná se o monumentální plastiky, zdobící schodiště, symbolizují
boj Titánů s antickými bohy. Jednotlivé plastiky po obvodu schodiště představují antické bohy,
alegorie denních i ročních období a světadílů.
Sochy a objekty Aleše Hnízdila a Jiřího Kačera
Moderní sochařskou práci zastupuje výstava dvou rozdílných autorů
Aleše Hnízdila a Jiřího Kačera. Oba byli součástí skupiny mladých, která
v druhé polovině 80. let vystoupila s otevřenou kritikou svazových a fondových praktik, což nakonec vedlo ke znovuotevření Galerie mladých U Řečických, první platformy, která dávala prostor začínajícím umělcům bez prověrek a nezasahovala do jejich tvorby. Vznikla tak j
edinečná laboratoř tehdy aktuálních názorů a jejich střetů, která tříbila umělecké směřování této generace.
Hnízdil a Kačer si pro své sochařské realizace vybrali zcela rozdílné cesty i materiály a jejich práce se budou právě odlišnými přístupy k formě i výrazu zajímavě doplňovat. Zatímco první pracuje s vertikálně orientovanou efemérní formou abstraktních
drátěných konstrukcí s kinetickými detaily, druhý naopak preferuje kámen v komorním i monumentálním formátu s graficky formulovanou strukturou na
povrchu ležících bloků. Také tato výstava potrvá od 28. března až do 3. listopadu 2019.