Úvod > Aktuality > Cyklovlakem na Pálavu, podél Ohře anebo do Českého Švýcarska?

Cyklovlakem na Pálavu, podél Ohře anebo do Českého Švýcarska?

Vydáno 15. června 2017 Zážitky
Rádi jezdíte na kole a lákají vás výlety do míst, která jsou trochu z ruky? Není nic jednoduššího než využít speciální vlaky s přepravou bicyklů; České dráhy jich letos nabízejí téměř sedm tisíc. Jen některé z nich se ale dají označit za skutečné cyklovlaky – a my víme, které to jsou!
Nedávno jsme vám nabídli článek o cyklovlacích ve středních Čechách do Slaného, na Kokořínsko a do Českého ráje, na portálu Kudy z nudy najdete i souhrn cyklobusů – například oblíbených linek v Krkonoších nebo cyklobusů v Orlických horách, Beskydech či na Šumavě. Nezapomínáme ale ani na cyklovlaky, které nejsou tak známé – většinou proto, že v daném regionu jsou zatím jediné.
 

Cyklovlakem po jižní Moravě

K takovým patří cyklovlak Expres Pálava – Podyjí, který jezdí od poloviny dubna až do začátku října o víkendech a vybraných svátcích jižní Moravou. Vlak, kde nemusíte přestupovat, vypravují České dráhy z Brna – Králova Pole a jezdí přes brněnské hlavní nádraží do Břeclavi, Valtic a Mikulova a dále přes Hrušovany nad Jevišovkou až do Znojma a Šatova. Lepší způsob, jak se dostat na Pálavu, k Novomlýnským nádržím, do Lednicko-valtického areálu a národního parku Podyjí zkrátka neexistuje, využít můžete také cyklostezku Brno-Vídeň anebo se rozjet po vinařských stezkách. Díky každoročně se rozrůstající sítí půjčoven kol si bicykly můžete samozřejmě půjčit přímo v některých stanicích – k dispozici jsou celoročně v Břeclavi, Veselí nad Moravou, Hodoníně a ve Znojmě, v sezoně pak ve Vranovicích. Pokud chcete mít jistotu, kola si raději rezervujte předem!
 

Cyklovlakem podél Ohře

Letní prázdninové putování oblíbenou cyklostezkou po březích Ohře (a třeba i na lodi přímo po řece) vám zpříjemní cyklovlak Ohře, který bude jezdit během letních prázdnin od 1. července do 3. září o sobotách a nedělíchChebu do Karlových Varů a zpět. Z Chebu vlak vyjíždí ráno v 8 hodin a nastoupit můžete i na zastávkách Tršnice, Nebanice, Kynšperk nad Ohří, Dasnice a Sokolov. Do Karlových Varů přijíždí v 8.50 a v 9.15 se vydá na zpáteční cestu. Dodejme, že kola z půjčoven ČD se v tomto vlaku přepravují zdarma, v regionu Západočeských lázní lze využít půjčovny v Aši, Františkových Lázních, Chebu, Karlových Varech, Lokti, Mariánských Lázních, Nejdku a Sokolově. Ve stanicích Cheb, Karlovy Vary a Mariánské Lázně si můžete půjčit i elektrokola a koloběžky.
 

Vlakem okolo Švýcarska

Sice nemáme na mysli velké Švýcarsko, ale národní park České Švýcarsko, ovšem to vůbec neubírá na kráse tomu, co nabízí letošní turistická sezona milovníkům přírody a krajiny na Českokamenicku, Krásnolipsku a Mikulášovicku. Síť turistických a cyklistických tras většinou navazuje na železniční stanice, a tak můžete využít jak historický motoráček na lince T1 Česká Kamenice – Kamenický Šenov, tak novou linku T2 z Děčína do Krásné Lípy a dále přes Brtníky do Mikulášovic. Takzvaný Brtnický expres jezdí od začátku dubna do 29. října vždy v sobotu, neděli a o svátcích, z Děčína vyjíždí v 10.02 a do Mikulášovic dojede v 11.48. V úseku z Děčína do Krásné Lípy je zvýšená kapacita pro přepravu kol.
 

Další tipy pro cyklisty ve vlacích

  • V cyklovlacích ČD platí stejné jízdenky jako v jiných vlacích na stejných tratích, nemusíte shánět žádné speciální jízdenky.
  • Kola si můžete rezervovat 30 dní až 24 hodin předem.
  • S kolem můžete cestovat také na trati z Brna do Břeclavi a do Žďáru nad Sázavou, kde máte během víkendů a svátků možnost rezervovat místa pro kola během přepravy, a na tratích z Břeclavi do Znojma a ze Zaječí do Hodonína, kde během víkendů a svátků počítají se zvýšenou kapacitou přepravy jízdních kol jako spoluzavazadel.
  • Ve středních a jižních Čechách letos cyklistům nabízejí expresní spojení s přepravou jízdních kol čtyři páry vlaků denně na trase z Prahy přes České Budějovice do rakouského Linze, tedy až k atraktivní Dunajské cyklostezce.
Švestková dráha - malebná historická lokálka v Českém středohoří

Švestková dráha - malebná historická lokálka v Českém středohoří

Švestková dráha je malebná lokálka v severních Čechách spojující Lovosice s Mostem. Její historie sahá do 90. let 19. století - konkrétně do roku 1898, kdy vyjel na trať první vlak.

Doupovská dráha z Kadaně do Podbořan

Doupovská dráha z Kadaně do Podbořan

Doupovská dráha je zhruba třicetikilometrová lokálka vinoucí se podél Nechranické přehrady, Pětipeskou pánví s výhledy na panoramata Doupovských hor. Malebná lokálka vás dopraví v sezóně z Kadaně do Podbořan.

Bezdružická lokálka Pňovany - Bezdružice a muzeum železnice

Bezdružická lokálka Pňovany - Bezdružice a muzeum železnice

Místní železnice neboli lokálka - samo slovo o sobě vyvolává romantické představy a vzpomínky nejednoho trampa, turisty a příznivce stříbřitých kolejí. Trať Pňovany - Bezdružice byla zprovozněna v roce 1901 a dodnes nabízí výhled do malebné krajiny. Ve stanici Bezdružice se nachází malé muzeum.

Železnice Šenovka - muzejní železnice z České Kamenice do Kamenického Šenova

Železnice Šenovka - muzejní železnice z České Kamenice do Kamenického Šenova

Šenovka - kamenický motoráček je historický vlak, který jezdí po muzejní sklářské lokálce z České Kamenice do Kamenického Šenova a zpět.

Ozubnicová železnice Tanvald-Desná-Kořenov-Harrachov-Szklarska Poręba

Ozubnicová železnice Tanvald-Desná-Kořenov-Harrachov-Szklarska Poręba

Jediná ozubnicová železnice České republiky představuje jedinečnou kulturní a technickou památku. Jizerskohorsko-krkonošská železniční trať je nejstrmější a jediná normálně rozchodná ozubnicová železnice v České republice. Pomocí ozubnice Abtova systému vlak vyšplhá na pouhých 7 km o 235 metrů výše.

Kozí dráha - vlakem malebnou krajinou z Děčína do Telnice

Kozí dráha - vlakem malebnou krajinou z Děčína do Telnice

Provoz Kozí dráhy byl ke dni 30. 8. 2015 až do odvolání ukončen.

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách

Nadšenci z Klubu přátel Krušnohorské železnice zbudovali expozici v budově nádraží Osek - město, která je součástí unikátní trati Most - Moldava.

Železniční muzeum KMD v Kroměříži

Železniční muzeum KMD v Kroměříži

Železniční muzeum se nachází v areálu lokomotivního depa a točny na vlakovém nádraží v Kroměříži. Staňte se alespoň na chvíli železničářem a přijďte si vyzkoušet práci signalisty, postavte cestu svému vlaku nebo si prodejte svou vlastní jízdenku.

Koněspřežní železnice České Budějovice - Linec

Koněspřežní železnice České Budějovice - Linec

Již odedávna se pro dopravu soli z horního Rakouska do Čech používala cesta z Lince do Českých Budějovic a dále do Prahy. Její délka je 120 km a provoz trati byl zahájen v roce 1832, kdy nákladní i osobní vozy tahalo spřežení se dvěma koňmi.

Železniční muzeum moravskoslezské na nádraží Ostrava-střed

Železniční muzeum moravskoslezské na nádraží Ostrava-střed

Na nádraží Ostrava-střed naleznete expozici Železničního muzea moravskoslezského, ve kterém si prohlédnete historické železničářské stejnokroje nebo artefakty z 19. století jako je skloník, originály starých dokumentů či modely vláčků.

Cyklovlak Kokořínský rychlík a Kokořínský motoráček

Cyklovlak Kokořínský rychlík a Kokořínský motoráček

Speciální víkendový vlak Sp 1938 „Kokořínsko“ vyjíždí v letní sezoně každou sobotu z Prahy Vršovic do Mělníka a Mšena. Souprava vlaku je sestavena z motorového vozu a jednoho přípojného vozu upraveného pro přepravu jízdních kol.