Výstava Milerád budu fotografovati moderně moderní architekturu v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze (v Domě U Černé Matky Boží) představuje dosud nikdy nevystavené fotografie moderní architektury od fotografa Josefa Sudka.
Sudek není pouze autorem známých fotografických cyklů, jako např. Z Invalidovny, Svatý Vít,
Okno mého atelieru,
Procházka po kouzelné zahrádce,
Prales Mionší, Kontrasty a Labyrinty či
Praha panoramatická, které bychom mohli označit za jeho volnou tvorbu, ale zejména ve třicátých a čtyřicátých letech působil rovněž jako
zakázkový fotograf. Fotografoval
portréty a spolupracoval s řadou firem. Pro nakladatelství Družstevní práce a prodejnu Krásná jizba vytvořil nezapomenutelné
snímky moderního skleněného a porcelánového nádobí, alpakových příborů či moderních textilií navržených soudobými
předními designéry.
Ve stejné době spolupracoval rovněž s předními
architekty – například Josefem
Gočárem, Pavlem
Janákem, Jaroslavem
Fragnerem, Janem E.
Koulou, Richardem F. Podzemným, Vladimírem Grégrem, Karlem Hannauerem a mnoha dalšími. Vznikl tak
obsáhlý soubor snímků moderní architektury (např.
Gočárovy moderní stavby v Hradci Králové i kostel sv. Václava ve Vršovicích, kavárna Juliš v Praze na Václavském náměstí, elektrárna ESSO v Kolíně, „Skleňák“ v Dejvicích ad.), který dokládá fotografovu schopnost
přizpůsobit svůj charakteristický rukopis modernímu námětu a dává rovněž nahlédnout do každodenní praxe Sudkova ateliéru.
Vystavené fotografie
pocházejí ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze, budou doplněny několika newprinty (současnými kopiemi) ze Sudkových negativů, uložených v Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky. Výstava je zároveň příspěvkem Uměleckoprůmyslového musea v Praze k
dvojitému jubileu Josefa Sudka (1896–1976), které na letošní rok vychází.
Výstava v Domě U Černé Matky Boží přináší fotografie kostela sv. Václava v Praze-Vršovicích, elektrárny ESSO v Kolíně, tzv. Skleněného paláce v Praze-Dejvicích, Barrandovských teras, staveb architekta Josefa Gočára v Hradci Králové či snímky soukromých vil a jejich moderně pojatých zahrad, které navzdory své dokumentárnosti překvapují silným výtvarným vyzněním.
Více než osmdesát snímků vytvořených od konce dvacátých let do počátku padesátých let 20. století, které dosud nebyly souborně vystaveny, pochází zejména ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze, novodobé kopie zapůjčil Ústav dějin umění Akademie věd ČR. Výstava je příspěvkem UPM k dvojitému jubileu Josefa Sudka, které na letošní rok připadlo.