Tato akce již proběhla a není tedy aktuální. Prohlédněte si
aktuální akce v okolí této již neaktuální akce, prozkoumejte
aktuální akce v regionu Praha nebo navštivte
Výstavy v celé ČR.
Jedna z prvních výstav Galerie hlavního města Prahy mapuje dosud neznámou činnost Vladimíra Ambroze na poli performance, intervencí do veřejného prostoru a projevů blízkých inscenované fotografii trvala jen několik let. K vidění je až do 29. dubna 2018.
V druhé polovině 70. let 20. století patřil Ambroz
k okruhu brněnské umělecké scény působící vně tehdejších oficiálních institucí. Ambrozovy práce z tohoto období
rozrušují hranici mezi uměním a životem a jsou otevřeny konceptuálním tendencím. Reflektují obecná civilizační témata a současně reagují na atmosféru vrcholící normalizace. V prostředí československé performance jsou unikátní důrazem na výraz fotografické dokumentace. Jejím cílem bylo nejen zaznamenat provedené akce, ale vytvořit významotvorný obraz, jehož působení se blíží postupům umělecké fotografie.
Výstava
Vladimír Ambroz: Akce se v autorské instalaci ohlíží za tím,
co z tohoto umělcova období může nést obecnější význam. Protože se nedochovaly téměř žádné autentické fotografické zvětšeniny Ambrozových aktivit, jsou většinou prezentovány
prostřednictvím novodobých tisků z původních negativů. Vedle nich výstava obsahuje i torzo dobové výstavy, filmovou dokumentaci performancí a po třiceti pěti letech i realizaci autorova díla
Videohabitation z roku 1981.
Performance v Československu je často spojována s pražským okruhem umělců, s Karlem Milerem, Petrem Štemberou, Janem Mlčochem nebo Jiřím Kovandou a Pavlem Büchlerem. Vedle těchto významných tvůrců ale existovali i další, působící mimo hlavní město. Mezi ně patřil i Vladimír Ambroz. S pražskými performery se znal a spolupracoval s nimi; na jeho činnosti se ale podepsaly i mírně
odlišné podmínky, které v Brně panovaly. Působilo zde
inspirující prostředí výtvarné, hudební i divadelní, které nebylo zcela zahnáno do podzemí. Ambroz zažil osvětovou činnost klubu Mladých přátel výtvarného umění, pohyboval se
v prostředí rockových a folkových hudebníků a při studiu na Fakultě architektury působil jako jevištní technik legendárního
Divadla na provázku. Mezi blízké Ambrozovy přátele patřili Miloslav Sonny Halas nebo Marian Palla, s nimiž se běžné činnosti mohly snadno zvrtnout v umělecký projekt. Umělecká činnost pro ně představovala východiska z depresivní situace 70. let 20. století. Současně se Ambrozovi, podobně jako jiným československým performerům, dařilo
prostřednictvím poštou zasílaných dokumentačních fotografií vystavovat i v zahraničí nebo své práce
publikovat v zahraničním tisku.
Vladimír Ambroz se narodil 29. června 1952 v Brně. Vystudoval gymnázium v Mikulově (1968–1972) a Fakultu architektury VUT v Brně (1972–1978). Jako jevištní technik v letech 1974–1976 působil v Divadle na provázku. Uměním akce a performancemi se zabýval převážně v letech 1976–1981. Od poloviny 70. let 20. století navrhoval plakáty, obaly desek a jevištní podobu koncertů folkových a rockových skupin. Od roku 1978 externě spolupracoval s Československou televizí v Brně jako architekt a grafik. Současně byl od roku 1978 zaměstnán jako architekt výstavních expozic v podniku Brněnské veletrhy a výstavy; posléze u společnosti Druexpo. Do roku 1990 vytvořil výstavní expozice pro desítky subjektů a pro oficiální prezentace Československa doma i v zahraničí; šlo celkem asi o 250 expozic různého rozsahu. V roce 1989 založil Galerii Ambrosiana. Ve stejném roce založil filmu Amos, od roku 1995 přejmenovanou na Amosdesign, zabývající se tvorbou architektury, interiérů nebo rekonstrukcemi architektury.