Do Roudnice nad Labem sjedou historická vozidla ze širokého okolí. Výstava se koná na Karlově náměstí!
Na 20. ročníku výstavy historických vozidel v Roudnici nad Labem předvede Národní technické muzeum tři cenné provozní exponáty
V sobotu 9. září 2023 budou k vidění na akci Historici v Roudnici dva nejstarší provozované automobily ze sbírky Národního technického muzea – vůz Wartburg z roku 1900 a Velox 8/10 HP vyrobený v letech 1908-1909, které jsou známé z filmu Dědeček automobil z roku 1956. Třetím vozem bude Aero 50 HP z roku 1938.
Tradiční výstavu pořádá dobrovolné sdružení přátel historických strojů. Výstava je určena pro kategorie auto, moto a speciální vozidla. Zúčastnit se mohou vozidla pouze předem přihlášená, přičemž preferovány jsou stroje staršího data výroby. K vidění budou, kromě zajímavých automobilových a motocyklových pradědečků, též sportovní a klasické vozy 60. a 70. let, americké luxusní vozy i některá vozidla bývalého východního bloku. Na své si přijdou také milovníci zemědělské techniky a užitkových strojů.
9. září 2023 budou k vidění na akci Historici v Roudnici dva nejstarší provozované automobily ze sbírky Národního technického muzea – vůz Wartburg z roku 1900 a Velox 8/10 HP vyrobený v letech 1908-1909, které jsou známé z filmu Dědeček automobil z roku 1956. Třetím vozem bude Aero 50 HP z roku 1938
Wartburg 5 HP 1900
Za úsvit historie automobilky BMW je dnes považováno zahájení výroby automobilů Wartburg v továrně Fahrzeugfabrik Eisenach v roce 1898. První vozy značky Wartburg byly malé modely s dvouválcovými motory, vyráběné ve francouzské licenci Decauville. Jeden z nich, vyrobený v roce 1900, sloužil jako rekvizita při natáčení filmu Dědeček automobil v roce 1956 a po jeho dokončení byl předán do sbírek Národního technického muzea. Provozní historie tohoto automobilu před rokem 1956 dosud není známa.
Velox 8/10 HP 1908-1909
Z několika vyrobených automobilů Velox se dochovaly dva. Vůz s uzavřenou karosérií coupé-landaulet je součástí sbírek Národního technického muzea od roku 1949. Tento druhý dochovaný vůz má otevřenou čtyřsedadlovou karoserii. V roce 1956 se zúčastnil natáčení filmu Dědeček automobil a krátce poté byl vyvezen do Rakouska. V dalších desetiletích měnil majitele, až skončil u pana Marcuse Zehndera ve Švýcarsku, který požádal své tři syny, aby po jeho smrti automobil darovali Národnímu technickému muzeu v Praze. Pan Marcus Zehnder zemřel v roce 2020 a jeho synové jeho přání splnili.
Aero 50 HP
Automobil Aero 50 HP s kapalinou chlazeným dvoudobým dvoulitrovým čtyřválcem pohánějícím přední kola byl největší a nejvýkonnější vůz pražské továrny Aero. Dosahoval maximální rychlosti 125 km/h a vyráběl se od roku 1936 v několika provedeních otevřených a uzavřených karosérií, z nichž asi nejatraktivnější byl otevřený dvousedadlový roadster. Předmětný roadster Aero 50 HP byl vyroben v roce 1938 a jeho původní majitel ani provozní historie dnes nejsou známy. Od roku 1976 je tento automobil součástí sbírek Národního technického muzea.
PROGRAM
7:30 – 9:30 Přejímka vozidel na Karlově náměstí
8:00 – 12:00 Soutěž „O pohár pořadatelů“
10:00 Zahájení výstavy
10:00 – 13:30 Stylová hudební produkce kapely Dixi Band
10:30 – 10:50 1. módní přehlídka salonu Dantes – výběr módy z předválečného období
11:30 – 11:50 Prezentace čestných hostů – Národní technické muzeum a firma Microtex a.s.
12:30 – 12.50 2. módní přehlídka salonu Dantes – výběr módy z poválečného období
13:30 Rozprava ke spanilé jízdě a organizaci defilé vozidel
13:45 Slavnostní vyhlášení výsledků všech soutěží a předání cen
14:00 Defilé vozidel a start spanilé jízdy
15:30 – 17:00 Závěr spanilé jízdy na Karlově náměstí