Úvod > Aktivity & akce > Akce > Festival 4+4 dny v pohybu 2018
"> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> ">
5.10.
13.10.
+ Přidat foto

Festival 4+4 dny v pohybu 2018

Kdy 5. říjen 2018 - 13. říjen 2018 Festivaly
23. ročník mezinárodního festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu proběhne od 5. do 13. října 2018 na několika místech v Praze. Jako své hlavní centrum si již tradičně vybral opuštěnou budovu v centru hlavního města: Letos se jím stal Desfourský palác na Florenci.
Tento chátrající neoklasicistní dům na devět dní oživí hlavní výstavní část nazvaná Princip neurčitosti. Festival 4+4 dny v pohybu tak návštěvníkům nabídne pravděpodobně poslední možnost zažít jedinečnou atmosféru tohoto paláce před plánovanou přestavbou. Návštěvníci se mohou těšit také na aktuální, provokativní a novátorské divadelní a taneční projekty z Austrálie, Francie, Itálie, Kanady, Maroka, Nizozemí, Norska, Libanonu, Sýrie či Velké Británie.
 
Desfourský palác byl postaven v roce 1846 v těsné blízkosti Těšnovského nádraží. Kdysi byly jeho součástí zahrada, skleník i celé západní křídlo, zbourané kvůli výstavbě budovy Rudého práva. Malířská výzdoba paláce patří k nejvýznamnějším dílům českého nástěnného malířství poloviny 19. století. Festival 4+4 dny v pohybu návštěvníkům celý objekt zpřístupní a nabídne několik kurátorských výstav současného vizuálního umění. Kurátory hlavní výstavní části festivalu s názvem Princip neurčitosti jsou Tomáš Knoflíček a Libor Novotný z ostravského projektu Kukačka - umění ve veřejném prostoru, Nina Michlovská, Radek Váňa a Ondřej Horák. Pavel Vančát představí výběr nejzajímavějších děl z výstavy Start Point – přehlídky evropských uměleckých škol. Pro školy a dětské návštěvníky je připraven doprovodný program s názvem Máš umělecké střevo?. V rámci doprovodného programu proběhne konference Procesy pokroku, pro umělecké profesionály bude připravena festivalová škola.

V hlavní výstavní části nebudou chybět zahraniční kurátoři ze skupiny InSitu Curators Crew. S intimním setkáním performera a jednoho diváka nazvaným Tam, kam mě dovedou konečky prstů se představí libanonská umělkyně Tania El Khoury. Galerijní projekt nabídne návštěvníkům možnost prožít „na vlastní kůži“ uprchlické příběhy, které mohou uchovat, nebo ze sebe smýt. Dalším projektem určeném vždy pouze pro jednoho návštěvníka je videoinstalace Provinilé krajiny nizozemského divadelníka a výtvarníka Driese Verhoevena. Reaguje na fakt, že dostupnost informací z nás činí permanentní svědky složitých situací po celém světě.

Různým podobám neurčitosti se budou věnovat například kurátoři Tomáš Knoflíček a Libor Novotný v projektu Neurčitost principu. Nina Moravcová připravila s českými umělci expozici Začalo to vzpomínkou, Radek Váňa zaštítil výstavu Stories Are Us a Ondřej Horák ve svém výstavním projektu Praha-Hranice propojil výtvarné umělce s cizinci žijícími na našem území. Pavel Vančát představí výběr nejzajímavějších děl z výstavy Startpoint – přehlídky evropských uměleckých škol. Zvláštní pozornost je letos věnována performativnímu umění. Návštěvníky čeká řada „uměleckých konfrontací“ speciálně zaměřených na setkání ve formátu 1 divák versus 1 performer. Budete si moci vyzkoušet, jaká je vaše percepce, jaký máte vztah k práci, jak vnímáte hmatem nebo sluchem či zda se dají zrychlovat částice. S intimním setkáním performera a jednoho diváka nazvaným Tam, kam mě dovedou konečky prstů se představí libanonská umělkyně Tania El Khoury. Galerijní projekt nabídne možnost prožít „na vlastní kůži“ uprchlické příběhy. Ty mohou návštěvníci na sobě uchovat, nebo ze sebe smýt. Jedním z dalších projektů určených pro jednoho návštěvníka je videoinstalace Provinilé krajiny nizozemského divadelníka a výtvarníka Driese Verhoevena. Verhoeven zde tematizuje dostupnost informací, která z nás činí permanentní svědky složitých situací po celém světě.
 
Platforma Máš umělecké střevo? opět připravila pro školy a dětské návštěvníky bohatý doprovodný program. Pod názvem Podivuhodná historie umění s profesorem Křečkem se skrývá každodenní vzdělávací program orientovaný na minulost i přítomnost výtvarného umění a téma sběratelství. Součástí ateliéru budou krátké animované filmy. Během festivalových víkendů se pak promění některé historické místnosti Desfourského paláce v rodinné výtvarné dílny pro děti od 4 let, o jejichž podobu se postará výtvarník Kakalík. V sobotu 6. října se bude konat Pamět národa night, kde bude možnost seznámit se s nejzajímavějšími “Příběhy našich sousedů”, které vytvořili žáci základních škol prostřednictvím rozhovorů s pamětníky.
 
V rámci doprovodného programu festivalu proběhne 9. října konference Procesy pokroku, která si klade za cíl zlepšit spolupráci měst a místních komunit. 5. října proběhne křest nového čísla časopisu Fotograf na téma Ne – práce. 8. října se uskuteční diskuze Blokuje vás bloková výjimka?, která se zaměří na změny v metodice grantových řízení s ohledem na institut blokové výjimky. 9. října se bude diskutovat o komunitních projektech a jejich významu pro obce a města. Konference Západ není západ, která se uskuteční 11. října, přinese vhled do našich vztahů k západnímu umění. Večer pak ArtMap oslaví své desáté narozeniny. V pátek 12. října se pod názvem Dobrá praxe uskuteční burza zkušeností dramaturgů městských galerií. Týž den čeká návštěvníky večírek Katedry fotografie FAMU: Velmi dobře. Poslední festivalový den nabídne prezentaci nového časopisu ArteActa a diskuzi nad téma Co je to umělecký význam?. Večer proběhne oslava 10 let od založení online portálu Artalk. I v letošním roce je pro umělecké profesionály připravena festivalová škola Arts managementu.
 
Divadelní a taneční program se letos odehraje zejména v Divadle Archa, Divadle Ponec a Centru současného umění DOX. Dramaturgie zahraničního programu bude výrazněji než v předchozích letech reflektovat složitost současné Evropy i světa. Letošní 23. ročník festivalu zahájí představení italského souboru Motus s názvem MDLSX, psychedelická one-woman show oceňované divadelní a filmové herečky Silvie Calderoni. Syrský tanečník a choreograf Mithkal Alzghair představí v české premiéře svou performance Přemístění o útěku jako záchraně života, ale i ztrátě možnosti k návratu. Britská umělkyně Deborah Pearson v dokumentární inscenaci History History History přiblíží jednu z největších uprchlických krizí dvacátého století: rok 1956, kdy z Maďarska odešlo až 300 tisíc obyvatel – včetně dědečka autorky inscenace. Australská performerka Nicola Gunn v představení Skladba pro člověka a magneťák kriticky a zároveň s komickým odstupem rozpitvá nesnesitelné rysy lidského chování. Sugestivní pohybová instalace Corbeaux/Vrány odkazuje k dávným vzpomínkám a prvotním mystickým zážitkům marocké choreografky Bouchry Ouizguen. Performativní instalace Juliana Hetzela Automatický odstřelovač ironicky osciluje mezi dvěma vzdálenými póly – uměním a válkou. Úlevu všem, kdo se potřebují zastavit, nadechnout a svůj život vymanit z veřejné kontroly, přinese inscenace HELLO USELESS – FOR W AND FRIENDS v podání slavného belgického herce a performera Benny Claessense. Bude uveden také scénický koncert skladatelky Ingvild Langgård a scénografky Signe Becker nazvaný Nová kůže, film Tvoření spravedlnosti vyprávějící příběh sedmi vězňů, nebo sólová performance Manuela Roquea bang bang na téma překonávání sebe sama, plná intenzivní tělesné práce a soustředěného sebezpytování.

Nebudou chybět ani nová představení českých tvůrců: Alkoholy 1.–9. díl souboru Wariot Ideal, Inter-mission divadelního spolku Secondhand Women, site-specific performance Barbory Kleinhamplové a Terezy Stejskalové nazvaná Plačky nad příliš dlouhým životem a premiéra Jana Mocka Fatherland.
Celý popis
Naposledy změněno: 9. 10. 2018

Ubytování a restaurace v okolí