Úvod > Výlety > Cesty poznání > Výlet za technickými zajímavostmi Ostravy a okolí

Výlet za technickými zajímavostmi Ostravy a okolí

Výlet začíná v Ostravě na věži Nové radnice, která nabízí nádherné výhledy. Potom trasa pokračuje do Dolních Vítkovic, kde se můžete vydat na prohlídku NKP dolu Hlubina, koksovny a vysoké pece. Trasa poté zamíří ke Hradu Hukvaldy a do Kopřivnice k muzeu Tatra. Další technické zajímavosti vás čekají ve vagonářském muzeu ve Studénce a nakonec si prohlédnete překrásný zámek Hradec nad Moravicí.

Ostrava už pomalu ztrácí tvář typicky průmyslového města. Na místě původních dolů vznikla hornická muzea a vedle rekultivovaných ploch má město celou řadu původních cenných přírodních lokalit. Industriální dědictví představuje výjimečný architektonický zážitek!
 

Ptačí pohled z Nové radnice i Vysoké pece

Nová radniceNáš výlet začíná na věži Nové radnice, která městu vévodí a je jeho neodmyslitelným symbolem. Z radniční věže se naskýtají návštěvníkům nádherné vyhlídky na celou Ostravu, Beskydy, Oderské vrchy, Jeseníky, vidět je i do vnitrozemí Polska a při obzvlášť dobré viditelnosti lze spatřit dokonce i vzdálený Praděd. Celá radnice je architektonickým skvostem, který ve svých útrobách hostí magistrát statutárního města Ostrava a přesto je věž celoročně přístupná veřejnosti. Před budovou stojí fontána s třetí největší bronzovou plastikou v České republice – jedná se o sochu Ikara, který symbolizuje vzlety a pády Ostravy.

VítkoviceMezi nejunikátnější industriální památky Ostravy patří Vítkovické železárny. Navštívit národní kulturní památku Důl Hlubina, koksovna a vysoké pece můžete od 20.3. denně mimo pondělí, vždy v 10:00, 12:00, 14:00, 16:00 hod. K dispozici jsou dvě prohlídkové trasy – na velkém okruhu se během prohlídky o délce cca 110 minut podíváte od Dolu Hlubina ke koksovně a nově také do Vysoké pece č.1. Malý okruh o délce cca 60 min. představuje komentovaná prohlídka samotného areálu dolu Hlubina. Vysoká pec č. 1, které se něžně přezdívá Nejstarší dáma sloužila k výrobě surového železa a nedávno byla vybavena unikátním skipovým výtahem, který návštěvníky vyveze až do samotné tlamy pece. Tak se dostanete do míst, kde byl výfučnami do vysoké pece vháněn horký vzduch a teplota přesahovala patnáct set stupňů Celsia. Z vrcholu věže se pak naskytne jedinečná vyhlídka na panorama Ostravy a Beskyd.
 

Za liškou Bystrouškou na Hukvaldy

Liška BystrouškaPo prohlídce Vítkovických železáren zanecháme Ostravu za sebou a přeneseme se ke hradu Hukvaldy, který leží nad stejnojmennou obcí, známou především jako rodiště světově proslulého hudebního skladatele Leoše Janáčka. Jeho hlavní funkcí bylo chránit důležitou obchodní stezku spojující Olomouc s polským Krakovem přes Hranice, Nový Jičín, Místek (původně Friedeberk), Frýdek a Těšín.

Pod hradem se nachází rozlehlá obora se sochou lišky Bystroušky. Říká se, že když se dotknete jejího ocásku a něco si budete přát, do roka se vám přání splní. Není bez zajímavosti, že jméno oblíbené lišky – Bystrouška vzniklo chybou tiskaře, ve skutečnosti se jmenovala Bystronožka.
 

Automobily, letadla, vlaky a autobusy

TartraV technickém muzeu Tatra si prohlédnete na necelých pěti tisících čtverečních metrech celou historii automobilismu v českých zemích od nejstaršího automobilu v Rakousku-Uhersku Präsident až po reprezentativní limuzíny z konce 90. let. Mezi nimi je také legendární Tatraplán a závodní automobil Karla Lopraise z rallye Paříž-Dakar. Expozici tvoří osobní, nákladní a závodní vozy, ale také nejroztodivnější vynálezy jako prototyp motorových saní, osmiválcový tankový motor či mraznička. Na své si přijdou také milovníci letectví. Pro ty je zde zavěšen akrobatický dvouplošník TATRA 131 a kolekce leteckých motorů. Před budovou stojí chlouba Tatry z období železniční výroby – expresní motorový vagón Slovenská Strela, která dosahovala úctyhodné rychlostí 130 km za hodinu.

Vlakový modelV nedalekém vagonářském muzeu ve Studénce se o historii železniční dopravy na našem území dozvíte vše, a to doby středověku až po vznik nejstarších železničních tratí. Uvidíte zde první motorové soupravy pro mezinárodní provoz, poštovní vozy, nové elektrické motorové jednotky pro stejnosměrné i střídavé napájení včetně tlakotěsných osobních vozů, se kterými se můžeme běžně setkat na našich tratích.

Je zde prezentována i doplňková výroba "autobusů" pro těžké klimatické podmínky Sibiře nebo Saharské pouště. V neposlední řadě je zde zahrnuta i výroba pozemní lanovky na pražský Petřín. Závěrečnou část prohlídky muzea představuje sál s modelovou dráhou, kde je umístěna funkční dráha 6x1,5 m se dvěma okruhy kolejiště v měřítku 1:87.


Bílý a Červený zámek Hradce nad Moravicí

HradecPoslední zastávkou na naší trase je nádherný zámecký areál v Hradci nad Moravicí, kterému dominuje Bílý zámek, nabízející dva prohlídkové okruhy a Červený zámek, který plní funkcí společensko-kulturní. Na zámku pobývala řada slavných osobností, jako např. hudební skladatelé L. van Beethoven, F. Liszt a geniální houslista N. Paganini.

Celý areál je zakomponován do přírodně-krajinářského parku, který je svou rozlohou největší v Moravskoslezském kraji. Narozdíl od ostatních není uzavřeným celkem, ale otevírá se volně do krajiny. Zámeckým parkem a nádhernými okolními bukovými lesy pralesního charakteru vede výletní trasa, tzv. Lovecká stezka Lichnovských.