Úvod > Výlety > Výlety s příběhem > Na výlet na Velkou pardubickou s Josefem Váňou

Na výlet na Velkou pardubickou s Josefem Váňou

Josef Váňa starší (* 20. října 1952 Slopné) je český dostihový jezdec, chovatel a trenér. Josef Váňa je žokej, trenér, fenomén dostihových drah a koňák každým coulem. Na startu Velké pardubické, nejtěžšího dostihu kontinentální Evropy, stál celkem šestadvacetkrát. Osmkrát ji vyhrál jako jezdec, devětkrát jako trenér vítězného koně a je jen málo rekordů, které mu ve statistikách unikají.
Ačkoli prvního jezdeckého koně prý rodák z valašské vesnice Slopné (* 1952) viděl asi v pěti letech, tehdy si moc nevybíral a rajtoval na všem, na čem se dalo – na kozách, krávách, koních a dokonce i na prasatech. Pak se postupně dostával k dostihům i koním blíž, v roce 1979 vyhrál první dostih na kobylce Kalině a od roku 1994 je profesionálním trenérem dostihových koní v Bohuslavi u Karlových Varů. Na svém kontě má desítky ocenění včetně Medaile za zásluhy v oblasti sportu, ba dokonce si zahrál i ve filmu. Snímek s prostým názvem Váňa měl v českých kinech premiéru v roce 2012.
 

Velká pardubická, první start a vítězná série

VáňaKdo by neznal slavný dostih, který se na dostihovém závodišti v Pardubicích poprvé konal 5. listopadu 1874? S několika výjimkami se od té doby běhá každoročně; vždy to bývá druhý říjnový víkend, i když vítěz si už dávno neodnáší 8 000 zlatých jako anglický žokej George Sayers s koněm Fantome, vítězové prvního ročníku.

Josef Váňa se na start Velké pardubické poprvé postavil v roce 1985 s Paramonem, první vítězství přišlo o dva roky později v sedle legendárního Železníka. Společně dokázali zvítězit ještě třikrát, v roce 1988, 1989 a v nezapomenutelném ročníku 1991. Vzpomínáte? Tehdy Váňa spadl ze Železníka na Poplerově skoku, ale nevzdal to, znovu nasedl – a vyhrál. Páté vítězství si připsal v sedle Vronského, další tři pak společně s Tiumenem.

V roce 2012 se s napětím čekalo, zda se budou přepisovat tabulky – Váňa mohl vyrovnat rekord žokeje Petera Gehma, který zatím jako jediný zvítězil ve čtyřech po sobě jdoucích ročnících, a rovněž Tiumen by se stal vedle Železníka druhým čtyřnásobným vítězným koněm. Nicméně vše zůstalo při starém, protože triumfem ve stylu start – cíl všem koním i jezdcům vytřela zrak klisna Orphee des Blins s žokejem Janem Faltejskem.
 

Překážka, která proslavila Velkou pardubickou víc než samotný závod

Taxisův příkopNa jedné straně idylická krajina, připomínající anglický park, na straně druhé obtížná závodní dráha s jednatřiceti překážkami a několika strašáky. Mezi ty nejpůsobivější patří Velký Taxisův příkop, který má pověst nejtěžší překážky závodu a skáče se jen jednou v roce a v jediném dostihu. Během let si vyžádal životy 27 koní, ovšem debaty o jeho zrušení se vedou už od prvního ročníku závodu. Právě tehdy prý pronesl princ Egon Thurn-Taxis památnou větu: "Pánové, já tento skok už nikdy překonávat nebudu, a jak se tak dívám kolem sebe, tak vy také ne. Nevidím tedy důvod, proč bychom jej měli rušit a někomu něco ulehčovat". V roce 1892 nesla obávaná překážka poprvé princovo jméno.

Pro nezdolného optimistu Váňu ale prý "strašák Taxis" ani při jeho prvním startu žádný strašák nebyl; koně tu sice přeskakují vzdálenost kolem deseti metrů, ale dobrý kůň ho prý skočí jako každou jinou proutěnou překážku. Ostatně Taxis i celé pardubické závodiště si můžete prohlédnout na vlastní oči i v době, kdy se tu nekonají žádné akce. Společně s průvodcem se projdete po dráze, kde se už více než sto let píše historie českých dostihů, a vyslechnete si zajímavosti a příběhy slavných koní i jezdců.

A pokud se v Pardubicích budete chtít zdržet, nevynechejte centrum města, které si můžete prohlédnout pomocí naučné stezky Po stopách Silver A a krásný Pardubický zámek.