Soutěž obnovuje tradici závodu, který byl pořádán
Autoklubem Republiky československé v 30. letech 20. století. Šlo o
rychlostní závod na tehdy
nejdůležitější domácí silniční trase Praha – Kolín – Německý Brod (dnes Havlíčkův)
– Jihlava – Velké Meziříčí – Brno – Břeclav – Bratislava. Účastníci
závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř
1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. O vysoké sportovní úrovni tohoto podniku svědčí dodnes úctyhodné
jízdní průměry vítězů. Absolutně nejrychlejší na této trati byl vítěz druhého ročníku Jindřich Knapp na třílitrovém šestiválci Walter Standard S, který celý závod ujel průměrem téměř 104 kilometrů v hodině a v poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do
Prahy dokonce dosáhl průměru 111,5 km/h. Již od sedmdesátých let 20. století pražský
Veteran Car Club příležitostně pořádá vzpomínkovou jízdu historických automobilů
1000 mil československých, která se letos jede na stejné trase jako původní závod – tedy z
Prahy přes
Brno do Bratislavy a zpět.
Start závodu a jeho konec bude v Praze
P
řejímky vozidel a start soutěže proběhnou v
Opletalově ulici před klubovým domem
Autoklubu ČR. Stejně jako tomu bylo ve třicátých letech minulého století
ve středu 14. června od 13:30 hodin ulice postupně zaplní vozidly a promění v soutěžní depo. Soutěž začíná den před startem technickou přejímkou. Poslední etapa zavede posádky v sobotu 18. června do cíle před
Národní technické muzeum na Letné. Pro diváky bude připraven
bohatý doprovodný program, živá dobová hudba, stánek Škoda, Czech Motosport a další. Nebudou chybět komentované rozhovory s účastníky soutěže. Ozdobou programu bude přehlídka
unikátních modelů dobového prvorepublikového oblečení. Ve spolupráci s Národní pedagogickou knihovnou J. A. Komenského bude pro děti připraven program „
Buď jako Eliška!“, která nejmenším přiblíží legendární
Elišku Junkovou, její úspěchy, odhodlání a výjimečnou odvahu. Program před Autoklubem ČR bude trvat do 18:00 hodin. Letošní ročník se navíc koná pod
záštitou prezidentky Slovenské republiky Zuzany Čaputové a
prezidenta České republiky Petra Pavla.
Start
závodu 1000 mil československých 2023 proběhne ve čtvrtek 15. června v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR mezi 6:00 a 7:40 hodin. Na startu budou i
tři vozy, které jely původních 1000 mil československých. Aero 750 Sport bylo postaveno speciálně pro tento závod, s vozem Praga Alfa v roce 1933 zvítězil Ing. Petr Mucha, třetím vozem bude Tatra 77 z roku 1934. Trasa soutěže mezi Prahou a Bratislavou vede po co nejpůvodnější trase závodu.
Hlavním dějištěm na
Slovensku se již tradičně stane
Bratislava, kde bude první etapa končit a ta závěrečná opět začínat. Automobily sem dorazí ve čtvrtek 15. června okolo 16:15, cíl je u Bratislavského Hradu. Zpět do Česka vozy odjedou v sobotu 17. června ráno. Při zpáteční etapě nebude chybět ani průjezd centrem
Brna přes Dominikánské náměstí, kde vozy projedou kolem 11:45.
Soutěž končí v
sobotu 17. srpna 2023 před
Národním technickým muzeem v Praze na Letné. Tento atraktivní závěr s dojezdy soutěžích vozidel letos doplní pro fanoušky z řad veřejnosti pestrý
doprovodný program spojený s hudbou a občerstvením. Od 14:00 hodin budou připraveny
ukázky funkčních modelů, díky kterým děti poznají, jak funguje například spalovací motor a mnoho dalšího. Děti ve věku 3 až 7 let se budou moci projet ve
šlapacích autíčkách z dílny Czech Pedal Cars a zúčastnit se již třetí ročníku závodu šlapacích autíček „Rallye NTM“ v jízdách pravidelnosti. Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej. Samozřejmě bude otevřen také
Letenský kolotoč.