Úvod > Aktuality > Výlety po zrušených železnicích: na kole a v pohodě

Výlety po zrušených železnicích: na kole a v pohodě

Vydáno 28. dubna 2018 Letní sporty
Tam, kde náspům, tunelům, mostům a trasám po zrušených železnicích vdechly nový život drážní cyklostezky, se podařila skvělá věc. Takové výlety totiž mají spousty výhod: o místo se nemusíte prát s auty a na trasách nenajdete nic, co by nezvládly lokomotivy, tedy žádná prudká stoupání ani klesání.
Takové stezky najdete i tam, kde byste je nečekali: třeba pražskými čtvrtěmi Vysočany a Hloubětín prochází cyklostezka Rokytka, zčásti vybudovaná na náspu zrušené železniční vlečky ČKD Lokomotivka. Cyklostezka prochází také starým tunelem pod Vítkovem; začíná poblíž křižovatky U Bulhara, po opraveném železničním mostě přechází nad frekventovanou Husitskou ulicí a pokračuje po jižním úbočí Vítkova, starým Vítkovským tunelem prochází na karlínskou stranou kopce a končí v místech zvaných Na Krejcárku.
 

Přes Varhany k pyšné princezně

Pro drážní cyklostezky se malá česká premiéra odehrála v roce 2002: stala se jí 4,5 km dlouhá cyklotrasa Vlčí Důl, která vede od bývalého nádraží Česká Lípa město k jihovýchodu do osady Vlčí Důl. Když navíc prokličkujete Českou Lípou, můžete si výlet prodloužit jízdou po další zrušené trati, kudy jezdívaly lokálky do Kamenického Šenova. Dnes po ní vede 17 km dlouhá stezka zvaná Varhany, kterou využívají cyklisté, in-line bruslaři i turisté a v zimě běžkaři. A proč Varhany? Protože vede až k Panské skále v Kamenickém Šenově, lidově nazývané Varhany. Tu zná opravdu každý, kdo někdy viděl filmovou pohádku Pyšná princezna.
 

Bývalou zemí nikoho po Valdštejnově cyklostezce

Místy, kam se v minulosti podívali jen pohraničníci, vede asi 75 km dlouhá Valdštejnova cyklotrasa, která propojila Chebněmeckými městy Waldsassen, Mitterteich a Marktredwitz. Vlaky tu nepřestaly jezdit proto, že by ubývalo cestujících, ale protože se přes koleje neprodyšně zatáhla železná opona. Po vybudování cyklostezky vznikly dva nové hraniční přechody pro pěší a cyklisty, Slapany-Egerteich, kde železniční minulost připomíná kus historických kolejí, lavička přímo na hraničním přechodu a pár dalších artefaktů, a Pomezí-Schirnding. Valdštejnova cyklostezka je navíc součástí cyklostezky podél Ohře, která vede podél řeky ze Slapan až po soutok Ohře s Labem v Litoměřicích. Na kole se díky krátké odbočce dostanete také k místu, na které po stržení železné opony v Chebu vzpomínali jen pamětníci: k obnovenému poutnímu místu Maria Loreto v Hrozňatově.
 

Na kole Vysočinou i Zábřežskem

K nejznámějším cyklotrasám, vedoucím po náspu bývalých železničních tratí, patří 9 km dlouhá cyklostezka z Přibyslavi do Sázavy – ale pozor, řeč není o středočeské Sázavě se známým Sázavským klášterem, ale stejnojmenné obci u Žďáru nad Sázavou na Vysočině. Trasa se vine romantickým údolím řeky Sázavy, a protože většinou vede lesem, v horkých letních dnech tu bývá příjemný stín.
Původně Vysočinou vedla železniční trať, kudy od roku 1898 jezdily vlaky z Havlíčkova Brodu do Žďáru. V provozu byla jen do roku 1953, kdy ji nahradila nová hlavní trať z Brna do Havlíčkova Brodu. Úsek mezi Přibyslaví a Sázavou se užíval jako vlečka, v létě po ní jezdívaly nostalgické vlaky. Provoz se definitivně zastavil v roce 2006 a o pět let později vznikla cyklostezka.

O rok později se dočkala otevření cyklostezka na opuštěné trati mezi obcemi Lupěné a Hněvkov u Zábřehu. S délkou 2,5 km sice patří k nejkratším, ale zase má něco, co jinde nenajdete: malý železniční skanzen. Jeho hlavním lákadlem je parní lokomotiva řady CS 500 z roku 1950, která se sem přestěhovala z pomníku v Lysé nad Labem, dva staré mechanické semafory, stavědlo a dvoje mechanické závory. Mimochodem, vlaky z malebného údolí Moravské Sázavy nezmizely, jezdí tudy dál, ale tuto část železnice dráhy přenechaly cyklistům proto, že trať na Prahu bylo potřeba napřímit a zrychlit.
 

Kde ještě dřív jezdily vlaky?

  • Po železniční trati z Nezamyslic do Morkovic, což je část obce Morkovice-Slížany na východní Moravě, vlaky naposled projely v roce 1998, od jara 2012 tu jezdí cyklisté.
  • V roce 2009 projela poslední vlaková souprava po Mutěnce, jednokolejné trati mezi Kyjovem a Mutěnicemi. Koleje nahradil asfalt a třináctikilometrová cyklostezka. Vede převážně lesem a také kolem dvou vyhlášených vinařských lokalit, tedy sklepů Pod dubňanskú horú a kolem Mutěnických búd.
  • Pohodlně a bez velkého stoupání dojedete po cyklostezce na místě zrušené trati také z Ostrova do Jáchymova na Karlovarsku. Vede dokonce i původním železničním tunelem z roku 1896, měří necelé tři kilometry a její převýšení činí 110 metrů.
  • Když blesková povodeň zničila starou železniční trať z Nového Jičína do Hostašovic, místo nákladných oprav se pět obcí a měst – Nový Jičín, Životice u Nového Jičína, Mořkov, Hodslavice a Hostašovice – pustilo do budování cyklostezky nazvané Koleje. Jezdí se po ní od září 2014, měří bezmála 10 kilometrů a vyhnete se tak jízdě po frekventované silnici první třídy mezi Novým Jičínem a Valašským Meziříčím.
  • Kousky zrušených důlních vleček a tramvajových tratí využívají také cyklistické stezky na Ostravsku.
Cyklostezka Jáchymov - Ostrov po bývalé železniční trati

Cyklostezka Jáchymov - Ostrov po bývalé železniční trati

Města Jáchymov a Ostrov na Karlovarsku spojuje nová cyklostezka, která vznikla na trase bývalé železniční tratě. Ta byla zrušena v padesátých letech minulého století po ukončení těžby uranové rudy. Celá cyklostezka je dlouhá necelé 3 kilometry a celkové převýšení činí 110 metrů.

Cyklostezka Lány - Tuchlovice - Srby - Doksy

Cyklostezka Lány - Tuchlovice - Srby - Doksy

Cyklotrasa z Lán přes Tuchlovice, Srby a Doksy vede krásnou přírodou, která vás nadchne i přesto, že krása krajiny je občas narušena solární elektrárnou. Navíc u obce Tuchlovice byla vybudovaná cyklostezka s perfektním povrchem, kterou mohou využít také in-line bruslaři.

Cyklostezka podél řeky Svitavy

Cyklostezka podél řeky Svitavy

Cyklostezka podél řeky Svitavy z Brna do Bílovic nad Svitavou byla vybudována v roce 2009.

Cyklostezka Přibyslav - Sázava po staré železniční trati

Cyklostezka Přibyslav - Sázava po staré železniční trati

Cyklostezka, která vede po staré zrušené železniční trati z Přibyslavi do Sázavy, je dlouhá 8 855 metrů, trasa je bez kopců. Vhodná je především pro cyklisty a in-line bruslaře.

Cyklostezka Varhany v České Lípě

Cyklostezka Varhany v České Lípě

Cyklostezku Varhany najdete v severozápadní části Českolipska. Jedná se o stezku pro chodce a cyklisty, která je oddělená od automobilového provozu. Spojuje město Česká Lípa s městem Kamenický Šenov, v jehož blízkosti se nachází významný turistický cíl – Panská skála, označovaná také jako Varhany.

Cyklostezky v nejbližším okolí České Lípy

Cyklostezky v nejbližším okolí České Lípy

Českolipsko je již tradičně vyhledávaným rájem cykloturistů. Cyklotrasy jsou vedeny po zpevněných silnicích a místních komunikacích s menším provozem, ale i po lesních či polních cestách. Jsou vhodné pro trekingová a horská kola a mají příznivé výškové poměry pro všechny generace cyklistů.

Drážní cyklostezky na Hodonínsku

Drážní cyklostezky na Hodonínsku

Na Hodonínsku mají dvě netradiční cyklostezky. Trend, který lze pozorovat v USA, Francii nebo Austrálii, se před několika lety dostal i do České republiky. Na místě zrušených železničních tratí vyrůstají cyklostezky jako houby po dešti.

Labská cyklostezka v Českém středohoří

Labská cyklostezka v Českém středohoří

Cyklostezka (trasa č. 2, EuroVelo 7) začíná ve Štětí, vede přes Roudnici nad Labem, Terezín, Litoměřice, Velké Žernoseky, Ústí nad Labem, Děčín přes Hřensko, odkud pokračuje dále do Německa.

Muzeum Frýdlantské dráhy - úzkorozchodné tratě Heřmanička z Frýdlantu do Heřmanic

Muzeum Frýdlantské dráhy - úzkorozchodné tratě Heřmanička z Frýdlantu do Heřmanic

V bývalé výtopně ve Frýdlantu provozuje Spolek Frýdlantské okresní dráhy železniční muzeum, které připomíná historii úzkokolejky nazývané Heřmanička. Spolek také vlastní funkční typ původní lokomotivy, která na trati jezdila ve 40. a 50. letech s několika vagóny.

Na kole až na konec Stromovky

Na kole až na konec Stromovky

Cyklostezka, která začíná v Papírenské ulici v pražské Bubenči, navazuje na Stromovku a prodlužuje cyklodálnici A1 směrem k hranicím Prahy a dále podél řeky do Klecánek. Příjemnou projížďkou okolo Vltavy se dostanete k holešovickému Výstavišti nebo na opačnou stranu do Roztok.

Orlickým cyklo & in-line královstvím z Chocně do Letohradu

Orlickým cyklo & in-line královstvím z Chocně do Letohradu

Trasa vede malebným údolím Podorlicka podél řeky Tichá Orlice z Chocně do Letohradu přes Ústí nad Orlicí. Je nenáročná, s minimálním převýšením, dlouhá 35 km, z velké části vhodná i pro in-line bruslaře.

Pivní cyklostezka Poddžbánskem

Pivní cyklostezka Poddžbánskem

Okruh 37 km dlouhé stezky vás provede mikroregionem Poddžbánsko – projedete Lužnou u Rakovníka, Krušovice, Mutějovice s opukovými domy či chmelařské obce Hředle, Kounov, Milostín a Nesuchyně.

Proti proudu řeky Tiché Orlice do Letohradu - za řemesly, drakem Kyšperákem nebo Járou Cimrmanem

Proti proudu řeky Tiché Orlice do Letohradu - za řemesly, drakem Kyšperákem nebo Járou Cimrmanem

Orlické hory a Podorlicko se řadí mezi jednu z nejatraktivnějších cyklodestinací v rámci České republiky. Díky rozmanitým terénům a velmi husté síti cyklotras, která převyšuje i republikový průměr, si zde přijde na své opravdu každý.

Po proudu řeky Tiché Orlice do Chocně - za živou vodou, přírodním labyrintem  a J.A. Komenským

Po proudu řeky Tiché Orlice do Chocně - za živou vodou, přírodním labyrintem a J.A. Komenským

Krásná údolní cyklostezka probíhá přímo v srdci přírody - přírodním parkem Orlice. Čekají vás tak pohledy do svěží zeleně, energie šumící řeky a sympatický terén s minimálním převýšením, bez motorové dopravy.

Strážnická vinařská stezka

Strážnická vinařská stezka

Trasa vede částečně Dolnomoravským úvalem, směrem na východ dosahuje k podhůří Bílých Karpat. Nejdelší úsek prochází zvlněnou Hluckou pahorkatinou. Klikatá, více než stokilometrová trasa pokrývá rozsáhlé území, jehož západní hranici tvoří Bzenec a Rohatec, na východě dosahuje až k Boršicím a Hluku.

Nová cyklostezka Lupěné - Hněvkov na Zábřežsku

Nová cyklostezka Lupěné - Hněvkov na Zábřežsku

Unikátním způsobem využil Zábřeh opuštěnou trať mezi obcemi Lupěné a Hněvkov. Místo kolejí teď po trati vede cyklistická stezka. Trasa je ideální také pro in-line bruslaře.

Železniční skanzen a naučná stezka na opuštěné dráze Lupěné - Hněvkov na Zábřežsku

Železniční skanzen a naučná stezka na opuštěné dráze Lupěné - Hněvkov na Zábřežsku

Železniční skanzen a naučná stezka o životě v údolí Moravské Sázavy jsou vybudovány na nepoužívaném železničním náspu mezi obcemi Lupěné a Hněvkov na Zábřežsku.

Modřanská cyklostezka A2 Vltavská - okolo Vltavy z Prahy do Vraného nad Vltavou

Modřanská cyklostezka A2 Vltavská - okolo Vltavy z Prahy do Vraného nad Vltavou

Jedna z nejoblíbenějších pražských cyklostezek, kde si lze také skvěle zajezdit na kolečkových bruslích vede po pravém pravém břehu Vltavy z Mánesa okolo Podolské vodárny, nádraží Praha - Modřany, ke Zbraslavskému mostu a dále přes osadu Jarov do Vraného nad Vltavou.

Další aktuality

19.9.
2018
Babí léto na kole: opřete se do pedálů na úzkých stezkách!

Babí léto na kole: opřete se do pedálů na úzkých stezkách!

Českolipsko a Jizerské hory | Letní sporty
11.7.
2018
Vlakem na nostalgickou dovolenou u Máchova jezera

Vlakem na nostalgickou dovolenou u Máchova jezera

Českolipsko a Jizerské hory | Letní sporty
8.7.
2017
V Liberci na pár hodin rozkvetl unikátní zmijovec

V Liberci na pár hodin rozkvetl unikátní zmijovec

Českolipsko a Jizerské hory | Letní sporty
17.5.
2017
Začíná turistická sezona na Máchově jezeře

Začíná turistická sezona na Máchově jezeře

Českolipsko a Jizerské hory | Letní sporty