J
ak? Hlavně netradičně. Vůbec přitom nemusí jít o hory na opačné straně světa nebo tropické pláže, mnohem lépe bude našim i vašim výletním nápadům vyhovovat třeba
turistika filmová, svatební, nákupní, lovecká, venkovská, vysokohorská, akční anebo temná, tedy spojená s návštěvou míst poznamenaných smrtí či tragickou událostí.
Jídlo, wellness, příroda
Pro tyto tematické dovolené, odpovídající užším zájmům a konkrétním požadavkům různě velkých skupin cestovatelů, se výraz „hezky česky“ zatím nenašel, a tak se používá termín
Niche Tourism neboli výklenkový turismus. Zkrátka co téma, to výklenek. Který byste si vybrali právě vy?
Průzkumy ukázaly, že z netradičních forem cestování roste zájem především o
gurmánskou turistiku a touhu poznávat regionální pochutiny, a také o
pobyty v lázních a wellness. V žebříčku nechybí ani
kulturní zážitky,
ekoturistika a
cesty spojené s poznáváním chráněných území a přírody.
Už jste našli svůj výklenek?
Do popředí by se v dalších letech mělo dostat i cestování spojené s
poznáváním církevních památek. V Česku najdete bezpočet kostelů a katedrál, klášterních areálů a poutních míst, které zvou k bližšímu seznámení. Novinkou je
devatenáct krásných poutních míst, zařazených v roce 2018 mezi národní kulturní památky. Navíc je tu také projekt
Církevní turistika, kde na doprovodných webových stránkách najdete například
přehled ubytování na farách, v klášterech a poutních domech. Taková místa nemusí lákat jen věřící, ale také rodiny s dětmi či výletníky, které touží poznat určitý kout Česka.
Mezi typické příklady Niche Tourism patří také
filmová turistika. Na
portálu Kudy z nudy vás pravidelně zveme na
výlety po stopách známých filmů a seriálů. Projeli jsme například
Šumavu a podívali se tam, kde se natáčel
seriál Policie Modrava, připomněli jsme i
temná místa z českých hororů a mysteriózních seriálů. S
hrdiny rodinné komedie S tebou mě baví svět jsme se vypravili na legendární Apaluchu a nezapomněli jsme ani na
Četníky z Luhačovic.
Tradiční versus netradiční: čísla a statistiky
- Kde končí klasická dovolená a začíná nový typ cestování se pokusila odhalit společnost GlobalData v rámci výzkumu Consumer Trends: Niche Tourism. Zúčastnilo se jej téměř 27 000 respondentů z 36 zemí světa, v Česku se do průzkumu zapojilo 705 lidí.
- Jak to dopadlo? Dál vedou tradice, moře a slunce uvedla jako hlavní motivaci dovolené nadpoloviční většina respondentů ze všech zemí.
- Češi kopírují světové trendy: až 81 % z nich chce svou dovolenou strávit odpočinkem, přičemž 68 % Čechů se touží vydat do zahraničí na klasickou plážovou dovolenou.
- Z méně tradičních forem cestovního ruchu roste zájem o výletní plavby na velkých lodích. Podle cestovních kanceláří je to ideální možnost, jak za poměrně krátkou dobu a rozumné peníze poznat hned několik destinací.