K období letních prázdnin neodmyslitelně patří výlety na kole. Většina lidí preferuje cyklostezky, kterých má k dnešnímu dni
Česká republika vice než
4 000 km. Pokud i vy rádi jezdíte na kole, přinášíme právě vám několik tipů na méně známé stezky, postavené v poslední době, které stojí za to navštívit.
Labská stezka v Ústeckém kraji od Hněvic až do Hřenska
Labská stezka patří k nejpůvabnějším a nejrozmanitějším dálkovým cyklotrasám v Evropě a je součástí evropských cyklotras EuroVelo 4 a
EuroVelo 7. Od
pramene Labe v
Krkonoších až k Severnímu moři nabízí 1300 km přírodních a kulturních zážitků a to už je pěkná porce i pro dlouhou cyklodovolenou.
Mnoho změn na české straně stezky se během posledních 10 let událo v
Ústeckém kraji. Ten totiž dokončil všechny úseky
Labské stezky, které plánoval realizovat. Práci zakončily tři poslední úseky, které byly otevřené během jednoho roku:
Třeboutice – Nučnice,
Račice – Hněvice a
Dobříň – Račice. Naprostá většina trasy je nyní v režimu cyklostezky a bezpečně se tak dá ujet
96 km od Hněvic až na hranice s Německem.
Bezpečná stezka pro cyklisty a pěší Nové Mlýny
Nová
stezka pro chodce a cyklisty propojuje stávající cyklotrasy na severní a jižní straně nádrží vodního díla
Nové Mlýny jižně od obce
Pasohlávky. Hlavní výhodou je oddělení
bezmotorové dopravy od silničního tahu z
Brna do Vídně. Jde o úsek s vysokou intenzitou vozidel a častými nehodami, který museli cyklisté či pěší zdolávat dříve. Stezka navíc zajistila i
bezpečné spojení s
cyklotrasou EuroVelo 9 od
Brna na
Mikulov s napojením na
Lednicko-valtický areál. Cyklostezka je asfaltová, ocelová lávka má betonový povrch.
Jihomoravský kraj se snažil zajistit
nejen bezpečnost cyklistů a chodců,
ale i zvířat. Silnice totiž protíná významné teritorium vydry, je zde i značný výskyt bobrů, nutrií, kun, ježků, lasic, ptáků a dalších živočichů. V rámci vybudování cyklostezky proto byly vytvořeny tři
tunely pod silnicí, které zvířatům umožňují projít
bezpečně z jedné nádrže na druhou a snížit tak jejich přebíhání a mortalitu na silnici I/52. Unikátní je navedení zvířat k těmto propustkům pomocí 90 centimetrů vysoké migrační bariéry, která vede podél cyklostezky.
Z Vysokého Mýta do Žamberku
Orlické cyklo a inline království je sítí cyklostezek a in-line stezek, která vede nádherným údolím
Tiché Orlice a Třebovky s minimálním převýšením. Z
Ústí nad Orlicí se rozbíhají desítky kilometrů stezek do různých směrů. Jedna trasa vede přes
Letohrad až do
Žamberka, druhá směřuje do
České Třebové a třetí vede přes městečko
Brandýs nad Orlicí a
Choceň až do
Vysokého Mýta. Bezpečný a velmi komfortní úsek z převážné části v kvalitě
cyklostezky na cyklotrase 18 je
z Vysokého Mýta do Žamberku (cca 43 km). Od začátku července 2023 čeká na návštěvníky zbrusu nový
asfaltový povrch v úseku Klopoty – Kerhartice v rámci modernizace železničního koridoru v úseku
Choceň –
Ústí nad Orlicí.
Cyklotrasa CT 18 začíná na česko-polském pomezí v
Českých Petrovicích v podhůří
Orlických hor. Zavede vás kolem
vodní nádrže Pastviny do
Žamberka, odkud po cyklostezce dojedete až do
Letohradu. Údolím meandrující
Tiché Orlice, která láká k občasnému osvěžení, dojedete do
Ústí nad Orlicí s tradičními tkalcovskými domy. Odsud pokračuje
pohodová trasa lemovaná artefakty či
přírodním labyrintem až do
Brandýsa n. O. a
Chocně, kde si můžete vychutnat průjezd místním parkem. Za
Chocní se cyklotrasa CT 18 stáčí na
Vysoké Mýto a kolem hradů
Košumberk a
Rychmburk přes
Skuteč dojedete až do
Hlinska, kde se nechte unášet krásou a uvolněnou atmosférou skanzenu
Vysočina. Na
100 km dlouhé trase, kterou doporučujeme absolvovat ve 3 dnech, si dopřejte komfortu služeb pro cyklisty v zařízeních s certifikací „Cyklisté vítáni“.
Vejprnická stezka v Plzeňském kraji
Nový kabát má i úsek
dálkové cyklotrasy mezi Plzní a vesnicí Vejprnice v délce bezmála
10 km. Pumptrack, který je součástí nového úseku dálkové cyklotrasy č. 9 na východ od
Plzně, představuje atraktivní a zábavný přídavek pro cyklisty, kteří mohou v rámci výletu otestovat svoje technické dovednosti jízdy na kole. Cyklostezka
Vejprnice – Skvrňany vede podél železniční trati
Plzeň –
Domažlice v úseku od vlakového nádraží ve Vejprnicích až k viaduktu na Novou Hospodu a propojuje dvě cyklotrasy (č. 2151 a č. 2259). S novou cyklostezkou se podařilo odvést cyklisty ze silnice II/203 a tím zvýšit bezpečnost silničního provozu v daném úseku. Cyklostezka si po svém otevření našla celou řadu příznivců a je využívána nejen pro
jízdu na kole, na in-line bruslích, ale také pro
běh či příjemnou
procházku podél Pekelného rybníka
a dále lesem podél Vejprnického potoka. Stezka je na vhodných a potřebných místech doplněna robustním dřevěným mobiliářem, který dokonale splývá s okolním prostředím.
Do Zoo Zlín po cyklostezce Otrokovice–Zlín
Stezka z
Otrokovic, která vede malebným údolím řeky Dřevnice, vás zavede do centra
Zlína. S malým přerušením pak lze pokračovat až do
Zoo Zlín-Lešná. Celá trasa měří kolem
20 km. Nová
cyklostezka v Otrokovicích navazuje na populární stezku podél
Baťova kanálu, po které se dá dojet až na jižní Moravu do
Hodonína. Kdo se v
Otrokovicích vydá na druhou stranu, dojede na kole do
Kroměříže, kde se dá napojit na cyklotrasu 47 z
Jeseníku a v
Tovačově na
cyklostezku Bečva. Ta část
Zlínského kraje obtáčí, aby se do něj vrátila u Hranic na Moravě. Odtud pokračuje do
Velkých Karlovic.
Cyklostezka Bečva je bezpečná ve všech úsecích
Jedna z nejkrásnějších cyklostezek v ČR,
cyklostezka Bečva, v celkové délce
152,6 km je dnes v naprosté většině v režimu cyklostezky.
Od 29. června 2023 je minulostí jeden z posledních nebezpečných úseků
mezi městem Hranice a obcí Ústí. Nová cyklolávka přes řeku
Bečvu a také nová cyklostezka o délce 2,7 km překoná část trasy, kterou původně museli lidé na kolech překonávat oklikou přes
Teplice nad Bečvou se značným výškovým převýšením a pak jet po frekventované a nebezpečné silnici II/439. Stezka je
vhodná pro rodiny s dětmi, velká část se doporučuje i na
jízdu na kolečkových bruslích, např. úsek z
Přerova až do Hranic (26 km).
Cyklostezka Do Prahy na kole
Cyklostezka „
Do Prahy na kole“ s celkovou délkou necelých
14 km kopíruje svým vedením příměstskou železnici. Na cestě z
Mnichovic přes Všestary, Strančice, Světice,
Říčany až do městské části Praha-Kolovraty čeká na návštěvníky řada
zastavení, herních prvků pro děti, altány, hřiště i místa k občerstvení. Pro rodiny s dětmi je zvláště zajímavý fakt, že kdykoli mohou nasednout na
příměstský vlak, který je zaveze až do centra metropole na Hlavní nádraží v Praze. V
Říčanech stezka odhalila místa, která dosud ležela mimo vycházkové trasy a zájem obyvatel. Například oblast Na Vysoké se stala prostupnější a propustkem pod silnicí II/101 získala lepší, a hlavně
pro pěší i cyklisty bezpečnější propojení do centra města, aniž by museli křižovat frekventovanou silnici. Atraktivní je i dřevěný chodník podél Říčanského potoka
dříve neprostupným Pohodovým údolím. Asfaltová cyklostezka je na většině trasy široká tři metry bez středové dělící čáry či vyznačení směru jízdy. Určená je pro smíšený provoz a sdílejí ji
chodci, cyklisté i bruslaři.
Nové stezky na Olomoucku
Díky nově postaveným stezkám vznikl bezpečný
cyklistický okruh v délce cca
60 km na trase
Olomouc –
Šternberk –
Uničov –
Litovel –
Olomouc. Okruh navazuje na dálkovou trasu
Moravská stezka. Ta sice na své dobudování ještě čeká, například ale úsek kolem
Baťova kanálu patří v Česku k nejnavštěvovanějším.
Nejnovějším úsekem je zde
Uničov – Červenka – Litovel dlouhá
9,5 km. U Červenky bylo potřeba postavit tunel tak, aby nebyl poškozen železniční koridor. Až tudy pojedete, můžete se kochat vědomím, že projíždíte unikátní stavbou – pro ražbu tunelu bylo třeba použít
unikátní technologii, která do té doby nebyla nikde v Česku realizována. Vybudování cyklopodjezdu pod železniční tratí město plánovalo osm let. Jednalo se o
„protlak“ tubusu širokým železničním náspem. Šlo o jediný způsob, jak se vyhnout důležitému železničnímu koridoru.
Cyklostezka Ohře z Chebu do Karlových Varů
Cyklostezka Ohře, vyznačená jako cyklotrasa číslo 6, patří k našim nejkrásnějším říčním cyklotrasám a potvrdí vám svůj slogan, „Cyklostezka Ohře udělá ti na těle dobře!“. Zcela bezpečný je úsek mezi
Chebem a
Karlovými Vary, kde
45 km prakticky pojedete jen po cyklostezkách. Na trase můžete navštívit několik zajímavých míst. Historické město
Cheb si zaslouží krátkou
zastávku na prohlídku například hradu, nebo
chrámu sv. Mikuláše. Další zastávku doporučujeme na zámku v Mostově, kde je i příjemná restaurace. Za prohlídku určitě stojí i město
Kynšperk nad Ohří a
Sokolov, kde můžete v případě příznivého počasí zajet k
jezeru Michal. Okolí
Karlových Varů vás přivítá nádhernou přírodní scenérií
Svatošských skal. Osvěžit se zde můžete za lávkou přes řeku, v příjemné hospůdce s posezením na terase. Do největšího lázeňského města v Česku to odtud už není daleko.
Po Greenway Jizera u Malé Skály do Turnova
Z páteřní cyklotrasy
Greenway Jizera stojí za pozornost především úsek
Malá Skála – Turnov. Na Malé Skále řeka vstupuje do pískovců české křídové pánve. Přímo od řeky se tyčí skalní stěna
Pantheonu (
Vranov), na levém břehu oproti
maloskalské Drábovně je vidět úchvatné
Suché skály. Dále leží oblast Sokola, skalního bludiště
Chléviště – Kalich. Jizera u Rakous naposledy odklání svůj tok dvěma mocnými oblouky a pod
Betlémskými a
Klokočskými skalami se blíží k
Turnovu s jeho otevřenější nivou.
Další tipy na výlety