Z historie dráhy
Jde o bývalou uhelnou vlečku z roku 1862, kterou obecně prospěšná společnost Regionální úzkorozchodné železnice přestavila a přestavuje na muzejní železnici. Na obnově se podílejí nadšenci ve svém volnu.
Novodobá historie dráhy se začala psát koncem roku 2004, kdy byla její převážná část mezi stanicí Zastávka a koncovým nádražím v areálu dolu Jindřich II. (nyní Kepák group) nabídnuta
Muzeu průmyslových železnic k odkupu. V dubnu 2005 se tak stává MPŽ vlastníkem zmiňované části dráhy a začíná ji uvádět do současné a provozuschopné trati.
Zahájení letošní sezony
Zahájení
sezóny úzkorozchodné železnice a provozu historických vlaků
na trati Důl Jindřich – Babice u Rosic – Zastávka u Brna se uskuteční letos
v sobotu 20. 5. 2023 od 10 do 18 hodin. V provozu budou dva parní a jeden motorový vlak.
Parní lokomotiva se vydá na cestu ze Zbýšova v 10:00, 10:30, 11:30, 12:00, 13:00, 13:30, 14:30, 15:00, 16:00, 16:30.
Motorová lokomotiva ze Zbýšova bude vyjíždět v 11:00, 12:30, 14:00, 15:30, 17:00 a 17:30.
Ze Zastávky budou parní lokomotivy vyjíždět v 10:30, 11:00, 12:00, 12:30, 13:30, 14:00, 15:00, 15:30, 16:30, 17:00.
Motorová lokomotiva ze Zástavky se vydá na cestu v 11:30, 13:00, 14:30, 16:00, 17:30, 17:50.
Jízdenka na vlak je nepřenosná, jízda platí pro jednu cestu tam a zpět. Jízdenka je zároveň i vstupenkou do muzea. Dospělí zaplatí 200 Kč, děti 6 – 15 let a držitelé průkazů ZTP a ZTP/P 100 Kč, rodina 500 Kč.
Muzeum
Nadšenci pro železniční historii
zachránili před sešrotováním
stovky malých parních, dieselových a elektrických lokomotiv a nákladních i osobních vagónů s úzkým rozchodem kol z doby od počátku 20. století. A to z likvidací vleček mnoha bouraných průmyslových závodů, z rušených dolů, kamenolomů, cukrovarů, cihelen, lesních svážnic dřeva aj. Technické unikáty tím dochovali do dneška. Brigádníci je v železničním muzeu postupně konstrukčně omlazují do původního stavu.
Zajímavé bude vidět sbírky parních, motorových a elektrických lokomotiv a vozů různého účelu let 1908 – 1981. Pro děti bude k dispozici
modelová železnice.
Vozidla úzkorozchodných železnic mnohdy svými kompaktními
rozměry a líbivým vzhledem připomínají model či hračku, přesto jde o desítky (a v případě elektrické lokomotivy Siemens už 107) let staré stroje trávící svůj život
v lomech, dolech, cihelnách, železárnách, tedy objektech vesměs veřejně nepřístupných. Což činí zvláštní poezii těchto malých vláčků ještě zajímavější.