Úvod > Aktivity & akce > Aktivity > Na běžkách Českomoravskou vrchovinou - za krásami krabatiny

Na běžkách Českomoravskou vrchovinou - za krásami krabatiny

Zimní sporty
Zdálo by se, že tato oblast nemá z lyžařského běžeckého hlediska co nabídnout, ale opak je pravdou. Trasy pro běžce jsou tedy upravovány nejen přímo u Jihlavy a na historicky běžkařsky významném Čeřínku, ale také v Javořické vrchovině v okolí Telče.
Název "krabatina" pro Českomoravskou vrchovinu vymyslel zdejší rodák Jakub Hron "Metánovský", učitel, vynálezce a tvůrce obrozeneckých českých novotvarů někdy v druhé polovině 19. stol. Jeho skutečná postava byla jedním z předobrazů pro tvůrce Járy Cimrmana. Vysočina, jak zní její lidový název, se rozkládá po obou stranách historické zemské hranice Čech a Moravy na prakticky celém území dnešního kraje Vysočina.

Trasa začíná v Telči v "Lipkách" kde můžete vyrazit směrem k obci Vanov. Na konci Lipek se vám nabízí dvě alternativy, buď putovat chráněni lesem nebo po upravené stopě kolem lesa. Rozdíl je pouze v délce a v tom, že trasa vedoucí kolem lesa je více rovná až na poslední stoupání k poutnímu místu, Kapli sv. Karla Boromejského, které ale vše vynahradí. Od "Karla" stopa dále pokračuje po poli k Vanovu. Ten minete z levé strany a přijedete k lesu nad obcí. Tam se opět trasa dělí. Dáte-li se vlevo, dojedete táhlým klesáním k hrázi rybníka, poté po překonání silnice přímo do obce Lhotka. Cesta vpravo vede naopak do obce Řásná.

Tam se vám nabízí útulné posezení v restauraci v penzionu u Kolářů. Obec Řásná a Lhotka jsou propojeny trasou vedoucí kolem vrcholu nad Řásnou, kolem zříceniny hradu Štamberk. Zde je ale z obce Řásná směrem na Lhotku značné převýšení (100m) proto je zde třeba dbát zvýšené opatrnosti. Z obce Lhotka vede stopa opět dvěma směry.

První z nich vede do městyse Mrákotín kolem rybníka Dolní Mrzatec. Druhá ze stop vede údolím pod Lhotkou mezi rybníky k obci Častkovice, před obcí se u staré lípy láme a vede po staré cestě k obci Hostětice. Tu minete z levé strany a po táhlém sjezdu po poli končí stopa opět v Telči v Lipkách.

Trasy:
1. Telč "V Lipkách" – Vanov - Řásná – Lhotka –Telč – celkem 17 km (stoupání cca 250 m)
2. Řásná – Javořice – Řásná – celkem 15 km (stoupání cca 400 m)

A pokud se sem vypravíte a nebude to na lyže, můžete navštívit muzeum Jakuba Hrona v Metánově u Kamenice nad Lipou či domácí betlémy v Třešti anebo si pohovět podle Jakuba Hrona v "hovníku".

Celý popis

10.6.
Jihlavské pivní pábení 2017

Jihlava, Vysočina

Ubytování a restaurace v okolí